10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)

Oświadczenia.

Poseł Marek Gróbarczyk (tekst niewygłoszony):

    Podczas gdy Niemcy od lat konsekwentnie rozwijają transport rzeczny, regulując Łabę i Ren, budując nowoczesne śluzy, stopnie wodne i infrastrukturę portową, w Polsce dzieje się coś zgoła odwrotnego. Zamiast wspierać strategiczne szlaki wodne, lokalni politycy koalicji rządzącej działają na szkodę naszego państwa. W piątek 30 maja 2025 r. głosami radnych Platformy Obywatelskiej i tzw. Zielonych, Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego opowiedział się za utworzeniem Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. Brzmi niewinnie? Nic bardziej mylnego.

    To decyzja, która skutecznie zablokuje rozwój żeglugi na Odrze. Oznacza ona nowe ograniczenia, dodatkowe procedury administracyjne, kosztowne utrudnienia dla przedsiębiorców i inwestorów, a także wstrzymanie projektów infrastrukturalnych o kluczowym znaczeniu dla Pomorza Zachodniego i całej Polski.

    Największą ofiarą tej decyzji może być planowana budowa terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz dalszy rozwój portu w Szczecinie. Przez ostatnie lata Odra dzięki działaniom rządu Zjednoczonej Prawicy została przywrócona do życia jako droga wodna - uzyskała dostęp do IV klasy żeglowności. Wreszcie można było mówić o realnym połączeniu z Berlinem, a tym samym z systemem żeglugowym Europy Zachodniej. To była ogromna szansa: masa ładunkowa mogła płynąć z polskich portów w świat i z całej Europy do portów w Szczecinie i Świnoujściu. To szansa także dla portów rzecznych na Śląsku, Opolszczyźnie oraz w Lubuskiem.

    Efekty były już widoczne - wzrosty przeładunków, rozwój logistyki, rosnące znaczenie Pomorza Zachodniego. Tymczasem tylko w ostatnich miesiącach, pod rządami obecnej koalicji, obserwujemy spadki przeładunków w porcie Szczecin o 16%. Zamiast wzmacniać ten trend, politycy obecnej władzy postanowili wcisnąć hamulec.

    Apeluję do rządu o natychmiastowe zatrzymanie procesu tworzenia parku narodowego w tej formie oraz o powrót do strategii rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej jako strategicznego korytarza transportowego Polski.

    Odra to nie park krajobrazowy dla spacerowiczów z Berlina. To kręgosłup gospodarczy Polski Zachodniej i szansa na realną niezależność gospodarczą od infrastruktury zachodniej Europy. Jeśli dziś z niej zrezygnujemy, zrobią to za nas inni, ale w swoim interesie. Nie pozwolimy na to.


Przebieg posiedzenia