10. kadencja, 35. posiedzenie, 1. dzień (20-05-2025)
Oświadczenia.
Poseł Stanisław Gorczyca:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Budowa drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą a Grudziądzem to przedsięwzięcie o bardzo istotnym znaczeniu dla województwa warmińsko-mazurskiego. Strategiczny charakter 50-kilometrowego odcinka tej trasy przebiegającego przez teren Mazur Zachodnich sprowadza się do tego, że ma ona połączyć drogę szybkiego ruchu, ekspresową S7 Ostróda z autostradą A1 Grudziądz, tworząc korytarz transportowy wschód - zachód. Przyjęcie takiego założenia miało w praktyce zapewnić przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane i tym samym odciążenie sieci drogowej przechodzącej przez centra miast takich jak Ostróda czy Iława. Dlatego władze szczebli regionalnego i lokalnego oraz mieszkańcy pokładali i pokładają w realizacji tej inwestycji ogromną nadzieję na poprawę nie tylko dostępności komunikacyjnej województwa, ale także jakości i bezpieczeństwa podróżowania.
Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że ogłoszenie przez inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w marcu br. preferowanego wariantu przebiegu wspomnianej drogi na odcinku Wirwajdy - Nowe Marzy, niweczy optymizm towarzyszący stronie samorządowej oraz społeczeństwom lokalnym na etapie podejmowania decyzji o realizacji tego przedsięwzięcia i wpisaniu go do rządowego programu Dróg Krajowych i Autostrad do 2023 r. Powiem więcej, rekomendowany przez GDDKiA wariant W4 (Dzwonek) budzi zdecydowany sprzeciw burmistrzów i wójtów Iławy, Ostródy oraz tamtejszych mieszkańców. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia