10. kadencja, 36. posiedzenie, 2. dzień (04-06-2025)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Tomasz Lewandowski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pozwólcie państwo, że w pierwszej kolejności wyjaśnię jedną kwestię. Już wielokrotnie na tej sali o tym mówiłem, ale warto sprostować pewną nieścisłość, która wkradła się także do pytania Klubu Parlamentarnego Polska 2050. Ustawą z 20 marca br. nie zwiększono środków na budownictwo społeczne. Zwiększono jedynie maksymalny limit wydatków, które mogą być finansowane z budżetu państwa w danym roku i przeznaczone na konkretny cel. To jest bardzo istotne rozróżnienie, ponieważ trudno w tym zakresie mówić o tym, czy rząd realizuje dyspozycje ustawy, zapisy ustawowe, czy nie. Można ewentualnie mówić o tym, czy rząd korzysta z pewnych ram nadanych przez ustawę.
Już w trakcie uchwalania tej ustawy, autorstwa właśnie państwa klubu, wyjaśniałem, że niezwykle istotne jest w naszym przekonaniu, w przekonaniu ministra rozwoju i technologii przyjęcie ustawy, która kompleksowo reguluje kwestie finansowania budownictwa społecznego, tego TBS-owskiego, i komunalnego. Te regulacje znajdują się w projekcie rządowym. Najistotniejszą różnicą między państwa projektem a projektem rządowym, który 18 marca został przyjęty przez Radę Ministrów, jest priorytetyzacja wszystkich wniosków o dofinansowanie bezwzwrotne, które korzystają z finansowania w ramach KPO. Powiem zupełnie wprost: dzisiaj system finansowania bezzwrotnego dla budownictwa komunalnego, dla budownictwa społecznego jest ułożony w ten sposób, że o tym, w jakiej kolejności granty bezzwrotne są kierowane do danego samorządu, decyduje termin złożenia danego wniosku. A więc te wnioski, jeżeli są prawidłowe pod względem formalnym, są kolejkowane i w zależności od miejsca w tej kolejce i sumy środków przeznaczonych w budżecie państwa na ten cel środki są kierowane do finansowania, zawierane są umowy.
Minister rozwoju nie zdecydował się skorzystać z ram zwiększonego finansowania budownictwa społecznego wprowadzonego ustawą autorstwa właśnie Polski 2050 z jednego prostego względu. Mówiliśmy o tym, że projekt rządowy zakłada priorytetyzację wniosków z KPO. Państwa projekt ustawy czy już dzisiaj ustawa tego nie zakładały. Z czym to się wiąże? Otóż wiąże się to z tym, że gdybyśmy uruchomili środki dzisiaj zabezpieczone w rezerwie budżetowej, tobyśmy byli w stanie zrealizować inwestycje współfinansowane z KPO, w sumie 17 takich inwestycji, na łączną kwotę 166 mln zł. Natomiast system kolejkowania, który obowiązuje cały czas, nie pozwoliłby na zrealizowanie 33 inwestycji na łączną kwotę 680 mln zł. Krótko mówiąc, środki, które mamy w budżecie państwa, w rezerwie budżetowej, przy systemie kolejkowania, a nie priorytetyzacji wniosków z KPO, nie pozwoliłyby na realizację wszystkich tych inwestycji współfinansowanych z KPO, nie pozwoliłyby na zrealizowanie tych zobowiązań w ramach KPO, które podjęliśmy.
Liczymy na to, że Wysoka Izba szybko zajmie się projektem właśnie rządowym. Jest także, w ramach prac komisji sejmowych, bardzo podobny, też zakładający priorytetyzację wniosków z KPO projekt ustawy autorstwa klubu parlamentarnego Lewicy. A więc jestem przekonany, że w bliskiej perspektywie uda się te środki uruchomić i wszystkie inwestycje w ramach KPO zostaną zrealizowane. Nie jest też do końca precyzyjne to - bo nie chcę mówić o nieprawdzie - że nie ma środków w Funduszu Dopłat. Zostało podpisanych do tej pory 95 umów na łączną kwotę 461 mln na wsparcie i na utworzenie 2619 lokali. Również w ramach pomocy powodzianom zawartych zostało 18 umów na kwotę prawie 91 mln i utworzenie 214 lokali mieszkaniowych. Przypomnę, że te środki w KPO w kwocie zabezpieczonej w budżecie są podzielone, mówiąc kolokwialnie, na pewne zakładki. 40% całej kwoty jest przeznaczone na budownictwo komunalne, a 35% - na budownictwo społeczne i tu rzeczywiście te środki zostały wykorzystane, umowy zostały podpisane. W pozostałym zakresie pozostają środki w wysokości 25% m.in. na remonty zasobu komunalnego, na remonty zasobu w społecznych agencjach najmu, na remonty zasobu TBS-ów, a także na zakup mieszkań zakładowych. W tej chwili pozostaje w dyspozycji Banku Gospodarstwa Krajowego ok. 180 mln na te cele. Formuła finansowania w ramach tych komponentów jest taka, że przy niewykorzystaniu tych środków do 30 czerwca one po prostu zleją się do puli głównej i następne wnioski, które są zakolejkowane, będą realizowane.
Pan poseł zadał także pytanie (Dzwonek), czy są jakiekolwiek plany sfinansowania ze środków budżetowych projektu ˝Pierwsze klucze˝. Nie, nie ma takich planów. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia