10. kadencja, 37. posiedzenie, 2. dzień (25-06-2025)

Oświadczenia.

Poseł Marcin Józefaciuk (tekst niewygłoszony):

    Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Kończą się zajęcia dydaktyczne w szkołach, zaczynają się wakacje. Dla wielu uczniów to czas radości i ulgi, ale dla wielu innych - czas presji, stresu i porównań. Bo zamiast cieszyć się początkiem wakacji, niektóre dzieci wracają dziś do domu z poczuciem, że zawiodły, że nie były wystarczająco dobre, że nie zasłużyły na świadectwo z paskiem. A przecież nie pasek powinien być celem edukacji. Czerwony pasek, który miał być symbolem sukcesu, coraz częściej staje się źródłem frustracji, porównań i bolesnego podziału na lepszych i gorszych.

    Nie każde dziecko musi być wybitne w szkole - jest wybitne poza nią. Nie każde pracuje w takich samych warunkach. Są wśród uczniów dzieci z orzeczeniami, dzieci z trudnościami, dzieci, które rozwijają się w swoim własnym tempie. I wszystkie one zasługują na uznanie, wsparcie i radość na koniec roku, niezależnie od tego, co jest na świadectwie. Tymczasem dzieci, które nie mają paska, często słyszą, że się nie starały, że są leniwe, że czegoś im brakuje. Bywa, że są hejtowane przez rówieśników, także w sieci, tylko dlatego, że ich oceny nie wpisują się w społeczny ideał ucznia na piątkę. To nie jest sprawiedliwe. To nie jest wychowawcze.

    Coraz więcej dzieci i młodzieży w Polsce zmaga się z trudnymi emocjami, kryzysami psychicznymi, a nawet myślami samobójczymi. Nie dlatego, że mają złe oceny, ale dlatego, że czują się niewystarczające. Dlatego musimy głośno mówić: dzieci uczą się dla siebie, nie dla nas, nie dla rankingu, nie dla paska. Jedynka to nie porażka, to sygnał, że trzeba coś wytłumaczyć. A brak paska to nie powód do wstydu, to dowód, że system nie widzi całego dziecka.

    Zadbajmy o klimat w szkołach, zanim będzie za późno. Wspierajmy młodych ludzi nie tylko wtedy, gdy zdobywają nagrody, ale przede wszystkim wtedy, gdy zmagają się z codziennością. Dziękuję.


Przebieg posiedzenia