10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)

13., 14., 15., 16. i 17. punkt porządku dziennego:


   13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1233).
   14. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1232).
   15. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 1235).
   16. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1231).
   17. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (druk nr 1234).

Minister Finansów Andrzej Domański:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Deregulacja nie jest pustym hasłem dla naszego rządu. To nie tylko konkretne działania, na które czeka polski biznes, ale, jak myślę, nawet przede wszystkim pewna zmiana filozofii stanowienia prawa. Mówił o tym pan minister Berek, ale chciałbym raz jeszcze podkreślić, że po raz pierwszy na tak szeroką skalę rząd współpracuje z przedsiębiorcami, aby szybko, skutecznie i efektywnie tworzyć, poprawiać warunki dla biznesu w Polsce, poprawiać warunki dla inwestycji. Ta współpraca przynosi już bardzo konkretne efekty. Stanowi również wypełnienie zobowiązań, które ogłosiliśmy w lutym na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

    Dobre prawo to takie, które wspiera polskich przedsiębiorców, buduje konkurencyjność i daje impuls wzrostowi gospodarczemu. Dlatego dla Ministerstwa Finansów jest to zadanie absolutnie priorytetowe. Polska gospodarka potrzebuje inwestycji, a zrzucenie gorsetu niepotrzebnych regulacji będzie impulsem dla ich wzrostu. Filarem naszych działań jest oczywiście współpraca z zespołem ˝SprawdzaMY˝. Uwzględniamy jego wnioski, ale także głosy płynące bezpośrednio od podatników i organizacji społecznych. Olbrzymią rolę w tym procesie odgrywa oczywiście zespół pana ministra Berka, któremu chciałbym bardzo serdecznie podziękować, podobnie jak urzędnikom Ministerstwa Finansów i innych resortów, którzy są zaangażowani w pracę i którzy to przełamują utarte schematy i budują w mojej ocenie nowy paradygmat mocnego i skutecznego państwa. Państwa, którego siła tkwi we współpracy.

    Wysoka Izbo! Jak zauważył pan minister Berek, Ministerstwo Finansów odgrywa istotną rolę w pracach zespołu deregulacyjnego. Spośród 162 przyjętych do realizacji postulatów do Ministerstwa Finansów skierowano 85, czyli ponad połowę. Już ponad połowa z nich została zaakceptowana i jest wdrażana. Naszym celem jest budowanie zaufania i stabilności. Usuwamy bariery i upraszczamy obowiązki. Przedsiębiorca w Polsce nie może działać w warunkach niepewności ani obawiać się kontaktu z urzędem, kontaktu z państwem. Stawiamy zatem na działania służące poprawie tej relacji, współpracy, a w konsekwencji na zaufanie pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi.

    W Sejmie znalazło się już osiem projektów naszych ustaw. Już dziś czytane będą cztery spośród nich. M.in. podnosimy po raz pierwszy od 2017 r. limit zwolnienia podmiotowego VAT z 200 tys. do 240 tys. zł, dzięki czemu tysiące drobnych polskich przedsiębiorców będą miały mniejsze obowiązki raportowe. Likwidujemy strategie podatkowe wprowadzone niesławnym Polskim Ładem - pomysłem bezmyślnych polityków uderzającym w polskich przedsiębiorców. Upraszczamy procedury podatkowe poprzez zwiększenie uprawnień podatnika w kontrolach celno-skarbowych. To konkretne i realne ułatwienia. O szczegółach tych rozwiązań za chwilę.

    Rząd pracuje dalej. Na poprzednim posiedzeniu Rady Ministrów tydzień temu przyjęliśmy kolejne rozwiązania. Wprowadzamy zasadę domniemania niewinności podatnika. Ujednolicamy obowiązki depozytariuszy funduszy inwestycyjnych z prawem unijnym. Ograniczamy sankcje wobec podatkowych grup kapitałowych, firm działających w specjalnych strefach ekonomicznych. Poprawiamy zasady raportowania wspólników w spółkach jawnych, zaświadczeń w sprawach spadków i darowizn. Upraszczamy też zasady łączenia funduszy inwestycyjnych. Ktoś powie, że to drobne zmiany, ale przy setkach takich drobnych zmian okazuje się, że w poprawie tych elementów tkwi budowa konkurencyjności polskiej gospodarki, faktyczne ułatwianie działalności polskim przedsiębiorstwom. W przygotowaniu są naturalnie kolejne zmiany i kolejny raz powiem, że o części z nich mówiliśmy już na Giełdzie Papierów Wartościowych. Np. zmiany dotyczące przedawnień zobowiązań podatkowych i raportowania schematów podatkowych, tzw. MDR-ów. Otrzymaliśmy wiele uwag od partnerów społecznych i z najwyższą starannością nad nimi pracujemy. Finalizujemy również kolejne projekty. Planujemy wprowadzenie innowacyjnych rozwiązaniach, jak chociażby umów podatkowych.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Deregulacja to nie chaos. To porządek oparty na prostocie, przejrzystości i racjonalności. Cel jest jeden: poprawa warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i wzrost inwestycji. Udało nam się to uzyskać wcześniejszymi działaniami, chociażby w obszarze finansowania samorządów. To nie tylko środki z KPO, ale również fundamentalna zmiana zasad finansowania JST w Polsce, zmiana, którą tworzyliśmy w rządzie, ale z olbrzymim wkładem i zaangażowaniem strony samorządowej, oczywiście z kluczową rolą Rafała Trzaskowskiego.

    (Głos z sali: Proszę nie żartować.)

    Te zmiany już dziś przynoszą konkretne efekty. Przed chwilą Ministerstwo Finansów opublikowało dane dotyczące wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale tego roku. Ponad 41 mld zł nadwyżki w porównaniu do roku 2023, kiedy wynosiła ona niespełna 12 mld zł. Tak wzmocniliśmy pozycję finansową polskich samorządów, dzięki czemu mają środki na kolejne inwestycje.

    To jeszcze nie koniec. Dzięki tej reformie w ciągu kolejnych 10 lat do polskich samorządów trafi 345 mld zł więcej. Tylko w tym roku 25 mld zł dodatkowych środków dla polskich samorządów. Jednocześnie chciałbym to bardzo wyraźnie powiedzieć, że nasz rząd w pełni respektuje i przejmuje zobowiązania zaciągnięte w przeszłości. Wszystkie wnioski o płatności w odniesieniu do wszystkich wydanych promes na inwestycje są i będą realizowane. Nie ma tu żadnego, podkreślam: żadnego zagrożenia. Wydane zgody nie będą podlegały rewizji, co tylko potwierdza, że podjęte zobowiązania będą w pełni realizowane. PiS zabrał polskim samorządom dziesiątki miliardów złotych, po to aby dzielić je między swoich w sposób nietransparentny, nieprzejrzysty i uznaniowy. Rząd Donalda Tuska w odróżnieniu od rządu PiS-u stawia na prawdziwą samorządność i buduje jej siłę finansową. (Oklaski)

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Aby proces deregulacji mógł przebiegać w sposób płynny, musimy oczywiście zawsze pamiętać o stabilności finansów publicznych, i my tę stabilność zabezpieczamy. Dochody z podatku VAT za okres styczeń-kwiecień 2025 wzrosły o prawie 12 mld zł w porównaniu do tego samego okresu w roku 2024. Mamy już dane dotyczące tzw. luki VAT. Otóż już w pierwszym roku naszych rządów powstrzymaliśmy zaistniały za rządów PiS-u wzrost szarej strefy, bo my, zamiast zapowiadać, obserwujemy, wyciągamy wnioski, reagujemy i działamy.

    (Poseł Janusz Kowalski: Sam pan w to nie wierzy.)

    Dzięki temu luka VAT spadła z 13,5% w 2023 r. do 6,9% w roku 2024. (Oklaski)

    Chciałbym z tego miejsca bardzo serdecznie podziękować wszystkim pracownikom Krajowej Administracji Skarbowej za służbę w celu zapewnienia dochodów naszego państwa.

    Naturalnie będziemy podejmować kolejne działania, aby walczyć z szarą strefą, nie tylko po to, aby zwiększać dochody budżetowe, ale także po to, a może nawet przede wszystkim, aby zapewnić polskim przedsiębiorcom uczciwe warunki konkurencji.

    Panie Marszałku! Podsumowując: deregulacja to inwestycja w rozwój. Patrząc na lewą stronę sali, chciałbym też wyraźnie powiedzieć, że deregulacja nie oznacza braku regulacji, lecz usunięcie tych regulacji, które blokują energię gospodarczą. Przed nami kolejne miesiące intensywnej pracy. Jestem przekonany, że jej efekt odczują wszyscy obywatele, przedsiębiorcy, podatnicy i państwo. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia