10. kadencja, 35. posiedzenie, 1. dzień (20-05-2025)

7. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu o poselskim projekcie uchwały w sprawie uczczenia 100-lecia istnienia Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (druki nr 1207 i 1224).

Poseł Sprawozdawca Urszula Augustyn:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam wielką przyjemność złożyć przed państwem sprawozdanie z debaty, która odbyła się 7 maja podczas posiedzenia Komisji Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Środków Przekazu, a która dotyczyła właśnie uczczenia stulecia Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

    Niestety w trakcie tej debaty jakieś poważne wątpliwości pojawiły się ze strony niektórych posłów, czy warto mówić o ekonomii, o takim młodym, 100-letnim uniwersytecie, czy inne uczelnie w Polsce nie obchodzą podobnych urodzin itd., itd.

    Zacznę więc przewrotnie, proszę państwa, od samej tej debaty i powiem o ekonomii, bo ona pozwala zrozumieć, jak funkcjonują rynki, państwa, przedsiębiorstwa, gospodarstwa domowe. Dzięki temu, że na ekonomii chociaż trochę się znamy, to możemy analizować przyczyny inflacji, bezrobocie, wzrost gospodarczy, kryzysy finansowe, decyzje rządów dotyczące np. podatków albo wydatków publicznych, a także polityki monetarnej. Zarówno jednostki, jak i firmy każdego dnia podejmują decyzje ekonomiczne. One dotyczą oszczędzania, inwestowania, wydatków czy zatrudnienia. Wiedza ekonomiczna ułatwia ocenę kosztów i korzyści, pozwala przewidywać skutki decyzji, pomaga w efektywnym gospodarowaniu ograniczonymi zasobami.

    Językiem ekonomii często posługują się politycy. Jeśli politycy studiowali ekonomię, to łatwiej im w tych wszystkich zjawiskach się poruszać. Jeśli my, słuchacze, odbiorcy, studiowaliśmy ekonomię, to potrafimy ocenić, jakie są zaproponowane programy socjalne, reformy podatkowe, potrafimy odróżnić realne działania od populizmu, potrafimy rozumieć dane statystyczne, które pojawiają się w debacie publicznej, itd., itd.

    A więc ekonomia po prostu uczy logicznego, krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania problemów, daje narzędzia do analizy globalnych problemów, takich jak zmiany klimatu, choć niektórych by to pewnie zdziwiło, ubóstwo, nierówności, migracja, rozwój technologiczny i jego wpływ na rynek pracy. Tak więc studiowanie ekonomii to jest ogromna inwestycja w wiedzę, która pozwala lepiej zrozumieć świat, podejmować rozsądniejsze decyzje i aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym i gospodarczym. Z całą pewnością każdemu taka wiedza jest przydatna.

    To teraz pytanie, dlaczego akurat Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. Czy on jest jakiś wyjątkowy? Ja jako Małopolanka i zapewne większość tych, którzy byli wnioskodawcami - siedzi tutaj pani poseł wnioskodawca Katarzyna Matusik, która ten projekt nam na posiedzenie komisji przyniosła - powiemy: tak, ten krakowski uniwersytet jest wyjątkowy. Oprócz tego, że jest jedną z najstarszych uczelni ekonomicznych w Polsce, bo założoną w 1925 r., potrafi spajać tradycję z nowoczesnością. Ma ogromne doświadczenie w kształceniu specjalistów i rozwijaniu nauk ekonomicznych. Mogłabym tu jeszcze długo mówić o tym, jakie to ważne, żeby ekonomię doceniać.

    Podsumowując, chcę powiedzieć, że właśnie Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie wypuścił naprawdę wielkie rzesze ekonomistów i ludzi, którzy dziś decydują, pracują w bardzo wielu miejscach, nie tylko w tych sferach, które są z ekonomią bezpośrednio związane, ale także w tych dziedzinach, o których mówiłam wcześniej. Mogą dzięki swojemu wszechstronnemu i dokładnemu wykształceniu ekonomicznemu podejmować dobre i mądre decyzje. Myślę, że gdyby wszyscy w taki sposób podeszli do ekonomii i do tego, jak wielkie ma znaczenie dla rozwoju, nie tylko państwa, ale także firm i przedsiębiorstw, dla zrozumienia świata, to nie mieliby wątpliwości, że 100. rocznica urodzin Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie to jest ważna rocznica. W związku z tym pozwólcie państwo, że na zakończenie swojej wypowiedzi przedstawię tekst, który w efekcie wypracowaliśmy jako członkowie komisji.

    ˝W 100. rocznicę powstania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża najwyższe uznanie dla jego wieloletniego wkładu w rozwój polskiej nauki, ekonomii i przedsiębiorczości. Przez 100 lat działalności uczelnia ta pozostaje nie tylko miejscem kształcenia wysokiej klasy specjalistów, lecz także ważnym ośrodkiem refleksji nad współczesnymi wyzwaniami gospodarczymi, rynkowymi i społecznymi.

    Dzięki działalności dydaktycznej i naukowej uniwersytetu każdego roku na rynek pracy trafiają tysiące wysoko wykwalifikowanych absolwentów, których kompetencje znajdują zastosowanie w kluczowych sektorach gospodarki, finansów, zarządzania, logistyki, polityki społecznej czy prawa gospodarczego. Absolwenci tej uczelni piastują odpowiedzialne stanowiska w instytucjach krajowych i międzynarodowych, a ich wiedza i doświadczenie są cenione na całym świecie.

    Uczelnia prowadzi aktywną współpracę z otoczeniem gospodarczym i społecznym, realizując liczne projekty badawcze i eksperckie, które wspierają rozwój innowacyjnych rozwiązań i transfer wiedzy do praktyki gospodarczej. Jej działalność przyczynia się również do umocnienia pozycji miasta Krakowa jako ważnego ośrodka akademickiego i gospodarczego.

    Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pragnie uczcić wysiłek i zaangażowanie pokoleń pracowników, studentów i absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, którzy swoją wiedzą i pracą wzbogacili polskie dziedzictwo naukowe i społeczne˝.

    Jako sprawozdawca komisji mam zaszczyt prosić państwa o poparcie tej uchwały. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia