10. kadencja, 36. posiedzenie, 2. dzień (04-06-2025)
10. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak:
Dziękuję.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, szczególnie te dalekobieżne, ale także te regionalne, mamy powody do zadowolenia, ponieważ rynek przewozów bardzo dynamicznie rośnie. Jednak w przypadku tego wzrostu przewozów, który mierzymy oczywiście liczbą pasażerów, musimy też pamiętać, że bardzo mocno uzyskujemy go w ostatnich miesiącach w wyniku znaczącej poprawy efektywności wykorzystania taboru kolejowego. Dysponując taką samą liczbą wagonów i lokomotyw jak 3-4 lata temu, przewozimy znacznie więcej pasażerów w przewozach dalekobieżnych, ponieważ ten tabor jest znacznie lepiej wykorzystywany. Bardzo często podkreślam, że efektywność wykorzystania taboru jest kluczem do tego, że poprawiamy ofertę przewozową i przewozimy więcej, bo liczby mają dla nas znaczenie.
Odpowiadając wprost na pytanie, jeśli chodzi o liczbę pociągów, powiem, że ona rośnie. Obecnie jest na poziomie 480 pociągów dobowo uruchamianych przez PKP Intercity. W letnim rozkładzie jazdy ta liczba pociągów rośnie do 514. Po raz pierwszy przekraczamy liczbę 500 pociągów dobowo uruchamianych przez PKP Intercity. Co również jest ciekawe, liczba pociągów mierzona pracą eksploatacyjną w ostatnich 18 miesiącach - bo właściwie trzeba liczyć te miesiące, kiedy już tworzyliśmy nowy rozkład jazdy 2024/2025 i 2025/2026 - jest już wyższa, niż była w latach 2016-2023. To też jest bardzo istotny i dobry prognostyk pokazujący, że pracujemy nad efektywnością i że efektywność jest pewnym znakiem rozpoznawczym kolei, a to słowo nie było popularne na kolei przez wiele lat. Bardziej starano się konsumować dotacje, niż patrzeć na to, jak mają efektywnie wyglądać przewozy.
Co od 15 czerwca w przewozach pasażerskich? Świnoujście - siedem pociągów więcej niż w poprzednim rozkładzie jazdy, Kołobrzeg - osiem pociągów więcej. Ustka, Łeba, Hel, Zakopane, Szklarska Poręba, te wszystkie popularne miejscowości, które oczywiście są bardzo oblegane w sezonie letnim - tam będziemy mieli znacznie więcej połączeń. Ale tych połączeń będzie także więcej w miejscowościach wykluczonych komunikacyjnie, gdzie jest potrzeba zwiększania oferty. Drugi pociąg w relacji z Hrubieszowa przez Zamość, Mielec do Krakowa. 30 lat temu była taka oferta, że były dwa pociągi na tej trasie przez Mielec. Dzisiaj odtwarzamy tę ofertę i chcemy ją dalej poszerzać, żeby w miejscowościach, gdzie połączeń jest mniej, rosła liczba pociągów. Tak że jest to optymistyczny rozkład jazdy.
Prognozy również są optymistyczne, jeśli chodzi o rynek przewozów całościowych. Szacujemy, że w ubiegłym roku cały rynek urósł z poziomu 374 mln do 407 mln pasażerów. Szacujemy, że w tym roku będzie to kolejny skok do poziomu ok. 430 mln pasażerów. Liczby rosną i to bardzo cieszy. Rośnie praca eksploatacyjna mierzona liczbą kilometrów pokonywanych przez pociągi.
Biorąc pod uwagę zakupy nowego taboru, które już dzisiaj mamy w Intercity, planujemy uruchamiać kolejne trasy jeszcze w tym roku, bo szacujemy, że liczba pociągów jeszcze wzrośnie w grudniu. 2026 r. będzie bardzo istotny, bo nowe pociągi polskiej produkcji pod koniec 2026 r., na przełomie 2026 r. i 2027 r. wjadą na kolejne trasy, również takie trasy, gdzie będziemy przywracać ruch kolejowy - Łomża jest tego przykładem - trasy, które mają bardzo mało połączeń, także mało połączeń regionalnych. Chcemy, żeby siatka kolejowa w Polsce była coraz bardziej pokrywana i wypełniana ruchem regularnym, ruchem co 2 godziny, na niektórych trasach co 4 godziny, także na trasach, na których od bardzo, bardzo wielu lat nie widziano żadnych pociągów dalekobieżnych, które są potrzebne w takich regionach jak Podlasie, Zamojszczyzna, Lubelszczyzna, Pomorze Środkowe, też bardzo wykluczone komunikacyjnie.
Tak że odpowiadając na to pytanie, podkreślam, że nie tylko wakacje są bardzo mocnym akcentem we wzroście przewozów, ale także cała siatka kolejowa i łączenie ofert dalekobieżnej kolei z ofertą przewozów regionalnych, tak aby całościowo rynek przewozów zyskiwał na znaczeniu i aby coraz więcej pasażerów podróżowało pociągami. Te liczby bardzo mocno to pokazują. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia