10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)
8. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych (druki nr 1142 i 1328).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Michał Gramatyka:
Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Panie Generale, Panie Komendancie! Panie Posłanki i Panowie Posłowie! To jest bardzo dobra ustawa, co stwierdzam z tym większą satysfakcją, że jestem jej współautorem.
(Poseł Jarosław Sachajko: Oklaski.)
Ogromny szacunek dla pana posła Romowicza za podniesienie tego tematu i przeprowadzenie go przez meandry pracy zarówno podkomisji, jak i samej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.
Było kilka pytań, do których nie odniósł się mój szanowny poprzednik. Może zacznę od tego, do którego się odniósł, tzn. od zjawiska wykluczenia cyfrowego, podnoszonego tutaj przez panią posłankę Czechak, pana posła Tułajewa, pana posła Pogodę. W zasadzie dzisiaj poziom korzystania z mObywatela jest na tyle powszechny, że nie ma takiego niebezpieczeństwa. Ta aplikacja jest na tyle jak gdyby naturalna w używaniu, na tyle prosta, że nie ma żadnego problemu w posługiwaniu się nią, więc zakładamy, że wszyscy druhowie nie będą z tym mieli żadnego problemu.
Pan poseł Józefaciuk pytał, w jaki sposób będziemy prowadzić rejestr strażaków. Do tego pytania nawiązywał również pan poseł Skonieczka, który apelował o połączenie tego naszego rejestru, który siłą rzeczy powstanie w Centralnym Ośrodku Informatyki, z systemem Państwowej Straży Pożarnej. Nie jest możliwe dzisiaj połączenie się z systemem Państwowej Straży Pożarnej. Byłoby to związane z dużymi kosztami, więc postawiliśmy na przekazywanie tych danych z gmin i w ten sposób będziemy budować rejestr druhów strażaków ochotników.
Pan poseł Tumanowicz zadał bardzo istotne pytanie dotyczące integracji tych danych z systemami państwowymi. Administratorem tych danych będzie oczywiście Centralny Ośrodek Informatyki, na podobnej zasadzie, na jakiej dzieje się to z każdym innym dokumentem. Te dane nie będą się widzieć nawzajem, jeśli chodzi o pozostałe rejestry państwowe. Dla mnie jest to naturalne. Bardzo dziękuję za to pytanie, bo to pokazuje pańską wysoką świadomość cyfrową.
Pan poseł Szopiński pytał o kwestię unieważniania legitymacji. Legitymacje będą miały swoją datę ważności. W momencie kiedy osiągną kres tej daty ważności, z automatu znikną również z mObywatela, tak jak to się dzieje np. z państwa legitymacjami poselskimi.
Pani posłanka Nowogórska postulowała rozszerzenie tego uprawnienia na innych przedstawicieli służb ratowniczych. To też jest bardzo sensowny wniosek i ten wniosek załatwiła Unia Europejska, wydając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, tzw. eIDAS 2, zgodnie z którym każdy dokument będzie miał swoją cyfrową wersję. Czy to będzie legitymacja ratownika medycznego, czy to będzie świadectwo maturalne, już po 2026 r. każdy dokument będzie miał swój tzw. atrybut, swoją wersję cyfrową.
Duży szacunek dla posłanek i posłów uczestniczących w pracach komisji za wyprostowanie kwestii dwóch, wydawałoby się, sprzecznych uwag - z jednej strony Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, z drugiej strony Urzędu Ochrony Danych Osobowych - dotyczących prezentacji numeru PESEL w tych legitymacjach. Wydawałoby się, że to jest nie do ogarnięcia, a jednak zostało ogarnięte. Z ogromnym szacunkiem to konstatuję.
I w końcu, last but not least, mój rówieśnik pan poseł Sachajko pytał o promocję tego rozwiązania wśród druhów strażaków ochotników. To my jesteśmy promocją, panie pośle. Będziemy nieść tę dobrą nowinę do wszystkich stowarzyszeń, aby każdy z druhów mógł korzystać z mObywatela. Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia