10. kadencja, 35. posiedzenie, 2. dzień (21-05-2025)
13., 14., 15., 16. i 17. punkt porządku dziennego:
13. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1233).
14. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1232).
15. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 1235).
16. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk nr 1231).
17. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (druk nr 1234).Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Zbigniew Stawicki:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Na wstępie odpowiem na pytania i wątpliwości pana posła Józefaciuka dotyczące wiedzy podatnika na temat nowych uprawnień, które chcemy wprowadzić proponowaną ustawą o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. W momencie wszczęcia kontroli celno-skarbowej podatnik jest o tym informowany dokumentem inicjującym tę procedurę, upoważnieniem do tej kontroli, gdzie wszystkie uprawnienia podatnika są wymienione. Po uchwaleniu tej ustawy upoważnienie zostanie zaktualizowane, tak że pełna wiedza będzie zagwarantowana.
Co do równowagi pomiędzy prawami podatnika a skutecznością, chciałbym zauważyć, że te rozwiązania adresowane są do podatników, którzy zasługują na miano podatnika czy przedsiębiorcy, a nie do pseudopodatników czy pseudoprzedsiębiorców. Powtórzę, bo taki jest też kierunek naszych działań, że chcemy wyraźnie te sfery rozdzielić: sferę działań wobec podatników czy przedsiębiorców, którzy się pomylili czy z innych powodów nie złożyli właściwego dokumentu lub zadeklarowali podstawę w niewłaściwej wysokości, i sferę działań wobec pseudoprzedsiębiorców, pseudopodatników, którzy z zamysłem, z góry powziętym zamiarem dokonują oszustw podatkowych. Tutaj nie będzie można skorygować deklaracji, jeżeli doszło do oszustwa podatkowego. To mogę zagwarantować.
Przy tej okazji chciałbym się odnieść do słów pana posła Kowalskiego, ponieważ padło tutaj wiele nieprawdziwych stwierdzeń dotyczących Krajowej Administracji Skarbowej, krzywdzących dla funkcjonariuszy i pracowników tej formacji. Co prawda nie padły konkrety, a ja zawsze wolę odnosić się do konkretów, do liczb, do danych niż do ogólnych stwierdzeń, ale podam tylko kilka danych. Przy okazji na przyszłość proszę, żeby może przy dokonywaniu interpretacji danych dotyczących chociażby kontroli celno-skarbowych, podatkowych zwrócić się do Krajowej Administracji Skarbowej w celu rozwiania wątpliwości i nieprzedstawiania fałszywego obrazu. Takim przykładem są chociażby dane dotyczące liczby wykrytych fikcyjnych faktur w 2024 r., czyli w pierwszym roku po zmianie kierownictwa Krajowej Administracji Skarbowej i Ministerstwa Finansów. Wykryliśmy wtedy rekordową liczbę fikcyjnych faktur: ponad 290 tys. Oczywiście towarzyszyła temu narracja, że wraz z powrotem rządów obecnej koalicji wróciły mafie VAT-owskie. Problem jest tylko taki, że z tych 290 tys. fikcyjnych faktur wykrytych w 2024 r. tylko 8 tys. zostało wystawionych w tym roku. Ponad 85 tys. fikcyjnych faktur wykrytych w 2024 r. pochodziło z 2023 r., ponad 80 tys. - z 2022 r., a 110 tys. pochodziło z lat jeszcze wcześniejszych. Co to oznacza? One zostały wprowadzone do obiegu prawnego, wywołały niekorzystne dla budżetu skutki w latach wcześniejszych, ale nie zostały wykryte, ponieważ z jakichś powodów służby nie trafiły na ich trop. (Oklaski) A więc można bardzo łatwo popełnić taki dość zasadniczy błąd przy nadmiernie uproszczonej interpretacji danych.
Podobnie jest ze skutecznością działań. Musimy pamiętać, że przedsiębiorca to nie jest mafia VAT-owska i wynik kontroli u przedsiębiorcy nie mówi o zwalczaniu mafii VAT-owskiej czy generalnie oszustwie. Należy na to popatrzeć naprawdę w sposób nieco głębszy. Możemy sprawozdania zapełniać w bardzo różny sposób, np. poprzez szybkie działania u przedsiębiorców, którzy mają łatwo osiągalny majątek, ponieważ nie zakładali oszustwa, więc tego majątku nie ukrywali. Pamiętam, że w poprzednich latach były nawet wydawane takie wytyczne przez zarządzających jednostkami Krajowej Administracji Skarbowej. Czyli co to znaczy? W sprawozdaniach wykażemy sukces, wykażemy wpłaty, ale to będzie tak naprawdę pójście po linii najmniejszego oporu, tzn. pójście do legalnie działającego przedsiębiorcy, posiadającego nieukryty majątek. A wszelka walka z przestępczością niestety wymaga nieco większych zabiegów. Wymaga poszukiwania tego majątku, który przeważnie jest ukryty, więc nie jest to tak szybki proces.
Musimy pamiętać, że system weryfikacji rozliczeń podatkowych składa się z trzech elementów: kontroli celno-skarbowej, kontroli podatkowej i czynności weryfikacyjnych. Pierwszy element służy tak naprawdę do poszukiwania tych działających z rozmysłem, celowo i dokonujących oszustw i przestępstw na największą skalę. Pozostałe dwa elementy dotyczą normalnie działających podatników. Szczególnie niedocenianym do tej pory, na szczęście to się zmieniło, elementem były czynności weryfikacyjne. Otóż analiza danych dostarczyła informacji, że chociażby w 2023 r., czyli w roku poprzedzającym przejęcie kierownictwa, 43% kontroli celno-skarbowych, w przypadku których wyłącza się poważną część uprawnień strony i które powinny dotyczyć oszustw, zakończyło się korektą po wszczęciu procedury kontrolnej, ale przed podjęciem czynności kontrolnych. Co to oznacza? To oznacza, że w zasadzie podatnik, po tym jak się dowiedział, że zostanie wszczęta kontrola, natychmiast zgodził się z ustaleniami, złożył korektę. Doszliśmy więc do wniosku, że to samo można osiągnąć poprzez zwykłe poinformowanie podatnika o wątpliwościach. Efekty osiągnięte w roku 2024 potwierdziły słuszność tej konstatacji.
Chciałbym powiedzieć, że ta linia będzie kontynuowana. Będziemy wyraźnie rozdzielać dotkliwe i ograniczające prawa strony procedury do tych, którzy na to zasługują. Natomiast podatnicy będą korzystali z ułatwień w rodzaju chociażby maksymalnego uproszczenia złożenia korekt podatkowych w każdym możliwym momencie, z korzyścią, tak jak już wcześniej powiedziałem, dla obu stron. Bo uwolnimy w ten sposób zasoby, które skierujemy tam, gdzie trzeba.
A jeżeli poseł Kowalski ma wątpliwości, to ja bardzo chętnie na nie odpowiem, ustosunkowując się poprzez pogłębioną analizę. Można skrzywdzić funkcjonariuszy i pracowników Krajowej Administracji Skarbowej poprzez zbyt powierzchowną analizę danych.
Chciałbym się też przyłączyć do podziękowań złożonych przez ministra Domańskiego moim kolegom z Krajowej Administracji Skarbowej, którzy naprawdę wykonują kawał ciężkiej pracy. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia