10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Pośle! Dziękuję za to pytanie. Myślę, że to, na co pan poseł zwrócił uwagę, jest niezwykle istotne, bo jeżeli mamy tworzyć silny filar gospodarczy, jakim jest właśnie gospodarka morska, to musimy również stawiać na kadry i właśnie na szkolenie, bo dobre działania edukacyjne będą sprawiać, że wysoko wykwalifikowani fachowcy będą mogli dobrze wykonywać swoją pracę.
Tu chcę zapewnić państwa parlamentarzystów, że w tym roku przeznaczyliśmy rekordowe środki finansowe na funkcjonowanie naszych uczelni morskich. W sumie jest to ok. 300 mln zł. To najwyższa kwota w historii. Chcę państwu również powiedzieć, że jeszcze na początku maja przeznaczyliśmy dodatkowe 50 mln zł z myślą o naszych uczelniach morskich. Mówimy tutaj o rozwoju chociażby bazy i potencjału dydaktycznego dla naszych studentów czy o niezbędnych remontach na uczelniach morskich. To są pieniądze, które zostały przekazane w formie zwiększenia dotacji w ubiegłym tygodniu na poziomie 50 mln zł dla dwóch uczelni. A więc dostrzegamy to, realizujemy to. To jest dla nas kluczowe.
Druga sprawa związana jest z przemysłem stoczniowym, o którym powiedział pan poseł. Nasze stocznie mają potencjał, żeby realizować te jednostki, natomiast myślę, że na sprawę przemysłu stoczniowego musimy popatrzeć trochę szerzej, w kontekście europejskim, dlatego że chociażby Chińczycy w ostatnich latach, mówiąc wprost, przedstawiali oferty w tak niskich cenach, bo mogą konkurować ceną pracy i tanimi kredytami, że duża część realizacji inwestycji żeglugowych, czyli budowy statków, przeniosła się w ciągu ostatnich 30 lat do Azji. Teraz Europa musi odzyskać swoją konkurencyjność, tzn. musi sprawić, żeby produkcja statków w Europie i w Polsce była bardziej opłacalna.
W związku z tym wyszliśmy z dużą inicjatywą, która integruje kraje europejskie. po to aby przywrócić konkurencyjność polskiemu i europejskiemu przemysłowi. W ubiegłym tygodniu podczas kongresu morskiego, który odbywał się w Szczecinie, miało miejsce spotkanie ministrów do spraw morskich w ramach prezydencji Polski w Unii Europejskiej. Została przyjęta deklaracja szczecińska, która wzywa Komisję Europejską do przygotowania natychmiast strategii dla rozwoju przemysłów morskich, po to aby zwrócić uwagę na stworzenie preferencyjnych warunków do budowy statków właśnie w Europie. Chcemy, aby zostały przewidziane środki z funduszy unijnych również na sprawy związane z realizacją inwestycji militarnych, które dotyczą sektora morskiego.
Chcemy również, aby kwestie związane z budową statków w Europie nie były objęte tak dużymi restrykcjami, jak dzieje się to obecnie w kontekście chociażby pomocy publicznej czy finansowania. Chińskie banki praktycznie nie mają restrykcji przy udzielaniu kredytów (Dzwonek), dlatego wielu armatorów decyduje się na budowę statków w Azji. Chcemy, aby te restrykcje zostały zmniejszone, dlatego ta deklaracja przyjęta przez ponad 20 krajów europejskich jest jasnym sygnałem, który wyszedł z Polski, ze Szczecina w ubiegłym tygodniu, że przemysł stoczniowy i gospodarka morska to filar naszego rozwoju i powinniśmy tworzyć jak najkorzystniejsze, preferencyjne warunki do rozwoju tego sektora. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia