10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)

5., 6. i 7. punkt porządku dziennego:


   5. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa (druk nr 1265).
   6. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk nr 1281).
   7. Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (druk nr 1282).

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

    Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Znowu jest sporo pytań, ale pytających nie ma, więc nie wiem, czy znają już odpowiedź, czy też pytają, dlatego że mają taką potrzebę.

    Mimo że nie ma pytających, to chciałbym odnieść się przynajmniej do dwóch rzeczy. Pan poseł Lorek się pyta, dlaczego nie jedna ustawa, a pan poseł Matecki się pyta, kiedy 100 ustaw. To może państwo byście się zdecydowali, czy chcecie mieć jedną, czy 100.

    (Głos z sali: Ha, ha, ha!)

    Tego nie da się pogodzić. Jest oczywiście dyskusja, czy lepiej jest mieć jedną dużą ustawę, nad którą będziemy procedować przez rok, a może przez 2 lata, czy lepiej mieć całą serię krótkich ustaw, które możemy przeprocedować w szybkim tempie. Decyzja jest taka, że lepiej mieć więcej drobnych ustaw, aczkolwiek, jak państwo widzieli, dzisiaj w tych drukach czasami jest kilka rzeczy zaadresowanych. A więc staramy się robić to rozsądnie.

    Było też pytanie, co z postępowaniami w toku. Otóż projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa w art. 2 mówi, co następuje: Przepis art. 122 § 2 ustawy zmienianej w art. 1, czyli to, o czym mówimy, ma zastosowanie także do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. A więc odpowiedź na to pytanie jest w tekście.

    To może kilka słów ogólnych, bo tak naprawdę największe emocje wzbudza u państwa właśnie zmiana Ordynacji podatkowej. Kwestia nadzoru, kwestia szkoleń, kwestia tego, jak to w praktyce zadziała. Praktykę ciężko zadekretować, życie rodzi praktykę. Jak powiedział poseł Karnowski, urzędnicy są dobrze wykształceni, światli i oni tak naprawdę w dużej mierze oczekują tych zmian, o których mówimy, bo w wielu przypadkach ułatwi im to życie.

    Była też z państwa strony dyskusja, kto będzie decydował, jak my jako Ministerstwo Finansów będziemy sprawowali nadzór. Muszą państwo pamiętać, że oczywiście jest kontrola nadzorcza w administracji skarbowej, a na samym szczycie tej kontroli są sądy i to one będą patrzyły, jak ta zasada jest realizowana. A więc tu bym się nie obawiał. Będą też szkolenia organizowane dla pracowników KAS-u. Jesteśmy w stałym kontakcie z pracownikami KAS-u. Oczywiście te kwestie będą też dotyczyły samorządu. Życie pokaże, jak na poziomie samorządowym się przyjmą.

    Proszę państwa, jeszcze dwie rzeczy. Ta zmiana ordynacji wzbudza duże emocje, ale chciałbym przypomnieć, że Kodeks postępowania administracyjnego i Prawo przedsiębiorców zawierają ten sam katalog wyjątków. To jest też to, o czym państwo mówili, czyli ten ważny interes publiczny. Nie możemy zapominać o interesie publicznym, bo przecież prawo tworzymy ku pożytkowi interesu państwa. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia