10. kadencja, 36. posiedzenie, 2. dzień (04-06-2025)

Oświadczenia.

Poseł Marek Gróbarczyk (tekst niewygłoszony):

    Rząd Donalda Tuska systematycznie i bezwzględnie likwiduje polską kolej towarową. PKP Cargo, największy narodowy przewoźnik kolejowy w Europie Środkowo-Wschodniej, jest właśnie rozmontowywane kawałek po kawałku. Zwalniani są ludzie, wyprzedawany jest majątek, likwidowane są zakłady. Wszystko to bez żadnego planu, bez konsultacji, bez wizji.

    Związkowcy z NSZZ ˝Solidarność˝ alarmują: likwidacja oddziałów w Szczecinie, Gdyni i Szczecinku, sprzedaż nieruchomości w Świnoujściu i węzłowych lokalizacjach, zwolnienia tysięcy pracowników - to nie jest restrukturyzacja. To rozgrabianie spółki. A wszystko to dzieje się przed ogłoszeniem jakiegokolwiek planu naprawczego. Pracownicy nadal świadczą pracę, przewożone są strategiczne towary, ale rząd już szykuje sprzedaż resztek majątku.

    Co więcej, zlikwidowano spółkę PKP CargoTabor w Szczecinie i Gdyni odpowiedzialną za utrzymanie taboru kolejowego. Bez niej nie będzie w ogóle możliwości prowadzenia przewozów na własnym zapleczu. To celowa likwidacja potencjału operacyjnego PKP Cargo i przekazanie rynku zagranicznym przewoźnikom. Dzisiaj to niemieckie i austriackie firmy coraz śmielej przejmują przewozy w Polsce, bo rząd Donalda Tuska im to po prostu ułatwia. Polskie firmy są spychane na margines, a kolejowy kręgosłup państwa jest łamany.

    Co z wielkimi obietnicami rozwoju? Co z CPK, które miało być impulsem do rozbudowy sieci ˝szprych˝ - nowoczesnych tras kolejowych nie tylko dla pasażerów, ale także dla cargo? Te inwestycje miały dać polskiej kolei towarowej nowe życie. Miały zintegrować porty z centrum kraju, dać możliwość szybkiego i taniego transportu ładunków do Europy Środkowo-Wschodniej. Miały służyć gospodarce i bezpieczeństwu. Tymczasem CPK jest wygaszane, a szprychy - razem z PKP Cargo - trafiają do politycznego kosza.

    Związkowcy nie mają wątpliwości, że to rozbiór infrastruktury o strategicznym znaczeniu dla państwa polskiego. Znika kolejowe zaplecze dla portów, przemysłu, wojska. Znów - bez planu. Bez troski o pracowników. Bez troski o bezpieczeństwo. Za to z pełną determinacją, by otworzyć tory dla zagranicznych operatorów, którzy tylko czekają, aż polska spółka się wykrwawi.

    Dzisiaj na naszych oczach rząd Donalda Tuska likwiduje PKP Cargo, tak jak likwiduje polską żeglugę śródlądową na Odrze, jak blokuje budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu, jak sabotuje projekt CPK. To nie są przypadkowe decyzje. To polityka podporządkowania interesów Polski obcym graczom. Nie ma na to zgody. PKP Cargo to nie jest prywatna firma politycznych nominatów, ale to narodowy majątek, który należy ratować, a nie sprzedawać na kilogramy.


Przebieg posiedzenia