10. kadencja, 36. posiedzenie, 3. dzień (11-06-2025)
21. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (druki nr 1267 i 1331).
Poseł Magdalena Łośko:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt przedstawić w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej stanowisko dotyczące rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, druki nr 1267 i 1313.
Projekt ustawy ma charakter deregulacyjny. Jego celem jest eliminacja nadregulacji w zakresie działalności depozytariuszy funduszu inwestycyjnego oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej. Prognozowaną zmianą w druku nr 1267 jest uchylenie artykułów nakładających na depozytariusza obowiązki, które są sformułowane w sposób niejasny i nadmiarowy, które również nie są wymagane przez organy Unii Europejskiej. Jednocześnie należy podkreślić, iż uchylenie przedmiotowego obowiązku nie oznacza, że depozytariusz zwolniony będzie z obowiązku podejmowania działań w przypadku, gdy podczas wykonywania swoich obowiązków stwierdzi, że fundusz inwestycyjny albo alternatywna spółka inwestycyjna działa z naruszeniem prawa, statutu funduszu inwestycyjnego bądź regulacji wewnętrznych lub nienależycie uwzględnia interes uczestników funduszu albo inwestorów tej spółki. Obecne sformułowanie dotyczące obowiązku depozytariusza sprawia, że banki pełniące funkcję depozytariuszy nie mają jasności co do faktycznego zakresu ich odpowiedzialności z tytułu wykonywania tej funkcji, co w konsekwencji przyczynia się do powstania praktycznie nieograniczonego ryzyka prawnego związanego z wykonywaniem tej funkcji. W wyniku tego banki wycofują się z tego segmentu działalności, co z kolei sprawia, że krajowe fundusze inwestycyjne mają trudności ze znalezieniem podmiotu, który chciałby pełnić obowiązki depozytariusza. Sytuacja ta może mieć wpływ na wzrost kosztów usługi depozytariusza, które obciążają z kolei bezpośrednio aktywa funduszu inwestycyjnego, a co za tym idzie - uczestników funduszu, oraz niekorzystnie może wpływać na rentowność krajowych funduszy inwestycyjnych.
Wymienione regulacje unijne wskazują jedynie na zapewnienie przez depozytariusza zgodności wykonywania czynności faktycznych i prawnych dokonywanych przez fundusz z mającymi zastosowanie przepisami prawa krajowego oraz ze statutem funduszu w odniesieniu do ściśle określonych obowiązków depozytariusza, co znalazło oczywiście swoje odzwierciedlenie w zaistniałych zapisach.
Zgodnie z projektowanymi zmianami depozytariusz nadal będzie zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia Komisji Nadzoru Finansowego, w przypadku gdy przy wykonywaniu swoich obowiązków stwierdzi, że fundusz inwestycyjny albo alternatywna spółka inwestycyjna działa z naruszeniem prawa, statutu funduszu inwestycyjnego lub regulaminów wewnętrznych albo nienależycie uwzględnia interes uczestników funduszu lub inwestorów. Oczywiście musi podjąć konkretne działania.
Należy nadmienić, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych oraz posiedzeniu Komisji do Spraw Deregulacji obie komisje przyjęły proponowany projekt bez poprawek. A zatem w imieniu klubu Koalicji Obywatelskiej wnoszę o przyjęcie przedmiotowego projektu ustawy. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia