10. kadencja, 34. posiedzenie, 3. dzień (09-05-2025)

Oświadczenia.

Poseł Barbara Bartuś (tekst niewygłoszony):

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Wczoraj Europa obchodziła 80. rocznicę zakończenia II wojny światowej. Dla wielu narodów był to dzień zwycięstwa i upragnionej wolności. Dla Polski niestety był to jedynie kres jednej okupacji i zarazem początek nowego, długiego okresu sowieckiego zniewolenia.

    Zamiast wolności - represje. Zamiast odbudowy suwerennego państwa - instalowanie reżimu komunistycznego. Polska, która w czasie wojny stała po stronie cywilizacji życia i wolności, została oddana w ręce tych, którzy nieśli ideologię śmierci i kłamstwa.

    Prawda historyczna to nie tylko zapis minionych wydarzeń, to fundament tożsamości narodu i busola dla przyszłych pokoleń. W przekonaniu, że obowiązkiem każdego pokolenia jest nie tylko pamiętać, ale i przekazywać prawdę kolejnym generacjom, zorganizowałam konkurs historyczny pod hasłem: ˝Koniec wojny - nowe zniewolenie. Polska w latach 1945-1989˝.

    Konkurs skierowany był do uczniów szkół ponadpodstawowych z mojego okręgu. Jego celem było nie tylko pogłębienie wiedzy historycznej, ale przede wszystkim budzenie patriotyzmu, rozumianego nie jako wzniosłe słowa, lecz jako konkretna postawa: troska o prawdę, szacunek dla przeszłości i odpowiedzialność za przyszłość.

    Finał konkursu odbył się w Grybowie, z udziałem 51 uczniów z 17 szkół. Laureatami zostali:

    - I miejsce: Bartosz Gad, Michał Jop, Paweł Krzak - Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Starym Sączu (202 pkt),

    - II miejsce: Michał Niziołek, Emilia Piotrowska, Krystian Przybylski - LO im. Stanisława Wyspiańskiego w Bieczu (195 pkt),

    - III miejsce: Nicola Barczyk, Aleksandra Kapusta, Paulina Piechota - I LO im. Marcina Kromera w Gorlicach (184 pkt),

    - IV miejsce: Joachim Brudziewski, Krzysztof Gurba, Michał Urbanowski - Technikum nr 1 im. I. Łukasiewicza w Gorlicach (179 pkt),

    - V miejsce ex aequo: Maja Fiter, Wiktor Trzaskoś, Wiktor Turewicz - II LO w ZS nr 1 im. I. Łukasiewicza w Gorlicach oraz Maciej Świniarski, Kacper Cudek, Jakub Milan - ZSZ im. Kazimierza Pułaskiego w Gorlicach (po 178 pkt).

    Choć konkurs miał charakter zespołowy, warto wyróżnić uczniów, którzy uzyskali najwyższe wyniki indywidualne:

    - Michał Niziołek z LO w Bieczu (76 pkt),

    - Bartosz Gad z LO w Starym Sączu i Jarosław Gucwa z ZSE im. Jana Pawła II w Gorlicach (po 71 pkt).

    Wszyscy finaliści otrzymali upominki, a zwycięzcy udadzą się na 2-dniowy wyjazd edukacyjny do Warszawy, by odwiedzić miejsca, gdzie historia Polski pisana była ofiarą, krwią i odwagą. Do grupy tej dołączą laureaci konkursu pieśni patriotycznej, który wcześniej również zorganizowałam w duchu troski o pielęgnowanie dziedzictwa narodowego.

    Jestem głęboko przekonana, że zarówno słowo, jak i pieśń, jeśli niosą prawdę i wartości, mają ogromną siłę. Kształtują wrażliwość młodych ludzi, budzą dumę z bycia Polakiem i uczą, że wolność nie jest dana raz na zawsze - trzeba ją pielęgnować, rozumieć i chronić.

    To oświadczenie składam jako wyraz hołdu dla wszystkich, którzy po 1945 r. nie złożyli broni: żołnierzy wyklętych, niezłomnych duchownych, robotników, studentów, nauczycieli i rodziców, którzy mimo opresji przekazywali młodemu pokoleniu prawdę o Polsce. Ich ofiara nie poszła na marne, jeśli dziś młodzież podejmuje trud poznania historii i utożsamia się z ideałami wolności, suwerenności i odpowiedzialności.

    Składam również serdeczne podziękowania wszystkim, bez których ten konkurs nie mógłby się odbyć:

    - Oddziałowi IPN w Krakowie, z panem dyrektorem prof. Filipem Musiałem na czele, i panu Dariuszowi Gorajczykowi - za merytoryczne przygotowanie konkursu, opracowanie testów i literatury,

    - starostom z Gorlic, Nowego Sącza i Nowego Targu - za włączenie się w organizację wydarzenia,

    - dyrektorom szkół i nauczycielom historii - za ogrom pracy i serca włożonych w przygotowanie uczniów.

    Dziękuję wszystkim uczestnikom. To ich zaangażowanie jest najlepszym dowodem na to, że młodzież chce znać prawdę o naszej przeszłości. A znajomość historii to nie tylko obowiązek, to klucz do budowania mądrej i lepszej przyszłości.

    Niech to oświadczenie będzie nie tylko świadectwem pamięci, lecz także wezwaniem do działania, byśmy jako naród nigdy nie utracili świadomości, kim jesteśmy, skąd przychodzimy i dokąd zmierzamy. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia