10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)
8. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (druki nr 1142 i 1328).
Poseł Zbigniew Sosnowski:
Szanowna Pani Marszałek! Szanowny Panie Ministrze! Szanowny Panie Generale! Wysoka Izbo! Procedowany dzisiaj projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych jest mi wyjątkowo bliski jako polskiemu parlamentarzyście, ale także jako polskiemu obywatelowi angażującemu się całym sercem w problematykę ochrony przeciwpożarowej. Dawałem temu dobitny wyraz, pełniąc funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także już uprzednio jako czynnie zaangażowany w działania ochotniczych straży pożarnych.
Niejednokrotnie zarówno w tej Izbie, jak i na wszelkich uroczystościach z udziałem funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej i druhów ochotniczych straży pożarnych podkreślałem i podkreślam z dumą, ale i wielką pokorą, potrzebę funkcjonowania tych jednostek, kończąc zawsze swoje wystąpienie słowami strażackiego zawołania: Bogu na chwałę, ludziom na pożytek. Często też mówiłem i mówię, że strażacy ochotnicy są solą ziemi swoich miejscowości, są błogosławieństwem. Błogosławieństwem, bo oni zawsze idą tam, skąd inni często uciekają. Są też błogosławieństwem, bo służą bliźniemu, bliźniemu, którego często nie znają.
Ustawa z 2021 r. przewidywała wydanie na jej podstawie rozporządzenia jako aktu wykonawczego regulującego nie tylko przyznawanie świadczeń ratowniczych, ale też - co bardzo istotne - wydawanie strażakom ratownikom OSP na czas pełnienia funkcji legitymacji jako dokumentu identyfikującego osobę z pełnioną funkcją strażaka ratownika.
Czas płynął nieubłaganie i pomimo wielokrotnych próśb, monitów środowiska strażaków ochotniczych straży pożarnych z nieznanych przyczyn obowiązku tego bardzo długo nie realizowano. Podkomisja stała do spraw rozwoju i promocji ochotniczych straży pożarnych działająca w strukturze Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych Sejmu obecnej kadencji uznała za konieczne i pilne uregulowanie tej kwestii. I tu z całą odpowiedzialnością powiem, a wszyscy się ze mną zgodzą, że słowa szczególnego podziękowania należą się panu przewodniczącemu tej podkomisji, panu posłowi Bartoszowi Romowiczowi, który był inicjatorem tego przedsięwzięcia.
Po wielu etapach dyskusji na posiedzeniu podkomisji zgodzono się, iż legitymacja strażaka ratownika jest niezbędnym dokumentem, chociażby w celu, jak wspomniałem wcześniej, identyfikacji i korzystania z dodatkowych świadczeń, o których traktuje art. 27 ustawy. Zgodzono się, iż będzie ona miała postać nie karty plastikowej, lecz dokumentu mobilnego, o którym stanowi art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel. W tym miejscu skrótowo przytoczę dane, które przedmiotowa legitymacja będzie zawierała, a najważniejsze z nich to: oznaczenie posiadacza legitymacji, nr PESEL, fotografia, dane jednostki ochotniczej straży pożarnej, której strażak ratownik jest członkiem albo której osoba, której przyznano świadczenie ratownicze, była członkiem, a także nazwa gminy, w której ma siedzibę jednostka ochotniczej straży pożarnej. Legitymację wydaje oraz rejestr legitymacji strażaków ratowników OSP i osób, którym przyznano świadczenie ratownicze, prowadzić będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych w systemie teleinformatycznym. Minister może powierzyć prowadzenie rejestru legitymacji komendantowi głównemu Państwowej Straży Pożarnej, który jednocześnie pełnić będzie funkcję administratora danych osobowych zawartych w tym rejestrze. Legitymacja wydawana będzie na wniosek strażaka ratownika, członka ochotniczej straży pożarnej albo osoby, której przyznano świadczenie ratownicze, złożony do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta albo gminy, w której ma siedzibę jednostka ochotniczej straży pożarnej, której strażak ratownik jest członkiem. Obowiązek sprawdzania, czy wnioskodawca jest strażakiem ratownikiem OSP, ciążyć będzie na wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta. (Dzwonek) Projekt uszczegółowia procedury techniczno-organizacyjne, takie jak wymiana legitymacji czy jej zabezpieczenie przed fałszerstwem, co określi rozporządzenie.
Wysoki Sejmie! Regulacja, nad którą dzisiaj pochyla się Wysoka Izba, jest od dawna oczekiwana przez środowisko ratowników ochotników.
Wicemarszałek Dorota Niedziela:
Dziękuję bardzo, panie pośle.
Poseł Zbigniew Sosnowski:
Sądzę, że wyjdziemy naprzeciw tym jakże bardzo ważnym, ale i w żadnym razie...
Ostatnie zdanie.
...niebudzącym zastrzeżeń oczekiwaniom, a wszyscy posłowie tego Sejmu opowiedzą się w głosowaniu za przyjęciem noweli ustawy z druku nr 1142. Dziękuję bardzo, pani marszałek, za przedłużenie. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia