10. kadencja, 39. posiedzenie, 4. dzień (25-07-2025)
45. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej (druki nr 1483 i 1538).
Poseł Norbert Pietrykowski:
Pani Marszałek! Państwo Ministrowie! Wysoki Sejmie! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polska 2050 Szymona Hołowni mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej.
Zmiany w zapisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej to bardzo dobry krok. Przede wszystkim obserwujemy to, że niewątpliwie najważniejszą rzeczą jest przeniesienie w obecnej sytuacji ciężaru realizacji świadczeń z poziomu lecznictwa szpitalnego na poziom ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz podstawowej opieki zdrowotnej. Rozszerzenie katalogu zadań realizowanych przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji o analizy dotyczące programów naprawczych oraz ich realizacji. Wprowadzenie możliwości tworzenia i prowadzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - podkreślam: samodzielnych publicznych, tak że jeśli chodzi o to, co mówił pan poseł, nie ma tutaj mowy o jakiejkolwiek prywatyzacji szpitali - nie tylko przez jednostki samorządu terytorialnego, ale również przez związki jednostek samorządu terytorialnego. Takie funkcjonowanie da samorządom możliwość o wiele lepszego spojrzenia na sytuację ekonomiczną danych szpitali, bo nikt tak dobrze nie wie, jak wygląda ta sytuacja, jak samorządowcy. To nie my tutaj, w Warszawie, wiemy, jak to wygląda, ale to właśnie samorządowcy wiedzą na bieżąco, jak dane szpitale, chociażby powiatowe, działają. Dodatkowo również wprowadzenie nowych zasad sporządzania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej programu naprawczego w przypadku wystąpienia straty netto. To jest niezwykle istotne, tu będzie niewątpliwy wpływ tej ustawy. Jeżeli zysk albo niestety strata pojawią się w szpitalu, wówczas można to będzie na bieżąco korygować i wprowadzać program naprawczy. Tak więc ten projekt dotyczy wzmocnienia systemu szpitalnego w Polsce poprzez racjonalizację i uelastycznienie systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej i wprowadzenie m.in. możliwości elastycznego przekształcania oddziałów szpitalnych, łączenia szpitali przez samorządy i planów naprawczych dla zadłużonych placówek. To jest jeden z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy.
Uzasadnieniem konieczności przyjęcia omawianych przepisów jest przede wszystkim dotychczasowe zadłużenie polskich szpitali, które jest problemem o znaczącej skali, gdyż z najnowszych danych opublikowanych w maju 2025 r. wynika, że całkowite zadłużenie wszystkich szpitali sięga ok. 23-27 mld zł.
Szpitale powiatowe odnotowują przy tym szczególnie wysokie zobowiązania, przekraczające ponad 8 mld zł na koniec III kwartału 2024 r., co stanowi wzrost o ponad 1 mld zł w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Dlatego sytuacja finansowo-ekonomiczna szpitali w Polsce, niestety trzeba to z przykrością powiedzieć, systematycznie się pogarsza. Zadłużenie wzrosło w ciągu jednego roku o ok. 1,5 mld zł. Dyrektorzy szpitali jednoznacznie wskazują na brak wystarczających środków finansowych na rok 2025, co może uniemożliwić wypłaty wynagrodzeń dla pracowników szpitali, a także przełożyć się na radykalne ograniczenie dostępności do świadczeń zdrowotnych dla Polek i Polaków. W związku z pogarszającą się, niestety trzeba to powiedzieć, sytuacją finansową szpitali dostawcy usług dla placówek medycznych zaczynają powoli tracić cierpliwość, a zobowiązania wymagane według danych Federacji Przedsiębiorców Polskich wzrosły o 23%. Dlatego też w obliczu narastających problemów rząd przedstawił omawiane tutaj wcześniej propozycje.
Wobec powyższego Klub Parlamentarny Polska 2050 Szymona Hołowni, kierując się troską o zdrowie Polek i Polaków oraz szczególną troską o właściwe funkcjonowanie szpitali w Polsce, zwłaszcza tych powiatowych, z całą stanowczością popiera projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej.
Mając jeszcze możliwość, kilka sekund, chciałbym zwrócić się do ministerstwa, do nowej pani minister: mam nadzieję, że naprawdę przejdziemy poważnie do reformy ochrony zdrowia, a nie będziemy szukali pudrowania. Nie pudrujmy, tylko reformujmy. I tego życzę, bo zdrowie jest ponad podziałami. Polki i Polacy czekają (Dzwonek) na to, żebyśmy pokazali, że potrafimy coś w tym względzie zrobić. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia