10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)

3. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze (druki nr 1208 i 1229).

Poseł Dariusz Wieczorek:

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić stanowisko klubu Lewica w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, druki nr 1208 i 1229.

    Rzeczywiście przysłuchując się dyskusji, możemy mieć wrażenie, że Unia Europejska znowu coś nam narzuca i projektem ustawy wdrażamy dyrektywę europejską. Trzeba zwrócić uwagę na jedną rzecz, że rzeczywiście dobrze, że wreszcie są kwestie dotyczące ochrony środowiska i bezpieczeństwa regulowane w tej dyrektywie. Dyrektywa zobowiązuje wszystkie kraje unijne do tego, żeby wprowadzić dodatkowe mechanizmy kontrolne, jeżeli chodzi o metan, bo w końcu to jest bardzo niebezpieczny gaz. Jak państwo pamiętacie, nieraz na tej sali w ostatnich latach słyszeliśmy o śmiertelnych przypadkach dotyczących wybuchu metanu przy okazji wydobycia surowców, wydobycia węgla. Ta dyrektywa rzeczywiście nakłada na poszczególne przedsiębiorstwa i na poszczególne podmioty dodatkowe zobowiązania. Oczywiście może być obawa dotycząca tego, że będą dodatkowe koszty, pan poseł na to wskazywał, ale z drugiej strony Unia Europejska, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę środowiska, dysponuje środkami finansowymi, ażeby można było te koszty pokryć.

    Ten projekt ustawy i ta dyrektywa rzeczywiście mają zastosowanie do całego obszaru dotyczącego wydobywania surowców. To jest kwestia poszukiwania i produkcji ropy naftowej, gazu ziemnego, to jest kwestia odwiertów, które są realizowane, kwestia przesyłu i dystrybucji gazu, kwestia kopalni podziemnych, kopalni odkrywkowych. A więc mówiąc krótko (Gwar na sali, dzwonek), jeżeli chodzi o dyrektywę, ona rzeczywiście powoduje, że można liczyć na to, że bezpieczeństwo wyraźnie wzrośnie. Jeżeli chodzi o ustawę - Prawo geologiczne i górnicze, to w naszej ocenie te prace powinny być dalej prowadzone, bo jednym punktem wdrażamy dyrektywę i wskazujemy podmiot, który będzie odpowiadał za wdrażanie tej dyrektywy, czyli urząd górniczy. Natomiast prawda jest taka, że jeżeli chodzi o prawo geologiczne, to przed nami jest wiele zmian, które musimy wprowadzić ze względu na zdrowy rozsądek, na kwestie gospodarcze, kwestie ochrony środowiska. Te zmiany są potrzebne chociażby w obszarze sprecyzowania i określenia, co to jest złoże strategiczne, żebyśmy wiedzieli, co pod tym rozumiemy. Pewnie trzeba zmienić zasady prowadzenia prac geologicznych. Trzeba uczciwie sobie powiedzieć - na co zwracają uwagę samorządy - o odpowiedzialności za szkody górnicze. Kwestia rekompensat dla gmin, kwestia bezpieczeństwa, kwestia uprawnień geologów, kwestia ochrony środowiska to są rzeczy, które w tej ustawie pewnie trzeba będzie dopasować do aktualnego stanu i do aktualnych przepisów. Wychodzimy z takiego założenia, że to jest pierwszy krok. Dobrze, że ta dyrektywa unijna została przyjęta, i dobrze, że ją tak szybko wdrażamy, bo doświadczenia wcześniejsze nieraz były takie, że długo czekaliśmy z wdrażaniem dyrektyw unijnych. Popierając ten projekt ustawy i popierając zapisy, które się w nim znajdują, jesteśmy zwolennikami tego, aby prace nad zmianami w Prawie geologicznym i górniczym trwały dalej i aby wprowadzić dalsze zmiany, które są zapowiadane przez ministerstwo i przez rząd. Klub Nowej Lewicy będzie popierał ten projekt ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia