10. kadencja, 39. posiedzenie, 3. dzień (24-07-2025)

41. punkt porządku dziennego:

Informacja o działalności Krajowej Rady Sądownictwa w 2024 roku wraz ze sprawozdaniem Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka (druki nr 1323 i 1356).

Poseł Marek Ast:

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Pani Przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko wobec informacji o działalności Krajowej Rady Sądownictwa w 2024 r. z druku nr 1323.

    Wysoka Izbo! Do tej informacji przedłożonej przez Krajową Radę Sądownictwa jest załączona uchwała nr 466/2025 Krajowej Rady Sądownictwa w sprawie postulatów dotyczących aktualnych problemów i potrzeb wymiaru sprawiedliwości. Stanowi ona z jednej strony apel do Sejmu o to, by zobligował podległe mu instytucje władzy wykonawczej do tego, by doprowadzić do publikacji wyroków Trybunału Konstytucyjnego, do zaprzestania działań, które utrudniają funkcjonowanie sądów, sędziów, które godzą w niezawisłość sędziowską. Jest to też apel o wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego. Jednym słowem, ta uchwała stanowi też swoisty akt oskarżenia wobec władzy wykonawczej, która zdemolowała na przestrzeni ostatnich blisko 2 lat polską praworządność i polski wymiar sprawiedliwości, generalnie porządek prawny. Stanowi ona też swojego rodzaju uzupełnienie innego wystąpienia, wystąpienia prezesa Trybunału Konstytucyjnego, który powiadomił właściwe organy o podejrzeniu popełnienia przestępstwa - zamachu na konstytucyjne organy państwa polskiego.

    Ta uchwała jest aktem, pod którym wszyscy członkowie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mogliby podpisać się dwiema rękoma, ale myślę też, że każdy obywatel, któremu na sercu leży dobro Rzeczypospolitej, te postulaty, które są zawarte w tej uchwale, by poparł.

    Szanowni Państwo! Krajowa Rada Sądownictwa działa zgodnie z polską konstytucją. Jest ukształtowana zgodnie z polską konstytucją. Państwo dobrze o tym wiecie. Konstytucja wyraźnie mówi, że wybór tego składu przez sędziów wszystkich szczebli sądów może być ukształtowana przez ustawę, czyli Sejm decyduje o tym, w jaki sposób ten wybór będzie dokonywany. Ale myślę, że całą państwa narrację co do zgodności ze standardami europejskimi obala ostatnia opinia Komisji Europejskiej przygotowana na potrzeby Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Tam jasno jest stwierdzone, jednoznacznie i dobitnie, że wybór sędziów przez parlament, w tym wypadku polski, ale myślę, że to dotyczy to sytuacji również w innych państwach europejskich, jest całkowicie dopuszczalny, że to nie delegitymizuje ani nie podważa w jakikolwiek sposób organu w ten sposób ukształtowanego, tego, który ma uczestniczyć w procedurze nominacji sędziów.

    Okazuje się, że Komisja Europejska, organ, na który państwo tak często się powołujecie, przyznaje nam rację. Mówiliśmy o tym od samego początku, kiedy państwo zakwestionowaliście nową ustawę regulującą funkcjonowanie Krajowej Rady Sądownictwa. Myśmy mówili, że tak, to jest dopuszczalne, że polska konstytucja dopuszcza możliwość regulacji wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa w taki sposób, jak zdecydował o tym ostatecznie Sejm. Tak więc dzisiaj nie pozostaje mi nic innego, jak podziękować przewodniczącej Krajowej Rady Sądownictwa za te informacje, a całej Krajowej Radzie Sądownictwa za to, że w 2024 r. i obecnie stoi na straży niezawisłości sędziowskiej i niezależności polskich sądów. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia