10. kadencja, 37. posiedzenie, 2. dzień (25-06-2025)
24. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1263 i 1354).
Poseł Michał Pyrzyk:
Dziękuję bardzo.
Szanowny Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe mam zaszczyt zaprezentować stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo restrukturyzacyjnej oraz niektórych innych ustaw, mającego na celu dostosowanie polskich uregulowań w tym zakresie do przepisów Unii Europejskiej.
Projekt ustawy implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego z 2019 r., której celem jest ujednolicenie regulacji w krajach członkowskich w kwestii zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, umożliwienia przedsiębiorcom w trudnej sytuacji kontynuowania działalności gospodarczej, przeciwdziałania likwidacji miejsc pracy oraz zmniejszenia różnic w podejściu do umorzenia długów. Nowelizacja zakłada przede wszystkim rozszerzenie zakresu planu restrukturyzacyjnego, głównie w kwestii podania pełnej informacji dotyczącej wpływu otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego na zatrudnienie w danej zadłużonej firmie, w tym planowanych zwolnień oraz organizacji pracy w zmniejszonym wymiarze czasu. W planie będzie trzeba także przedstawiać zagadnienia dotyczące informowania przedstawicieli pracowników o możliwych skutkach postępowania restrukturyzacyjnego oraz przeprowadzania z nimi konsultacji.
Na początku postępowania restrukturyzacyjnego będzie konieczność sporządzenia nowego, podstawowego dokumentu, tzw. testu zaspokojenia, który będzie musiał zawierać projekcje wartości majątku dłużnika w różnych scenariuszach, tj. w przypadku realizacji planu restrukturyzacyjnego, ale także w przypadku ogłoszenia upadłości, następującej sprzedaży przedsiębiorstwa albo w całości, albo poszczególnych składników majątku. Ma to na celu umożliwienie wierzycielom oceny, czy wierzytelności objęte układem zostaną zaspokojone w wyższym stopniu w przypadku zawarcia i wykonania układu niż w postępowaniu upadłościowym. Z obowiązku sporządzenia takiego testu będą jednak zwolnieni mikroprzedsiębiorcy. Zmianie ulega także mechanizm zatwierdzania układu wbrew sprzeciwowi grupy wierzycieli. Sąd będzie mógł zatwierdzić taki układ, który nie uzyskał poparcia wszystkich grup wierzycieli. Rozwiązanie to jest kluczowe dla zapewnienia efektywności procedur restrukturyzacyjnych przy utrzymaniu odpowiedniej ochrony uprzywilejowanych wierzycieli.
Nowelizacja przewiduje ponadto bezwzględne objęcie układem wierzytelności zabezpieczonych rzeczowo. Wierzytelności, które są zabezpieczone hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym, hipoteką morską, a także przeniesieniem własności rzeczy lub innego prawa, będą z mocy prawa objęte układem bez względu na zgodę wierzyciela. Propozycje układowe dla tych wierzycieli nie mogą być mniej korzystne niż w postępowaniu upadłościowym, chyba że wierzyciel wyrazi na to zgodę. Ponadto projekt przewiduje wzmocnienie roli nadzorcy i zarządcy i daje im także możliwość udzielania pomocy dłużnikowi i wierzycielowi w negocjacjach dotyczących zawarcia układu. Daje uprawnienie również sądowi do modyfikacji takiego układu.
To najważniejsze, choć nie jedynie postanowienia tego rządowego przedłożenia. W związku z powyższym Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe - Trzecia Droga będzie popierać ten projekt, wprowadzający zmiany mające na celu usprawnienie postępowań restrukturyzacyjnych, uczynienie ich bardziej efektywnymi i zgodnymi z prawem unijnym, a także zmiany zwiększające ochronę interesów zarówno wierzycieli, jak i dłużników w trudnej sytuacji finansowej. Dziękuję bardzo.
Przebieg posiedzenia