10. kadencja, 36. posiedzenie, 3. dzień (11-06-2025)
21. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (druki nr 1267 i 1331).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jurand Drop:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie i Panowie Posłowie! Od razu przechodzę do odpowiedzi na pytania.
Odpowiedź na pytanie pana posła Wilka, aczkolwiek to było w tej części...
(Głos z sali: W wystąpieniach.)
W wystąpieniach, ale jak rozumiem, to jest... Chciałbym tylko powiedzieć, że to jest pierwsza z ustaw deregulacyjnych związanych z rynkiem kapitałowym. Tych ustaw w przyszłości będzie więcej, ponieważ jest więcej inicjatyw i właśnie wniosków deregulacyjnych.
Teraz pytania pana posła Józefaciuka. Jeśli chodzi o monitorowanie tego, co i w jaki sposób to jest implementowane i jaka jest sytuacja w zakresie bezpieczeństwa na rynku kapitałowym, to jest na bieżąco monitorowane przez KNF. I to, co tutaj deregulujemy, to nadmiarowe w stosunku do prawa europejskiego i w stosunku do tego, co KNF powinien wykonywać, obowiązki nadzoru nad rynkiem. Natomiast KNF cały czas nadzoruje ten segment i w ramach normalnego nadzoru monitoruje sytuację.
Jeśli chodzi o dyrektywę AIFMD 2024/927, o którą pan poseł pytał, o implementację tej dyrektywy, to w tym momencie jesteśmy na etapie konsultowania z rynkiem i ma to wpis do wykazu prac rządu. Ta implementacja będzie w drugiej połowie roku i będę przychodził do państwa z odpowiednimi przepisami implementującymi.
Odpowiedź na pytanie pana posła Tumanowicza ? propos depozytariuszy. W tym momencie wszystkie fundusze muszą mieć firmę depozytariusza i podmiot, który pełni funkcję depozytariusza. Na skutek tego ten obszar jest bezpieczny. Natomiast zadał pan pytanie o konkretne dane ilościowe. Na to możemy odpowiedzieć oczywiście pisemnie przez KNF, więc na to odpowiem pisemnie.
Myślę, że w pytaniu pana posła Gawrona była bardziej deklaracja, a nie pytanie. Jeśli chodzi o samą deregulację, tutaj będzie wiele ustaw i to są wnioski. Każdy z tych przepisów, co widzimy nawet podczas tej dyskusji, budzi dyskusję, wobec czego ten sposób jest...
(Poseł Andrzej Gawron: To można zrobić w pakiecie.)
Pytanie pana posła Porzucka, jeśli chodzi o stanowisko KNF i NBP. KNF zgłosił uwagi techniczne. Myśmy to wytłumaczyli i KNF zgodził się z tym wytłumaczeniem. Natomiast NBP złożył w momencie konsultacji uwagi, które były negatywne, natomiast też wyjaśniliśmy.
Pytanie pana posła Sachajki o analizę tego w kontekście afer akurat nie ma związku. Widzimy skutki tej nadregulacji, że jest bardzo mała liczba podmiotów świadczących usługi depozytariusza. Mamy te 13 podmiotów. Widzimy negatywne skutki dla rynku, bo jak jest mała liczba podmiotów, zawsze koszty usług są wysokie, ceny są wysokie z punktu widzenia funduszy. W ogóle nie ma to związku z aferami, natomiast widzimy, że nadregulacja ma negatywne skutki dla tych firm.
Myślę, że tyle było pytań, które były konkretne. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia