10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)

2. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne (druki nr 1240 i 1251).

Poseł Patryk Wicher:

    Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Moi drodzy państwo, udaje się faktycznie w świecie prawa farmaceutycznego od wielu lat wdrażać wiele dobrych zmian, takich, które też za poprzednich rządów przez 8 lat były wdrażane, poszerzających kompetencje farmaceutów i ich uprawnienia w różnych zakresach. Ale oczywiście prawo farmaceutyczne to też relacje między firmami farmaceutycznymi, lekarzami i środowiskiem medycznym, to też obrót, kwestia leków, promowanie leków, ale także pozyskiwanie próbek na te leki.

    Ta ustawa, ta sensu stricto drobna zmiana deregulacyjna - bo o tym jako przedstawiciel komisji deregulacji i Komisji Zdrowia też mogę się wypowiedzieć - dotyczy tylko i wyłącznie takiego prostego aspektu, jakim jest zmienienie formy wniosku pisemnej na formę dokumentową w związku z możliwością pozyskiwania przez lekarza próbek danych leków czy produktów medycznych, w kontakcie z przedstawicielemi handlowymi bądź medycznymi. Niby nic wielkiego, ale z drugiej strony - bardzo usprawnia, bo nie trzeba już pisać wniosku, podpisywać go fizycznie, przekazywać go temu przedstawicielowi, tylko wystarczy wysłać SMS, maila czy też przekazać go w innej formie, którą można udokumentować i przedstawić do zweryfikowania. Jest to prosta, klarowna zmiana.

    Mam jednak też, moi drodzy państwo, w tym kontekście wielki apel do komisji deregulacji, do ministerstw i do marszałków, żeby jednak nie dzielić tych zmian na dziesiątki pomniejszych i nie pracować kilka razy nad tą samą ustawą, bo już słyszę, że za chwilę znowu będziemy zmieniać ustawę - Prawo farmaceutyczne, znowu będzie jakaś mała zmiana, chyba jeszcze na tym posiedzeniu zaczynamy to robić. Czy nie da się zebrać tych wszystkich zmian i raz pracować nad jedną ustawą? Nie nabijamy chyba tutaj sztucznych statystyk po to, żeby parlament mógł się pochwalić, ileż to ustaw opracował, bo nad tą samą ustawą pracował dziesięć razy. Moi drodzy państwo, bądźmy poważni, jesteśmy Izbą parlamentu, naprawdę szanujmy czas swój, parlamentu i wszystkich urzędników, a także ministrów, którzy mają co robić - Ministerstwo Zdrowia jest jednak w bardzo ciężkiej sytuacji finansowej i nie tylko. Dlatego też ciągłe pracowanie nad tą samą ustawą... Dzisiaj za chwilę zmienimy ustawę - Prawo farmaceutyczne. Na następnym posiedzeniu będziemy znowu zmieniać tą samą ustawę, znowu wprowadzać drobną zmianę. Moi drodzy państwo, naprawdę apeluję o trochę powagi w ramach funkcjonowania tego urzędu i bardzo bym prosił, żeby ktoś jednak nad tym czuwał, szczególnie powinien to robić pan marszałek Sejmu. Mam nadzieję, że już minęła kampania, więc nie będzie prowadził swoich działań kampanijnych, tylko weźmie się za rzetelną pracę, nadzór nad funkcjonowaniem komisji i współpracy z ministerstwami. Jest to przytyk z mojej strony, jest to złośliwość, ale moi drodzy państwo, wymagam tu pewnej rzetelności w pracy parlamentarnej.

    Powrócę jednak ad rem, do tematu. Panie ministrze, dobrze byłoby kontynuować te dobre zmiany. Daliśmy farmaceutom też różnego rodzaju - przy okazji można o tym też wspomnieć - uprawnienia dotyczące szczepień, uprawnienia do weryfikacji przeglądów lekowych. To też by trzeba było wzmocnić, ponieważ wiemy, że niestety, dopóki nie będzie jednolitej elektronicznej dokumentacji medycznej, nie będzie tego sprzężenia IKP z mObywatelem, dopóki jeden lekarz z opieki publicznej nie widzi, co przepisał drugi lekarz z gabinetu prywatnego, i odwrotnie, dopóki nie idą za pacjentem jego wyniki badań i jego karta lekowa, która przedstawia, jakimi środkami jest leczony, dopóty będą się zdarzały takie sytuacje, że jeden lekarz zapisuje leki według swojej wiedzy i kompetencji, a one są czasami w sprzeczności z lekami zapisanymi przez innego lekarza. Po to wprowadziliśmy przeglądy lekowe, bo bardzo często farmaceuci, wydając te leki, informowali, że te leki są w stosunku do siebie antagonistami i tak naprawdę niwelują swoje działanie, a to jest niebezpieczne. Tak więc, panie ministrze, bardzo proszę, jeszcze w kontekście poprzedniej ustawy, dotyczącej mObywatela, żeby jak najszybciej doprowadzić do sprzężenia systemu elektronicznej dokumentacji medycznej z IKP i mObywatelem, bo to wpływa na bezpieczeństwo, bezpieczeństwo zdrowotne, przyspiesza funkcjonowanie, pozwoli też lepiej nadzorować kolejki, zarządzać tymi kolejkami poprzez kierowanie pacjenta tam, gdzie jest mniejsze obłożenie poszczególnych placówek medycznych i nie tylko.

    W związku z tym wykorzystajmy tę deregulację, wykorzystajmy tego mObywatela, ten szeroki zakres kompetencyjny, jak najbardziej się da, tak żeby usprawnić funkcjonowanie pacjenta w systemie służby zdrowia, a w przypadku tej ustawy wprowadźmy tę drobną zmianę dotyczącą właśnie relacji lekarz - przedstawiciel handlowy lub medyczny w zakresie pozyskiwania próbek poszczególnych leków i farmaceutyków, chodzi właśnie o formę dokumentową, a nie pisemną. Serdecznie dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia