10. kadencja, 37. posiedzenie, 2. dzień (25-06-2025)

24. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1263 i 1354).

Poseł Paweł Szrot:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Ustawa, którą dzisiaj na tej sali rozpatrujemy to właściwie czysta implementacja dyrektywy 2019/1023 z 2019 r., więc trochę czasu już minęło. Zresztą implementację tej dyrektywy można nazwać implementacją kroczącą, bo ona była już wprowadzona wieloma nowelizacjami. Ta konkretna nowelizacja ma dotyczyć przede wszystkim tzw. testu restrukturyzacyjnego. Rozumiem, my w Prawie i Sprawiedliwości też rozumiemy, że wiele się wydarzyło w ciągu ostatnich 5 lat, jeśli chodzi o przedsiębiorczość. Była pandemia i związany z nią kryzys dla wielu polskich przedsiębiorstw wymagał innych rozwiązań niż prosta implementacja tej dyrektywy. Nawet pobieżna analiza tekstu tego projektu wskazuje, że nie jest wcale wykluczone, że nadeszła chwila, żeby się zastanowić, czy nie wprowadzić kodyfikacji prawa dotyczącego polskich przedsiębiorców, czy nie wprowadzić czegoś na kształt kodeksu przedsiębiorcy. Ta ustawa oczywiście nowelizuje ustawę - Prawo restrukturyzacyjne, ale też zmienia przepisy ustawy - Prawo upadłościowe, zmienia przepisy ustawy - Prawo przedsiębiorców, zmienia również przepisy ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Być może dla przejrzystości systemu prawa i dla dobra polskich przedsiębiorców należałoby właśnie pomyśleć o kodyfikacji tych wszystkich przepisów w formie kodeksu przedsiębiorcy, ale to jest oczywiście uwaga, jak to się mówi w żargonie prawniczym, de lege ferenda. Teraz rozpatrujemy ten konkretny projekt, do którego w czasie uzgodnień społecznych, w czasie konsultacji społecznych zgłoszono szereg uwag. Przeanalizowaliśmy ten szereg uwag, przeanalizowaliśmy te uwagi. Ze szczególną wniakliwością pochyliliśmy się nad uwagami związków zawodowych, w tym przede wszystkim NSZZ ˝Solidarność˝. Część z tych uwag konsumujemy w formie poprawek, które za chwilę złożę na ręce pana marszałka.

    Poprawki dotyczą przede wszystkim uprawnień pracowników do konsultowania planów restrukturyzacyjnych przedsiębiorstw i dotyczą kwestii umocowania w hierarchii roszczeń wynagrodzeń dla pracowników. To też jest istotne z punktu widzenia polskich pracowników, zwłaszcza w kontekście szeregu upadłości zwolnień grupowych, które pojawiły się w ciągu ostatniego półtora roku w polskiej gospodarce. Mówię tutaj o PKP Cargo, o Grupie Azoty, o Poczcie Polskiej. Te okoliczności wskazują na to, że do uprawnień polskich pracowników trzeba podejść ze szczególną uwagą. Znamy również kwestię złożonego wniosku mniejszości, będziemy go jeszcze analizować, ale wstępnie moim osobistym zdaniem zasługuje on na aprobatę, bo porządkuje pewne kwestie, co do których w wypadku ich nieprzyjęcia mogłaby zaistnieć luka prawna.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Prawo i Sprawiedliwość z zasady nie sprzeciwia się przyjęciu tego projektu, składając jednocześnie na ręce pana marszałka szereg poprawek. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia