10. kadencja, 34. posiedzenie, 3. dzień (09-05-2025)

18. punkt porządku dziennego:

Przedstawiony przez Radę Ministrów dokument: ˝Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielonej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w 2023 roku˝ wraz ze stanowiskiem Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (druki nr 832 i 985).

Poseł Henryk Smolarz:

    Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Punkt dotyczący sprawozdania o pomocy publicznej udzielonej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa w Rzeczypospolitej Polskiej w 2023 r. zawartego w druku nr 832 jest dzisiaj okazją do szerszej dyskusji. Mój ostatni przedmówca mówił również o planach i polityce rolnej dotyczących naszego kraju, ale również pewnych dyskusji historycznych, które podnosiła pani poseł z PiS-u.

    Odnosząc się do słów, które tutaj padły, zaapeluję do pana ministra, aby więcej serca i czasu okazał nie tylko kwestii rybołówstwa, ale również bezpośrednio pani poseł, aby zwrócić uwagę, że to sprawozdanie dotyczy 2023 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa funkcjonuje 30 lat i w tym roku obchodzi swój jubileusz. Podobnie mechanizm pomocy publicznej zaczął w Polsce obowiązywać wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i przez ostatnie ponad 20 lat ulegał już znaczącym modyfikacjom. W 2004 r. w momencie naszej akcesji do Unii Europejskiej limit pomocy na gospodarstwo wynosił 7,5 tys. euro. W kolejnych latach był zwiększany, w 2008 r. pojawiło się rozporządzenie, zmiany nastąpiły w 2014 r., kolejne zwiększenie limitów do 15 tys., 20 tys. i 25 tys. To, które w tej chwili jest realizowane, to 50 tys. zł. Na poszczególne gospodarstwa, jak również całościowy limit pomocy dla kraju. Uwagi dotyczące niskiego wykorzystania pomocy w obszarze rybołówstwa i uwagi kierowane dzisiaj bezpośrednio do pana ministra są o tyle nieuzasadnione, że kwestia dotyczy sprawozdania za rok 2023. Jest sytuacją niezmienną od wielu, wielu lat, że w obszarze rybołówstwa ten mechanizm nie sprawdza się tak, jak mówią założenia, czyli przeznaczona pula środków na to wsparcie. Sprawdza się natomiast doskonale w obszarze rolnictwa i doskonale wiemy, o tym też mówił jeden z moich przedmówców, że ten mechanizm pomocy według zasady de minimis jest wykorzystywany i był wykorzystywany w różnych sytuacjach nadzwyczajnych, kryzysowych, nieco instrumentalnie i nieco w sposób do tego nieprzeznaczony.

    Pamiętam i rolnicy również doskonale pamiętają akurat czasy rządu Prawa i Sprawiedliwości, kiedy kwota pomocy limitu krajowego była wykorzystywana już w połowie stycznia. Wtedy to właśnie i samorządy, i agencje, i różne instytucje, które mogły udzielać pomocy w trybie de minimis, nie udzielały jej z tego powodu, że limit był wyczerpywany. Te okoliczności powodowały, że staraniem Polski kolejne limity były zwiększane i pomoc była uruchamiana w trakcie roku. I to też były sytuacje nadzwyczajne i nieprawidłowe. Zatem wypada zgodzić się z tymi, którzy mówią, że w obszarze interwencji, pomocy kwestie w ramach wspólnej polityki rolnej wymagają ponownego przemyślenia. Oczywiście w różnym czasie rezygnowaliśmy z tych mechanizmów, które były dostępne, głównie mechanizmów interwencyjnych, które kiedyś realizowała dawna Agencja Rynku Rolnego. Obecnie te mechanizmy nie funkcjonują, zarówno interwencji skupu, jak i magazynowania i przechowywania różnych rodzajów produktów rolnych. Mechanizm pomocy de minimis instrumentalnie, tak jak już o tym wcześniej mówiłem, był wykorzystywany w sytuacjach kryzysowych.

    Wypada wyrazić zadowolenie z osiągnięcia wysokiego poziomu wykorzystania tej pomocy, ale również z wysokiego poziomu limitu i bezpośrednio na gospodarstwo, i dla całego kraju. Zatem Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga będzie głosował za przyjęciem tego rządowego dokumentu i za przyjęciem sprawozdania w zakresie udzielania pomocy publicznej w roku 2023. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia