10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)

12. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wprowadzaniem centralnego systemu informacji rynku energii (druki nr 1209 i 1278).

Poseł Urszula Pasławska:

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Nie ma przesady w tym, że nowy system, tj. centralny system informacji rynku energii, jest rewolucyjnym założeniem funkcjonowania rynku energii w Polsce. To jest milowy krok w cyfryzacji całego sektora oraz realizacji krajowych i unijnych celów związanych z rozwojem inteligentnych sieci energetycznych. Wdrożenie systemu oznacza odejście od rozproszonego modelu wymiany informacji na rzecz jednej scentralizowanej platformy, która znacząco usprawni przepływ danych między operatorami systemów dystrybucyjnych, sprzedawcami, wytwórcami i odbiorcami. Dane z liczników będą automatycznie zbierane, przeliczane i udostępniane w sposób przejrzysty i jednolity. Dlatego ten system stworzy fundament pod pełne wdrożenie inteligentnych liczników zdalnego odczytu, umożliwi szybką zmianę sprzedawcy nawet w ciągu 24 godzin, wprowadzi nowy model sprzedaży rezerwowej z limitami cenowymi, a także nową formułę prosumenta wirtualnego.

    Na wdrożeniu systemu skorzystają wszyscy uczestnicy rynku energii w Polsce. Odbiorcy zyskają przede wszystkim możliwość łatwiejszego porównania ofert i wyboru korzystniejszej oferty, czyli tańszego rozwiązania. Nowy model sprzedaży rezerwowej zapewni im ochronę dzięki gwarancji dostępu do energii po cenie nie wyższej niż trzykrotność średniej ceny rynkowej. To realne zabezpieczenie przed spekulacjami i nagłymi wzrostami cen. Z kolei wytwórcy i sprzedawcy będą mogli tworzyć bardziej zindywidualizowane oferty, a dzięki automatyzacji procesy takie jak rozliczenie czy dostęp do danych o zużyciu energii staną się szybsze, przejrzyste i bardziej efektywne. To z kolei wzmocni zaufanie konsumentów do rynku. Prosumenci zyskają możliwość łączenia różnych form uczestnictwa jako prosumenci indywidualni, zbiorowi i wirtualni, co znacznie zwiększy ich elastyczność i potencjał działania. Projekt eliminuje także luki prawne, które dotąd prowadziły do niejasności w rozliczeniach i w określeniu statusu instalacji OZE w przypadku ich współdziałania.

    Choć projekt jest rewolucyjny, zmiany będą wprowadzane w sposób ewolucyjny. Znając realia, czyli techniczne trudności z przygotowaniem systemów informatycznych, decydujemy się na elastyczny harmonogram przystąpienia do systemu. Zamiast jednoczesnego uruchomienia systemu dla wszystkich podmiotów z dniem 1 lipca br. dajemy mniejszym podmiotom i sprzedawcom możliwość wyboru trzech dodatkowych terminów - 1 marca, 1 lipca i 19 października 2026 r. Takie rozwiązanie pozwoli na bezpieczne, płynne i skuteczne wdrożenie systemu bez zakłóceń w wymianie danych, które mogłyby przejściowo zagrozić stabilizacji rynku energii w Polsce.

    Jako Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe mamy stanowisko jednoznaczne, pozytywne i pozytywnie odnosimy się do tej ustawy, dziękując również panu ministrowi Miłoszowi Motyce i jego zespołowi za przygotowanie tak ważnej regulacji. Jest to nie tylko zmiana technologiczna, ale też niezbędny, bardzo ważny krok ku transparentności, elastyczności i bezpieczeństwu polskiego rynku. To inwestycja, szanowni państwo, w przyszłość, gwarancja stabilności dostaw, ochrony odbiorców, realnego wzmocnienia pozycji prosumentów. Z pełnym przekonaniem opowiadamy się za przyjęciem tego projektu. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia