10. kadencja, 36. posiedzenie, 3. dzień (11-06-2025)
22. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (druki nr 1269 i 1330).
Poseł Sprawozdawca Waldemar Sługocki:
Bardzo dziękuję, pani marszałek.
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Mam przyjemność przedstawić sprawozdanie dwóch połączonych komisji: Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych, druk bazowy nr 1269, o projekcie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, druk nr 1330.
Krótka geneza tegoż druku. Jak państwo wiecie, Komisja do Spraw Deregulacji działa w zakresie uproszczenia przepisów prawa i likwidacji wielu barier, w tym barier administracyjnych. Celem tego projektu ustawy jest eliminacja nadregulacji zidentyfikowanej w ramach projektu SprawdzaMY w zakresie obowiązku pośrednictwa firmy inwestycyjnej dla ofert publicznych o wartości mniejszej niż równowartość 1 mln euro. W celu przywrócenia obowiązujących przed dniem 4 grudnia 2024 r. zasad dokonywania oferty publicznej, subskrypcji lub sprzedaży na podstawie tej oferty papierów wartościowych dla ofert publicznych o wartości mniejszej niż równowartość 1 mln euro w projekcie przewidziano wskazanie wprost w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie wyłączenia pośrednictwa firmy inwestycyjnej dla ofert publicznych papierów wartościowych, w wyniku których zakładane wpływy brutto emitenta lub oferującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, liczone według ich ceny emisyjnej lub ceny sprzedaży z dnia jej ustalenia, stanowią mniej niż 1 mln euro, ale liczone wraz z wpływami, które emitent lub oferujący zamierzał uzyskać z tytułu ofert publicznych takich papierów wartościowych dokonywanych w okresie poprzednich 12 miesięcy, będą mniejsze niż 1 mln euro. W tym kontekście dodano lit. aa w zmienionym przepisie. Jednocześnie w związku z uchyleniem w art. 1 ust. 3 rozporządzenia 2017/1129 w projekcie także odstąpiono od dalszego odwoływania się do nowelizowanej ustawy, do tego przepisu, zatem jest skreślenie wyrazów ˝ust. 3 i˝ w art. 19 ust. 1 w pkt 2 lit. a ustawy o obrocie. Drugim elementem, który ta ustawa regulowała, była kwestia wejścia w ustawy w życie. W art. 2 projektu przyjęto, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
W toku prac połączonych komisji: Komisji do Spraw Deregulacji i Komisji Finansów Publicznych, które miały miejsce 3 czerwca 2025 r., miałem okazję, przyjemność zgłosić dwie poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, druk nr sejmowy nr 1269. Pierwsza: w art. 1 dotychczasową treść po wyrazach ˝w art. 19˝ oznacza się jako punkt pierwszy i dodaje się pkt 2 w brzmieniu: po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: 1a. Wpływy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. aa, obejmują wpływy, o których mowa w art. 37d ustawy o ofercie publicznej. Przepis art. 4a ust. 4 ustawy o ofercie publicznej stosuje się odpowiednio. 1b. Przez kwotę wyrażoną w euro, podaną w ust. 1 pkt 2 lit. aa, należy rozumieć również równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie polskiej, ustaloną przy zastosowaniu średniego kursu euro, lub jej równowartość wyrażoną w innej walucie, ale ustaloną przy zastosowaniu średniego kursu euro oraz średniego kursu tej waluty, ogłoszonych naturalnie przez Narodowy Bank Polski w dniu ustalenia ceny emisyjnej czy też ceny sprzedaży papierów wartościowych.
Oczywiście te dodane przepisy mają na celu wskazanie, w jaki sposób należy ustalać zakładane wpływy brutto ofert publicznych w celu oceny, czy zwolnienie z pośrednictwa firmy inwestycyjnej będzie miało zastosowanie, czy też tego zastosowania mieć nie będzie. Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi nie definiuje pojęcia zakładanych wpływów brutto, nie wskazuje, jakie oferty powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu tych wpływów ani w jaki sposób powinna być przeliczana ich wartość w sytuacji, gdy oferta publiczna papierów wartościowych będzie w innej walucie niż euro. Proponuje się, aby kwestie te zostały uregulowane podobnie jak w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, tj. wpływy brutto z ofert publicznych powinny zostać ustalone z uwzględnieniem przepisów, w szczególności art. 4a ustawy o ofercie publicznej: zasady przeliczania kwoty wyrażonej w euro i art. 37d ustawy o ofercie publicznej: rodzaj ofert branych pod uwagę przy ustalaniu zakładanych wpływów.
Poprawka druga, która także została zgłoszona przeze mnie podczas tego posiedzenia komisji, również 3 czerwca, do art. 1. W art. 19 w ust. 1 w pkt 2 w lit. aa dodano: wyrazy ˝na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej˝ zastępuje się wyrazami ˝na terytorium Unii Europejskiej˝. To jest oczywista zmiana, dlatego że proponowane zastąpienie oznaczenia terytorium przeprowadzania ofert publicznych, z których wpływy będą podstawą wyliczania progu umożliwiającego zwolnienie z obowiązku pośrednictwa firm inwestycyjnych ze wskazaniem, że nie chodzi jedynie o terytorium Polski, ale także o terytorium Unii Europejskiej. Wynika to z potrzeby zapewnienia spójności tejże projektowanej ustawy art. 19 ust. 1 pkt. 2 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z przepisami zarówno prawa polskiego, jak i prawa unijnego, w szczególności z art. 37a i 37b ustawy o ofercie publicznej.
Przedłożony druk nr 1330 czy też te dwie poprawki stanowiące ten druk zostały przyjęte przez obie połączone komisje, więc mam nadzieję, że poszczególne ugrupowania polityczne biorące udział w stanowieniu prawa w Polsce, reprezentowane dzisiaj przez swoich przedstawicieli, którzy za chwilę zabiorą głos, poprą przedłożony przez pana marszałka druk nr 1330. Bardzo państwu dziękuję za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia