10. kadencja, 39. posiedzenie, 3. dzień (24-07-2025)
36. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1304 i 1469).
Poseł Sławomir Ćwik:
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu klubu Polski 2050 przedstawić nasze stanowisko wobec projektowanych zmian w Kodeksie postępowania cywilnego oraz w Kodeksie cywilnym, objętych drukami nr 1304 i 1469, po pracach Komisji Nadzwyczajnej kodyfikacyjnej.
Cieszy nas to, że nadal trwają prace nad jeszcze większym wykorzystaniem informatyzacji w wymiarze sprawiedliwości, bo jest to jedyny sposób, abyśmy mogli przyśpieszyć postępowania w sądzie i zmniejszyć ich koszty.
Mam nadzieję, że to, o czym rozmawialiśmy także już wcześniej na posiedzeniu komisji sprawiedliwości razem z przedstawicielami Ministerstwa Sprawiedliwości, że kontynuowane są prace nad wprowadzeniem lepszych aplikacji dla obsługi spraw, szczególnie w sądach i w prokuraturach... Szczególnie chodzi o to, co mogliśmy usłyszeć, jeśli chodzi o wymiar sprawiedliwości w przypadku sądów. Tutaj problem był taki, że to, co odziedziczył rząd koalicji 15 października w wymiarze sprawiedliwości, mówiąc kolokwialnie, wołało o pomstę do nieba. Szereg pojedynczych aplikacji, które nie są zgrupowane w jednym dużym systemie, w którym pracownicy sądów i prokuratur mogliby sprawnie pracować. Zamiast tego szereg aplikacji do pojedynczych czynności, do których pracownicy musieli oddzielnie się logować, które ze sobą nie współpracowały, co znacznie wydłużało czas pracy. Nie mówię już o brakach sprzętu w poszczególnych jednostkach, który umożliwiałby sprawną pracę, a tym samym szybkie rozpatrywanie spraw dla obywateli i zmniejszanie kosztów po stronie państwa w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości.
Zmiany objęte tymi drukami skupiają się na określonych zagadnieniach związanych m.in. z pełnomocnictwami i korzystaniem z portalu informacyjnego w ramach procedury w k.p.c. Te wszystkie kwestie muszą być w kodeksie uzgodnione, aby było wiadomo, jak mają być stosowane.
Poza tym nowelizacja przewiduje określone zagadnienia związane z prawami konsumentów i z dookreśleniem przez strony, czy umowa zawierana jest jako konsumencka, czy w ramach wykonywanej działalności zawodowej. Są to kwestie, które także wymagały ustalenia.
Ponadto chodzi o zmniejszenie kosztów w postępowaniu cywilnym w sytuacji dojścia do zawarcia ugody w ramach mediacji, bo faktycznie postępowanie mediacyjne jest tym, które nie tylko może zapewnić stronom najszybsze załatwienie sprawy, lecz także może zapewnić to, co jest tak naprawdę najważniejsze w wymiarze sprawiedliwości, jeżeli to jest tylko możliwe, aby obie strony wyszły z sądu czy od mediatora zadowolone. Tylko mediacja to umożliwia. W każdym innym przypadku, jeżeli wyrok jest wydawany po przeprowadzeniu postępowania, na ogół jest strona wygrywająca i jest strona przegrywająca. Stąd też statystyki, że połowa osób jest niezadowolona z wymiaru sprawiedliwości. Jeżeli ktoś przegrywa sprawę, to jest naturalne, że jest niezadowolony. Natomiast właśnie mediacja w sprawach cywilnych umożliwia uzyskanie efektu polegającego na tym, że obie strony mogą być zadowolone.
Z tego też względu oczywiście czekamy na rozpatrzenie na posiedzeniu komisji zgłoszonych poprawek, ale co do zasady klub Polski 2050 oczywiście popiera złożoną nowelizację kodeksu. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia