10. kadencja, 34. posiedzenie, 2. dzień (08-05-2025)

6. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Karbownik:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Bardzo dziękuję panu posłowi Kuźmiukowi za to pytanie, bo rzeczywiście jest to zasadne pytanie.

    Jak pan poseł wspomniał, w przyjętym przez Radę Ministrów dokumencie ˝Wieloletnie założenia makroekonomiczne na lata 2025-2029˝ opisano założenia makroekonomiczne przyjęte przez Ministerstwo Finansów, do których pan poseł był uprzejmy się odnieść. Jednym z tych założeń jest kwestia, cytuję, cen energii dla odbiorców indywidualnych, które nie ulegną zmianie ze względu na rozwój cen surowców na rynkach światowych. W związku z tym nie będzie potrzeby przedłużania tarcz. Koniec cytatu.

    I teraz jest pytanie: Z czego wynika taka ocena? A więc tak. Po pierwsze, chciałbym powiedzieć, że jeśli chodzi o opublikowany przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska projekt ustawy przesuwającej termin składania zmiany wniosków taryfowych przez przedsiębiorstwa energetyczne, stwierdza się, że od wielu miesięcy obserwuje się tendencję spadkową na rynku energii elektrycznej, a obecne warunki kształtowania się cen na rynkach hurtowych wskazują na przestrzeń do większego obniżenia cen w taryfach dla gospodarstw domowych. Pozytywny efekt zmian na rynku hurtowym znajdzie swoje odzwierciedlenie w jeszcze niższych cenach energii elektrycznej w gospodarstwach domowych w IV kwartale 2025 r. Dzięki tej ustawie zmiana taryf pozwoli na lepsze uwzględnienie aktualnych warunków rynkowych w kalkulacjach taryfowych i przyczyni się do większego zbliżenia cen energii dla gospodarstw domowych na IV kwartał w tych taryfach odnośnie do ceny maksymalnej, która obowiązuje do końca września.

    Po drugie, ostatnie decyzje gospodarcze amerykańskiej administracji spowodowały wzrost niepewności w skali globalnej, o czym wszyscy doskonale wiemy, co wpłynęło na pogorszenie perspektyw światowego handlu i PKB. W efekcie silnie spadły ceny surowców energetycznych, w tym ceny ropy naftowej, co jest czynnikiem, który będzie ograniczał wzrost cen energii również w Polsce.

    Po trzecie, zmiany cen energii elektrycznej i gazu ziemnego w lipcu 2024 r., o których wspomina się w zapytaniu posłów, a które były efektem częściowego uwolnienia cen, stworzyły wysoką bazę odniesienia dla dynamiki cen nośników energii wyrażoną w ujęciu rok do roku, która będzie obserwowana w lipcu 2025 r. W efekcie tego roczna dynamika cen energii w lipcu br. powinna wyraźnie się obniżyć, co również przełoży się na spadek inflacji w tym miesiącu.

    Kończąc, bo rzeczywiście może się wydawać paradoksem to, co pan poseł był uprzejmy zauważyć, chciałbym tylko przypomnieć, jakie mamy średnie ceny energii na giełdzie TGE. A więc w kwietniu 2025 r. cena spotowa wynosiła 357,25 zł za 1 MWh, czyli mniej niż jeszcze w marcu 2025 r., kiedy było to 406 zł. Jeśli spojrzymy na ceny kontraktów terminowych z tej giełdy, to kolejne kwartały wskazują, że ta cena będzie się kształtowała poniżej obecnej taryfy mrożonej na poziomie 500 zł. Odpowiednio w III kwartale, według oczywiście tych cen spotowych, to 401 zł, w IV kwartale - 420 zł. Czyli nadal do tego pułapu, który jest obecnie mrożony, mamy dużą przestrzeń, ale oczywiście monitorujemy tę sytuację, bo jest to kwestia cen energii, które były i są przedmiotem troski poprzedniego rządu. Tak że mamy świadomość, że jest to dosyć poważna sprawa. Dziękuję uprzejmie.


Przebieg posiedzenia