10. kadencja, 39. posiedzenie, 4. dzień (25-07-2025)
46. punkt porządku dziennego:
Pytania w sprawach bieżących.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak:
Dziękuję bardzo.
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Na początku chciałbym powiedzieć, że jeżeli pan poseł Czesław Hoc ma jakiekolwiek informacje, że prawo zostało złamane, że wkracza obcy kapitał, że wykorzystuje polskich rolników, to proponowałbym, żeby po tym posiedzeniu pan poseł złożył doniesienie do prokuratury, bo będzie współodpowiadał za taką wiedzę, jeżeli ją posiada. (Oklaski)
(Poseł Urszula Koszutska: Brawo!)
A więc ja bym proponował, żeby nie rzucać takich słów, że ktoś tam coś odpowiada, nie mając na to dowodów.
A teraz do rzeczy.
Szanowni Państwo! W 2019 r. nowelizacja ustawy w projekcie rządowym wprowadziła możliwość utworzenia OPR-ów. W 2019 r. To po pierwsze. Jeżeli państwo dzisiaj mówicie o pewnym zakłócaniu, o pewnym niedopuszczaniu ludzi na te przetargi, to muszę to zdementować. Proszę państwa, to są kwestie porządkowe, ale KOWR prowadzi transmisję tychże ofert, które się odbywają, więc wszyscy mogą sobie usiąść wygodnie w fotelu i patrzeć na transmisję licytacji. Więc nie mówmy, że to jest, że tak powiem, w sposób szczególny zakłócane.
Szanowni Państwo! Jaki jest cel utworzenia OPR-ów? Być może trzeba było to powtórzyć, powiedzieć. Te sprawy, fakty muszą wybrzmieć, ponieważ mówimy o kwestiach, które dzisiaj się odbywają, i zarzucamy, że nie bronimy polskiego rolnika, że reprezentujemy interesy jakiegoś, nie wiem, obcego mocarstwa. Proszę państwa, nie może być takiej tezy. Udowodnię to na liczbach, które przedstawię. To fakty. Liczby być może nie kłamią, a można wysunąć odpowiednie argumenty. Otóż cel utworzenia tych OPR-ów, z którymi się wszyscy zgadzamy, to jest zachowanie integralności dużych, zorganizowanych gospodarstw i specjalistycznej produkcji rolnej, np. zwierzęcej. Jeżeli mówimy, że chcemy zabezpieczyć priorytet bezpieczeństwa żywnościowego i jeżeli ta produkcja roślinna nie będzie połączona z produkcją zwierzęcą, to, proszę państwa, możemy mieć problem. Mówimy często na różnych spotkaniach: pogłowie trzody chlewnej spada - 9 mln, a było 20 mln. Jak mamy to zabezpieczyć? To jest jeden ze sposobów, który państwo jako rząd Prawa i Sprawiedliwości wymyśliliście.
Jeżeli mówimy teraz o pewnym procesie, że tak powiem, dojścia do utworzenia OPR-ów, to KOWR może utworzyć ten ośrodek. Powtarzam, ustawodawca, czyli my wszyscy tutaj siedzący, w 2019 r. stwierdził, że może, że nie jest to obligatoryjne. Oczywiście musi być zgoda ministra rolnictwa i rozwoju wsi, żeby taka decyzja została podjęta.
Szanowny Panie Pośle! Jeżeli chodzi o przedstawione przez pana argumenty dotyczące przetargów, czy to przetargów ofertowych, czy licytacyjnych, wszystkim państwu, a panu posłowi w sposób szczególny, przedstawię dane, które mówią, jaki to jest procent. Być może to jest słaby argument, aczkolwiek mówiący o pewnej skali, że tak powiem, rozdysponowania tychże zasobów własności rolnej Skarbu Państwa. Więc jak wynika z danych posiadanych przez KOWR, w okresie od 2022 r. do marca br. z zasobów, które powróciły, 87% wydzierżawiono rolnikom indywidualnym. Odpowiadam, panie pośle, wprost: reprezentujemy interesy polskiego rolnika. O tym świadczą przytoczone dane, czyli 87%. 11% wydzierżawiono spółkom hodowlanym KOWR, a 2% wydzierżawiono w ramach tworzonych OPR. Docelowo ma być to 6%. Być może 6% jest za dużo, ale skala jest taka, jaką właśnie przedstawiłem.
Otóż, proszę państwa, też po ostatnim posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, kiedy te sprawy były przedstawiane, kiedy były analizowane, kiedy różne środowiska rolnicze protestowały przeciwko utworzeniu KOWR-u, to proszę państwa, muszę państwu powiedzieć, że do ministra rolnictwa i rozwoju wsi spływały różne pisma popierające utworzenie KOWR-u. W tym od JST, samorządów, jednostek samorządu terytorialnego, czyli władzy lokalnej, która wie na miejscu, jakie działania należy podejmować, bo miejsca pracy, bo podatek, bo cała infrastruktura itd. Więc z drugiej strony, jeżeli mówimy o protestach, musimy też powiedzieć o poparciu, utworzeniu tychże OPR-ów ze strony władzy samorządowej.
(Poseł Czesław Hoc: Spółki to popierają.)
W związku z tym, że różne kwestie były omawiane w komisji: rozporządzenie ministra w tym zakresie, że to było nierówne itd., podjęliśmy decyzję, żeby przeprowadzić prekonsultacje w sprawie tych kryteriów, które były zawarte, chociaż ? propos kryteriów nikt nie protestował. W jakimś sensie zgadzaliśmy się wszyscy.
Później nagle sprawa stała się polityczna, wykorzystano to jako paliwo polityczne, żeby mówić, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie reprezentuje interesów rolnika, tylko jakiś obcy kapitał. A dzisiaj fakty są takie, jakie mówię. Proszę państwa, nie negujmy tego. Oprócz tych kwestii podjęliśmy decyzję, żeby przeprowadzić prekonsultacje. Roześlemy te wszystkie kwestie. Wypowiedzą się wszystkie organizacje, rolnicy. Zobaczymy, jaki będzie stan prekonsultacji dotyczących rozporządzenia. Być może trzeba będzie pewne przepisy zmienić, być może decyzja, którą podjął KOWR, żeby prowadzić przetargi licytacyjne, była właściwa ze względu na to, że wszyscy mają równy dostęp.
(Poseł Czesław Hoc: Jaki równy dostęp?)
A pan mówi o wadium, że wadium może być blokadą, barierą. Jeżeli ktoś chce realizować taką produkcję, taki rząd, taką kwestię produkcji zwierzęcej, to musi mieć możliwości, zasoby. Nie będę mówił, ile pieniędzy, ale nie może być tak, że w takim sensie to negujemy. (Dzwonek) I proszę państwa, pracownicy... Dziękuję.
Przebieg posiedzenia