10. kadencja, 35. posiedzenie, 1. dzień (20-05-2025)

1. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (druki nr 983 i 1226).

Poseł Jolanta Zięba-Gzik:

    Pani Marszałkini! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu klubu Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, druki nr 983 oraz 1226.

    Projekt ustawy to istotny krok w kierunku wzmocnienia ochrony zdrowia publicznego, w szczególności dzieci i młodzieży, które w ostatnich latach stały się głównym celem marketingu producentów tzw. nowoczesnych wyrobów nikotynowych. Ta ustawa to konieczna odpowiedź na rosnące zagrożenia zdrowotne, jakie stwarzają nowe formy, w szczególności woreczki nikotynowe, płyny do e-papierosów, również te bez nikotyny, dla dzieci i młodzieży w Polsce. Z danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego wynika, że 28% uczniów miało kontakt z e-papierosami, ponad 17% używało tzw. płynów beznikotynowych, a blisko 10% korzystało z woreczków nikotynowych. Te dane powinny być dla nas wszystkich alarmujące. Płyny bez nikotyny, choć z pozoru bezpieczne, w rzeczywistości nie są mniej szkodliwe. Ich forma, zapachy, kolorowe opakowania i sposób konsumpcji ułatwiają inicjację nikotynową u młodych ludzi. To nie tylko wniosek zdroworozsądkowy, ale także ocena zawarta w uzasadnieniu rządowego projektu.

    Projekt ustawy m.in. modyfikuje definicję z art. 2 ustawy tytoniowej, rozszerza definicję palenia papierosów elektronicznych, w tym przypadku zakaz ich używania w przestrzeni publicznej, co będzie dotyczyć także płynów beznikotynowych, doprecyzowuje pojęcie pojemnika zapasowego, tak aby obejmowało także naczynia z płynami niezawierającymi nikotyny, które są przeznaczone do użycia w e-papierosach. Zmiany usuwają wątpliwości interpretacyjne i eliminują możliwości obchodzenia prawa przez sprzedawców, którzy oferowali substancje chemiczne, takie jak gliceryna czy glikol, jako zamienniki legalnych płynów do wapowania.

    Zaproponowane przepisy są zgodne z dyrektywą Unii Europejskiej i rozszerzają jej zakres o nowe zagrożenia, których wcześniej nie objęto uregulowaniami, w tym właśnie płyny beznikotynowe. Projektowana ustawa zawiera także pakiet przepisów, które zakazują sprzedaży osobom poniżej 18. roku życia woreczków nikotynowych, ograniczają ich reklamę i promocję również w przestrzeni cyfrowej, wprowadzają wymóg umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach, ustalają maksymalne stężenie nikotyny do 20 mg - do tej pory stężenie w niektórych przypadkach przekraczało nawet 40 mg, chodzi oczywiście o woreczki - wprowadzają obowiązek przekazywania opisu składu produktów do prezesa Biura do spraw Substancji Chemicznych, a także zakaz sprzedaży internetowej i w automatach, które do tej pory były głównym źródłem dostępu dla młodych ludzi.

    Ta ustawa to nie tylko techniczna regulacja. To próba przywrócenia kontroli nad zjawiskiem, które wymknęło się regulacji. To wsparcie dla rodziców, nauczycieli, lekarzy, którzy od lat biją na alarm w sprawie uzależnień nikotynowych wśród młodzieży. Klub Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga w pełni popiera ten projekt ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)

    (Głos z sali: Brawo!)


Przebieg posiedzenia