10. kadencja, 39. posiedzenie, 3. dzień (24-07-2025)

58. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druki nr 1388 i 1554).

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Urszula Zielińska:

    Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Przedłożony poselski projekt ma zgodnie z deklaracją projektodawców usprawnić przeprowadzenie procesu przejmowania obowiązków przez nowo tworzone spółki obrotu energią elektryczną lub gazem w związku z ich podziałem przez wyodrębnienie. Projektodawca zidentyfikował potrzeby zmian w zakresie ustaw regulujących przede wszystkim funkcjonowanie rynku energii elektrycznej, ale również ustaw niezwiązanych bezpośrednio z funkcjonowaniem rynku energii. I do tej części nie będę się odnosić. Odniosę się technicznie do części związanej z prawem energetycznym.

    W zakresie ustawy - Prawo energetyczne zaproponowane zmiany wprowadzają mechanizm automatycznego z mocy prawa przeniesienia praw i obowiązków sprzedawcy rezerwowego, sprzedawcy z urzędu oraz sprzedawcy zobowiązanego w rozumieniu ustawy o OZE na spółkę wydzieloną w wyniku podziału. W obecnym stanie prawnym w przypadku podziału spółki wskazanej w umowie dystrybucyjnej jako sprzedawca rezerwowy upoważnienie udzielone operatorowi dystrybucyjnemu do zawarcia w imieniu odbiorcy umowy sprzedaży rezerwowej wygasa z powodu braku adresata. To jest realny problem, który, jak rozumiemy, ta ustawa rozwiązuje.

    Projekt upraszcza również formalności związane z reorganizacją firm energetycznych. I pod tym kątem te rozwiązania, które są proponowane w projekcie, polegające na uregulowaniu tego procesu przejęcia obowiązków sprzedawcy z urzędu, sprzedawcy rezerwowego oraz sprzedawcy zobowiązanego w przypadku braku sukcesji, zasługują na pozytywną ocenę. Po pierwsze dlatego, że przyczyniają się do usprawnienia procesu przejmowania obowiązków przez nowo powstałe spółki. Nie ma tego problemu ewentualnego braku adresata. Po drugie te rozwiązania też pomagają utrzymać ciągłość obsługi odbiorców, wytwórców i prosumentów, eliminując ryzyko przerwy w realizacji obowiązku sprzedawców, co jest ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego.

    Odnoszę się do pytań państwa posłów. Do projektu nie ma stanowiska rządu, dlatego odnoszę się do niego tylko czysto technicznie. Pan poseł Józefaciuk pytał, jak rząd ocenia wpływ projektu ustawy na rozwój np. odnawialnych źródeł energii, ponieważ projekt upraszcza formalności, ponieważ projekt zapewnia ciągłość w tych wyjątkowych przypadkach, kiedy brak potencjalnie dzisiaj adresata, to jak najbardziej trzeba to ocenić pozytywnie.

    Pan poseł Tchórzewski pytał, jak rząd to ocenia. Podkreślam, do tego projektu nie wypracowano z uwagi na krótki okres od jego przedłożenia stanowiska rządowego. Natomiast nie podzielamy tych obaw podnoszonych przez pana posła, pana ministra Tchórzewskiego.

    Pan poseł Lorek pytał, czy projekt zapewnia... jak inne resorty - bo oczywiście do tego muszą się odnieść inne resorty, typu MAP, postrzegają ten projekt. Natomiast chcę jeszcze raz podkreślić, projekt zapewnia ciągłość sprzedaży rezerwowej pod kątem tych wyjątkowych sytuacji, kiedy ta sprzedaż rezerwowa jest konieczna.

    Pan poseł Tumanowicz pytał, jakie działania kontrolne będą wykonywane. Działania kontrolne przy tego typu procedurach, po pierwsze, podejmuje prezes URE, po drugie, Ministerstwo Aktywów Państwowych. Pan poseł też w wystąpieniu klubowym odnosił się do sytuacji rynku energii, cen energii i planu w odniesieniu do ewolucji i zmian na rynku energii. Chcę tutaj podkreślić, że zakończyły się w Ministerstwie Klimatu i Środowiska prace nad tą krótkookresową czy średniookresową strategią transformacji energetycznej. To jest Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu 2030 z perspektywą do roku 2040. I to, co znajdziecie państwo w tym planie, to właśnie ścieżka, jeżeli chodzi o obniżenie chociażby cen energii dwucyfrowo, ok. 11% do roku 2030 i o 1/3 do roku 2040, dzięki modernizacji, dzięki przechodzeniu na krajowe zasoby energii odnawialnej.

    Modernizacje, usprawnianie sieci, gigantyczne inwestycje. Przypomnę tylko, że mamy 60 mld inwestycji w sieci, które właśnie rząd Donalda Tuska podjął. To są bezprecedensowe inwestycje na rynku energii. Też dziękuję bardzo panu ministrowi Tchórzewskiemu za te pochwały odnośnie do funkcjonowania dzisiejszego rynku energii. Pan minister uważa, że rynek dzisiaj funkcjonuje dobrze. Uważam, że jest to testament, jeżeli chodzi o to, jak działa rząd w zakresie dbałości o rynek energii. Bardzo dziękuję.

    Mam nadzieję, że odpowiedziałam na wszystkie państwa pytania, wszystkie kwestie. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia