10. kadencja, 34. posiedzenie, 2. dzień (08-05-2025)

10. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego (druk nr 1131).

Poseł Maciej Tomczykiewicz:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Chciałbym to wystąpienie zacząć od rzeczy najważniejszej. Tymczasowe aresztowanie jako środek zabezpieczający postępowanie nie służy, nie powinien służyć - według przepisów nie służy i nigdy, mam nadzieję, nie będzie służyć - do tego, żeby zadowalać w jakikolwiek sposób opinię publiczną lub odpowiadać na oczekiwanie społeczne. To nie jest rola tego środka. A przekonanie wielu osób i słowa wielu parlamentarzystów, polityków, redaktorów wzbudzają w społeczeństwie takie przekonanie. I potem społeczeństwo oczekuje od sądów, by stosowały tymczasowe aresztowanie jako formę kary: szybkiej, bo na tę prawdziwą trzeba trochę poczekać.

    Bardzo cieszy mnie stanowisko klubu PiS, który po 8 latach zaostrzania przepisów dotyczących tymczasowego aresztowania i czyniących je coraz gorszymi, nagle pokazuje absolutnie odwrotną twarz. Może ze względu na to, że osoby związane z PiS i zamieszane w różne korupcyjne, urzędnicze afery na tym skorzystają. Ale to nie jest nasza rzecz zastanawiać się nad tym, czy skorzystają, czy nie. Naszą rzeczą jest przygotowanie przepisów, które dadzą sądom narzędzia i jednocześnie ograniczą samowolę w tym zakresie - i sądów, i prokuratury.

    Prezentowany projekt jest projektem bezsprzecznie korzystnym. Zawarte tam uregulowania są regulacjami cywili... Przepraszam bardzo, uciekło mi, czyniącymi ten środek bardziej cywilizowanym. Mamy zwiększenie uprawnień podejrzanego w zakresie dostępu do akt. Bardzo ważny element. Mamy usunięcie możliwości nieprzesłuchiwania podejrzanego przed postawieniem zarzutów. Mamy ważny element, w którym rezygnujemy ze zdalnego posiedzenia aresztowego. I nie chodzi tu o jakiś dyskomfort osoby, która ma być tymczasowo aresztowana. Chodzi o to, że postępowanie zdalne w tym przypadku odbierało osobie tymczasowo aresztowanej czy osobie, co do której takie postępowanie było toczone, możliwość kontaktowania się w trakcie tego posiedzenia ze swoim obrońcą, bo obrońca był na sali rozpraw, a osoba, która miała być tymczasowo aresztowana, była w areszcie. Jakież to jest prawo do obrony, kiedy ta osoba nie może bezpośrednio porozmawiać z obrońcą? To też skrzętnie często prokuratura wykorzystywała, by takim osobom obronę utrudnić.

    Tutaj rozwiązań jest naprawdę sporo, więc postaram się wymienić tylko te najważniejsze. Mamy np. kwestię dotyczącą poręczenia majątkowego. Dotychczas ta sprawa była ograniczona czasowo. Trzeba było w jakimś określonym terminie wpłacić to poręczenie. A też prawda jest taka, że prokuratura miała możliwości formalne przedłużania tej czynności i potencjalnie doprowadzenia do tego, że takie poręczenie nie było w terminie wpłacone. Natomiast w tym projekcie jest bardzo ważne rozwiązanie, które ten termin znosi. I po prostu sąd, aby wypuścić osobę tymczasowo aresztowaną, będzie czekał do momentu, aż takie poręczenie majątkowe zostanie w tej sprawie wpłacone.

    Szanowni Państwo! W imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej wskazuję, że jesteśmy jak najbardziej za tym, żeby dalej procedować nad tym projektem. Mam nadzieję, że razem z pozostałymi klubami (Dzwonek), które swoje - w mojej opinii całkiem dobre - projekty też złożyły w Sejmie, wypracujemy rozwiązania, które pozwolą stworzyć naprawdę modelowe tymczasowe aresztowanie i będzie to model, który będzie mógł być wzorem dla innych państw. Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia