10. kadencja, 34. posiedzenie, 2. dzień (08-05-2025)

14. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Gospodarki i Rozwoju o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego (druki nr 1174 i 1179).

Poseł Waldemar Sługocki:

    Pani Marszałkini! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Panie i Panowie Posłowie! Rzeczywiście materia procedowana w omawianym projekcie ustawy jest dość złożona, choć zgodzić się należy z panią poseł, że sam druk nie jest drukiem opasłym, bo druk nr 1174 wygląda w taki sposób, natomiast liczba załączników jest po wielokroć obszerniejsza. Jak państwo widzicie, dość wiele jest tych uwag i dostosowań polskich przepisów prawa do europejskich rozporządzeń. Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, bo to jest fundamentalne, żebyśmy od celu i potrzeb dostosowania polskich przepisów prawa do dorobku europejskiego rozpoczęli, bo sytuacja w mojej ocenie wygląda nieco inaczej od tego, o czym mówiła pani poseł, moja szanowna przedmówczyni, bowiem celem tejże ustawy o zmianie niektórych ustaw właśnie w celu zapewnienia stosowania przepisów prawa Unii Europejskiej jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego. I te przepisy nie dotyczą li tylko polskich podmiotów, ale także podmiotów funkcjonujących na jednolitym rynku europejskim, świadczących usługi polskim podmiotom, jak chociażby dostawcy Internetu. W praktyce może być tak, że dostawca Internetu z Niemiec, Francji, Holandii czy jakiegokolwiek innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej z 26 pozostałych oprócz Polski dostarcza pewną usługę. Chodzi o to, aby polskie podmioty, które korzystają z tychże usług, mogły dochodzić swoich praw. Chodzi też o bezpieczeństwo naszych podmiotów, bo jesteśmy częścią jednolitego rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. To bezpieczeństwo działa w obie strony, we wszystkie możliwe strony, chroniąc zarówno polskie podmioty gospodarcze świadczące usługi na rynku poza Polską, ale także podmioty zewnętrzne, które świadczą usługi innym odbiorcom usług, chociażby w Polsce. Musimy mieć świadomość, że ta regulacja dotyczy kilku rozporządzeń europejskich. Po pierwsze, jest to rozporządzenie wykonawcze Komisji nr 2019/1780 z dnia 23 września 2019 r., zwane rozporządzeniem 2019/1780. To rozporządzenie ustanawia standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i jednocześnie uchyla rozporządzenie wykonawcze nr 2015/1986. Nic złego, szanowni państwo, że formularz, z którego będą korzystać polskie podmioty, będzie zunifikowany. Identyczny formularz będzie w Polsce, identyczny formularz będzie w Litwie, Estonii, identyczny formularz będzie w Belgii i pozostałych państwach członkowskich. Na tym polega budowanie jednolitego rynku europejskiego, co oznacza, że żaden z podmiotów gospodarczych funkcjonujących w granicach administracyjnych państwa trzeciego nie będzie miał żadnych innych preferencji ani żadnych dodatkowych obostrzeń odnośnie niż te, które będą dotyczyć wszystkich. Kolejne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego Rady nr 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczy propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających właśnie z pośrednictwa internetowego. To analogiczna sytuacja jak w tym omówionym przeze mnie już rozporządzeniu. Kolejne rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2012/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany wcześniejszych dwóch dyrektyw. I to też jest ważne, szanowni państwo, żeby te przepisy były zunifikowane. (Dzwonek)

    Konkludując, szanowna pani marszałek, szanowni państwo, chciałbym powiedzieć, że są to niezwykle potrzebne przepisy związane z unifikowaniem jednolitego rynku europejskiego dla wszystkich podmiotów z państw członkowskich Unii Europejskiej. Tylko tyle i aż tyle. Bardzo dziękuję.


Przebieg posiedzenia