10. kadencja, 36. posiedzenie, 1. dzień (03-06-2025)

Oświadczenia.

Poseł Tadeusz Tomaszewski (tekst niewygłoszony):

    Oświadczenie poselskie w sprawie zmian obowiązujących przepisów dotyczących nielegalnych rajdów quadami, motocyklami crossowymi i samochodami terenowymi w lasach i na terenach chronionych

    Szanowny Panie Marszałku! Szanowna Izbo! Otrzymałem list otwarty od burmistrza Śremu (Wielkopolska), w którym poruszył - zauważalny w całej Polsce, dotyczący również gminy Śrem - problem nielegalnego poruszania się po lasach i terenach chronionych pojazdami nieuprawnionymi.

    Teren nadwarciański w tym rejonie Śremu położony jest w granicach obszarów Natura 2000 (Ostoja Rogalińska i Rogalińska Dolina Warty), a także zespołu przyrodniczo-krajobrazowego ˝Łęgi Mechlińskie˝. Obszary Natura 2000 tworzą specjalny obszar ochrony siedlisk i obszar specjalnej ochrony ptaków. W ostatnich miesiącach zostało odnotowane nasilenie zgłoszeń mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie tych kompleksów leśno-łąkowych. Ze zgłoszeń wynika, że notorycznie dochodzi do niszczenia roślinności, płoszenia zwierząt, zakłócania porządku i stwarzania niebezpieczeństwa dla spacerowiczów przez kierowców poruszających się ww. pojazdami.

    Pojazdy mechaniczne płoszą dziką zwierzynę, tworzą tory na leśnych skarpach, niszczą runo leśne i glebę, młode drzewa, a także drogi leśne, które muszą być utrzymywane w odpowiednim stanie technicznym do celów przeciwpożarowych. Rozjechane drogi leśne są też utrudnieniem dla turystów poruszających się pieszo, rowerzystów czy biegaczy. Trudne do wyceny są straty w przyrodzie na terenach wodno-błotnych, często objętych ochroną jako użytki ekologiczne. Przejazd przez mokradło, które jest siedliskiem wielu organizmów, w tym rzadkich i chronionych, dewastuje przyrodę. Ludzie mieszkający w sąsiedztwie lasów czy korzystający z nich zgłaszają służbom tego rodzaju wykroczenia, jednak ze względu na zakryte tablice rejestracyjne lub ich brak, zasłonięte przez kaski i kominiarki twarze czy agresywne zachowanie i prędkość identyfikacja sprawców wykroczenia jest utrudniona.

    Władze samorządowe Śremu ze względu na niewystarczające regulacje prawne pozostają bezsilne. Chcą wspierać wszelkie czynności, które doprowadziłyby do ograniczenia lub wyeliminowania opisanych przypadków. Proszą o rozważenie wprowadzenia następujących rozwiązań legislacyjnych:

    - zwiększenie wysokości mandatów za jazdę pojazdami silnikowymi po terenach leśnych poza drogami publicznymi,

    - wprowadzenie obowiązku rejestracji wszystkich pojazdów i wprowadzenie precyzyjnych regulacji dotyczących poruszania się nimi poza drogami publicznymi,

    - rozszerzenie uprawnień straży gminnych o kontrolę i karanie mandatami pojazdów poruszających się drogami bez względu na ich status (drogi polne i leśne),

    - wprowadzenie obowiązku wyposażenia analizowanych pojazdów w lokalizatory GPS w ramach działalności gospodarczej związanej z wynajmem czy organizacją wycieczek off-road,

    - objęcie wspomnianej działalności gospodarczej obowiązkiem uzyskania zezwolenia oraz obowiązkiem zapewnienia toru do poruszania się oferowanymi pojazdami,

    - wprowadzenie przepisów penalizujących sam wjazd na teren prywatny bez zgody właściciela,

    - uwzględnienie na terenach objętych formami ochrony przyrody rozwiązań prośrodowiskowych, czyli zastąpienia w wypożyczalniach i biurach organizujących wycieczki off-road maszyn spalinowych maszynami elektrycznymi.


Przebieg posiedzenia