10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)

13., 14., 15., 16. i 17. punkt porządku dziennego:


   13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1233).
   14. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1232).
   15. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 1235).
   16. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1231).
   17. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (druk nr 1234).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Panie Marszałku! Szanowni Państwo! Będzie krótko, bo moi koledzy też chcą zabrać głos. Muszę powiedzieć, że nie mogę z wyjść podziwu, obserwując tę dyskusję na temat strategii podatkowej, bo co jak co, ale po posłach Konfederacji nie spodziewałem się tego, że będą chcieli zwiększać obowiązki biurokratyczne, z których - powiedzmy sobie szczerze - nic nie wynika. Nic z tego nie wynika. Niech państwo to przeczytają i zobaczą, co jest w tych strategiach. Zero pożytku dla obywatela, zero pożytku dla administracji skarbowej. Administracja podatkowa ma te dane, o których pan mówił, więc tego nie potrzebuje.

    Proszę również zwrócić uwagę na to, że od tego roku jest obowiązek dotyczący sprawozdania o podatku dochodowym międzynarodowych jednostek. W sprawozdaniu finansowym jest osobny rozdział, osobny dokument, który te tematy porusza, i to jest dokument ważny. Natomiast mogę nieco żartobliwie państwu powiedzieć - trochę nawiązując do tego, co Ryszard Petru mówił o tym, że w DNA urzędnika jest taka konieczność regulacji - że jak państwo by chcieli, to mamy w Ministerstwie Finansów gotowy projekt, czy też propozycję, dokręcenia śruby przy strategiach podatkowych. Zresztą tak naprawdę przy każdym akcie prawnym, mam na myśli np. dyrektywę DAC6 o raportowaniu strategii podatkowych na poziomie unijnym, są wnioski, żeby zwiększyć represyjność, zwiększyć wymagania. Państwo proponują, żeby iść tą drogą, co naprawdę bardzo mnie dziwi.

    Co do 240 tys. zgłoszonych przez Konfederację... Państwo zgłosili ten projekt, który miał wejść w trakcie roku. Brakowało jakichkolwiek przepisów przejściowych, wprowadzających. Powstałby chaos. To tyle á propos kopiuj i wklej.

    Była też wcześniej dyskusja o tym, dlaczego nie ma jednego dużego pakietu. To jest dobre pytanie, proszę państwa. Albo coś chcemy zrobić i robimy, albo robimy duży projekt, nad którym dyskutujemy rok, 2 lata, i niewiele z tego wyjdzie. Dlatego to są szybkie, krótkie zmiany. To nie jest tak, że Rafał Brzoska ze swoją ekipą przynoszą gotowe rozwiązania. Oni przynoszą problem. Mówią, że być może ten problem należałoby w taki a taki sposób rozwiązać. W większości przypadków po dyskusji dochodzimy do wniosku, że problem jest. Rozwiązujemy go w ten sposób, a może w inny. Bardzo często, z reguły te zapisy legislacyjne są inne, są uzgadniane.

    Jeszcze zderzenie z VAT-em... Pan poseł Wilk mówił - zresztą to tak na marginesie - o tych, co wpadają, krzyczą i wypadają. Jak rozumiem, pan poseł nawiązywał też do pana posła Kowalskiego, który wpadł i wypadł, i już więcej nie chciał słuchać. Co się tyczy tego zderzenia z VAT-em, proszę państwa, to każdy limit jest niedobry. To nie jest tak, że jak zrobimy limit 250, 300 albo 350, to problem zniknie. Wtedy ci, co będą koło tych 300, będą mieli problem. Nie ma dobrego limitu. Najlepszy jest brak limitu, ale to jest dość kontrowersyjne rozwiązanie.

    Pan Ryszard Petru mówił też o tym, że w innych ustawach, tych europejskich, przemyca się inne rozwiązania - tzw. gold plating. Jest to pod szczególnym nadzorem ministra Berka. W każdym resorcie przy legislacji unijnej zapala się czerwona lampka. Jeśli cokolwiek miałoby się pojawić, to natychmiast, na poziomie wpisu do prac rządu, na poziomie kancelarii pana premiera i RCL-u, takie rzeczy są wychwytywane. Nie ma zgody na takie rzeczy, na to, żeby cokolwiek przyjąć pod płaszczykiem rozwiązań unijnych.

    Pan poseł Sachajko proponuje dość kontrowersyjną ideę, żeby wprowadzić podatek przychodowy w wysokości 1%. Bardzo chętnie sobie z nim porozmawiam na ten temat, bo widzę. bardzo, ale to bardzo dużo negatywnych aspektów takiego rozwiązania

    Myślę, że najważniejsze tematy poruszyłem. Jeszcze uwaga odnośnie do zerowej stawki VAT dla szpitali: nie ma takiej opcji, Unia tego nie przewiduje. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia