10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)

13., 14., 15., 16. i 17. punkt porządku dziennego:


   13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1233).
   14. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1232).
   15. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 1235).
   16. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1231).
   17. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (druk nr 1234).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Zbigniew Stawicki:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pragnę przedstawić założenia ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług, które stanowią realizację postulatu strony społecznej w toku procesu deregulacji. Chodzi o pewne uprawnienia podatnika w procedurze kontroli celno-skarbowej.

    Przede wszystkim projekt ustawy przewiduje uprawnienie podatnika do złożenia korekty wcześniej złożonej deklaracji podatkowej w przypadku, kiedy podatnik tylko częściowo podziela ustalenia organu co do prawidłowości rozliczeń podatkowych. Do tej pory w obowiązującym stanie prawnym prawnie skuteczną korektę podatnik mógł złożyć tylko wówczas, kiedy w całości co do złotówki był zgodny, jeżeli chodzi o pogląd organu przeprowadzającego kontrolę. Jest to zmiana niewątpliwie korzystna dla podatnika, ponieważ pozwoli mu uniknąć na gruncie prawa podatkowego, również na gruncie prawa karnoskarbowego, niekorzystnych konsekwencji toczenia sporu o całość ustaleń, mówiąc ogólnie.

    Myślę, że mogę powiedzieć z całą pewnością, że ta zmiana również będzie korzystna dla organów celno-skarbowych, ponieważ pozwoli skrócić proces doprowadzania zobowiązania podatkowego podatnika do prawidłowego stanu w możliwie najkrótszym czasie i możliwie uniknąć niepotrzebnych, czasochłonnych i kosztochłonnych sporów.

    Ponadto w projekcie ustawy znalazł się wyraźny zapis o możliwości złożenia deklaracji pierwotnej w przypadku podatnika, który z jakichś powodów takiej deklaracji nie złożył. Zgodnie z projektowaną ustawą po wszczęciu kontroli celno-skarbowej będzie on mógł skorzystać z uprawnienia do złożenia deklaracji pierwotnej przed podjęciem czynności kontrolnych; takie uprawnienie będzie mu przysługiwało także po zakończeniu czynności kontrolnych.

    Tak jak powiedziałem, to wszystko wpisuje się w filozofię sfery kontrolnej, również sfery zwalczania przestępczości, przyjętą przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów. Generalnie sprowadza się ona do tego, żeby w przypadku normalnie działających przedsiębiorców czy podatników, którzy z jakichś powodów popełnili błąd, nie wywiązali się z obowiązku, doprowadzić do stanu poprawnego prawnie, ale bez kosztochłonnego i czasochłonnego procesu, oczywiście na ile jest on możliwy do uniknięcia, a uwolnione w ten sposób zasoby Krajowej Administracji Skarbowej skierować tam, gdzie rzeczywiście powinny być skierowane, tzn. na sferę zwalczania najgroźniejszej przestępczości podatkowej, na sferę zjawisk, które rodzą niebezpieczeństwo dla stabilności finansów publicznych.

    Powtórzę to, co powiedziałem na początku: ta zmiana nie budzi kontrowersji, jak sądzę, nie tylko po stronie społecznej, po stronie podatników, przedsiębiorców, ale również po stronie organów i kierownictwa Krajowej Administracji Skarbowej. Myślę, że jest to przejaw, może nie pierwszy, ogólnego kierunku, w jakim będziemy podążać.

    Dodam jeszcze, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług możliwości złożenia prawnie skutecznych korekt deklaracji spowodują - w przypadku skorzystania z tego uprawnienia - korzystniejsze dla podatników konsekwencje w sferze tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego.

    Przedstawiając ten projekt, proszę Wysoką Izbę o jego poparcie. Dodam, że nie przewiduje się kosztów po stronie jednostek sektora finansów publicznych. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia