10. kadencja, 39. posiedzenie, 4. dzień (25-07-2025)
47. punkt porządku dziennego:
Informacja bieżąca.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Michał Jaros:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Drogie Posłanki i Posłowie! Szanowni Państwo! Rząd dotrzymuje obietnic, wprowadzając deregulację w polskiej gospodarce w ścisłej współpracy ze społeczeństwem. To właśnie partnerstwo z zespołem SprawdzaMY, kierowanym przez pana Rafała Brzoskę, jest symbolem nowego modelu stanowienia prawa: otwartego, partnerskiego i opartego na zaufaniu. Deregulacja, jaką realizuje rząd, może być apolityczna, może być merytoryczna i wreszcie może być skuteczna. To nowa filozofia sprawowania władzy przez dialog. Odchodzimy od komplikowania, mnożenia obowiązków i stawiania obywatela i przedsiębiorcy w roli petenta. To powrót do zasady, że prawo ma służyć, a nie przeszkadzać. (Oklaski)
Liczby mówią same za siebie. Od miesięcy wdrażamy reformy, których efektem są jak do tej pory 134 zrealizowane postulaty. To 40% wszystkich postulatów zgłoszonych przez inicjatywę SprawdzaMY i aż 61% tych, które rząd przyjął do realizacji. 87 zmian jest w trakcie realizacji. Mamy 68 rządowych projektów ustaw realizujących aż 240 propozycji nowelizacji ustaw. Ok. 40 propozycji jest jeszcze analizowanych i czeka na rozstrzygnięcie. Ale to nie koniec. Deregulacja będzie trwała. Cała kadencja tej Izby, kadencja tego rządu Rzeczypospolitej Polskiej będzie w imię deregulacji (Oklaski), w imię poprawy życia, funkcjonowania nie tylko przedsiębiorców, ale często obywatelek i obywateli, Polek i Polaków.
Przykładowe rozwiązania realizowane w ramach tego procesu to zmiany, które upraszczają i przyspieszają proces inwestycyjno-budowlany. To m.in. propozycje wychodzące naprzeciw uproszczeniu całego procesu budowlanego, które jest potrzebne, gdyż potrzebujemy inwestowania w inwestorów, którzy będą budowali w Polsce. Chodzi nie tylko o przedsiębiorstwa, ale też o inne realizacje.
Uproszczenie przetargów. Przedsiębiorcy z certyfikatem nie będą musieli za każdym razem dostarczać pełnej dokumentacji. W tej samej kategorii zamówień publicznych podnosimy ze 130 tys. zł do 170 tys. zł wartości progowe, od których wymagane są przetargi publiczne, co pozwala mniejszym jednostkom samorządu i instytucjom szybciej realizować zakupy lub inwestycje bez czasochłonnych procedur.
Wprowadzamy rozstrzyganie wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika. W ramach nowelizacji Ordynacji podatkowej wprowadzamy zasadę, że wątpliwości co do stanu faktycznego w postępowaniu podatkowym będą rozstrzygane na korzyść podatnika. Zasada będzie stanowiła dodatkową gwarancję chroniącą interes podatnika. Łagodzimy kary za czyny, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach. Obniżamy maksymalne kary grzywny za opóźnione lub brakujące dokumenty. Nie trzeba już zgłaszać, kto w firmie zajmuje się rozliczeniami podatkowymi, gdy firma pełni rolę podatnika. Zwiększamy ochronę podatników, u których prowadzone są kontrole podatkowe i celno-skarbowe. Jeśli kontrola będzie trwała ponad pół roku, odsetki za zwłokę przestaną być naliczane aż do zakończenia kontroli. Wprowadzamy jednolite zasady naliczania odsetek dla procedur kontrolnych. W przypadku wszystkich rodzajów kontroli naliczanie składek wstrzymujemy po 6 miesiącach jej trwania.
Zwiększamy limity sprzedaży dla prowadzących działalność gospodarczą, którzy nie chcą być podatnikami VAT. Zwolnienie będzie dotyczyć podmiotów, których sprzedaż nie przekracza 240 tys. zł rocznie. Dla działalności nierejestrowanej zamiast miesięcznego limitu przychodów będzie obowiązywał limit kwartalny. Dzięki temu prowadzenie drobnej działalności będzie prostsze i bardziej elastyczne, bez ryzyka przypadkowego przekroczenia progu. To firma na próbę, która ma zachęcić niektórych do tego, żeby nie bali się wychodzić z inicjatywą gospodarczą. Musimy na nowo pobudzić ducha przedsiębiorczości. (Oklaski)
Wprowadzamy głębszą cyfryzację usług. Rozszerzamy aplikację mObywatel o kolejne usługi. To mEmerytura, czyli możliwość sprawdzenia stanu swoich składek i prognozowanej wysokości emerytury, wirtualny asystent AI, powszechne mLegitymacje studenckie i uczniowskie oraz mStłuczka - przełomowa funkcja, którą umożliwi kierowcom szybkie zgłaszanie kolizji drogowych do ubezpieczycieli. Zwiększamy możliwość przesyłania określonych pism procesowych do sądów cywilnych przez portal informacyjny. Umożliwiamy rejestrację pojazdów drogą elektroniczną.
Bardzo istotne są też już przyjęte ogólne zasady, które zmieniają jakość stanowienia prawa w Polsce. Ustawy przygotowane w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, nad którymi pracował minister Tomczak, nad którymi pracował minister Paszyk... Ta pierwsza ustawa Paszyka była bardzo ważna. Te przepisy już weszły w życie. Nakładane na przedsiębiorców obowiązki będą miały, co do zasady, 6-miesięczne vacatio legis. To ważne, ponieważ przedsiębiorcy nie mogą być zaskakiwani przepisami, które będą musieli stosować miesiąc, 2 miesiące później. To półroczne vacatio legis jest potrzebne. Ono pozwoli przedsiębiorcom na dostosowanie biznesu do nowych przepisów. Wyjątki przewidziano wyłącznie dla ważnego interesu publicznego lub wdrażania obowiązujących regulacji unijnych. To jest przykład dobrej praktyki legislacyjnej powielanej w innych dziedzinach prawa. Podobne przepisy rząd proponuje w zakresie wprowadzenia 6-miesięcznego vacatio legis dla projektów ustaw podatkowych.
Projekt jest obecnie procedowany przez Sejm.
Wprowadziliśmy zasadę jeden za jeden, tzw. one in, one out. To oznacza, że wprowadzenie nowego obowiązku administracyjnego dla przedsiębiorców będzie musiało być równoważone dążeniem do zniesienia innego obowiązku w danej dziedzinie. To koniec spirali regulacyjnej. Każdy przepis musi przynosić wartość dodaną, a nie kolejne bariery. Zaproponowaliśmy zasadę obowiązkowej oceny skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych, a także wprowadzenia obowiązku cyklicznego opracowania rządowego programu regulacyjnego. Rozwiązania te nie są łatwe dla administracji, ale mamy pewność, że dzięki nim tworzenie prawa będzie bardziej transparentne, a udział podmiotów społecznych wpłynie korzystnie na jakość tworzenia prawa.
Inne przykładowe wdrożenia postulatów wpływających bezpośrednio na jakość kontaktów na linii przedsiębiorca - organ to: skrócenie kontroli mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni; dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych; wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy przed wszczęciem kontroli wstępnej listy informacji i dokumentów; dostosowanie częstotliwości przeprowadzenia planowanych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością; wprowadzenie obowiązku publikowania przez organy kontroli okresowych analiz prawdopodobieństwa naruszenia prawa obejmującej identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe; przyspieszenie i uproszczenie postępowania administracyjnego poprzez wprowadzenie decyzji hybrydowej czy zwiększenie wykorzystania tzw. wezwań miękkich; wprowadzenie w większym stopniu milczącej zgody administracyjnej, tj. braku odpowiedzi urzędu, co oznacza akceptację wniosku - i będziemy te kwestie dalej rozwijać, będziemy szukać nowych przestrzeni do tego, żeby taką milczącą zgodę można było wprowadzić - poszerzenie definicji rzemiosła i rzemieślnika; zawieranie umów leasingowych w formie nie tylko dokumentowej, ale przede wszystkim elektronicznej, poprzez maila albo po prostu poprzez SMS. Takie proste, a nie możliwe do wdrożenia od wielu lat. Na to oczekiwali przedsiębiorcy również ze środowiska firm leasingowych.
To są te rozwiązania, które już weszły w życie. Prowadzony przez rząd dialog społeczny nie ograniczał się wyłącznie do etapu inicjującego, lecz był integralnym elementem całego procesu deregulacyjnego. W jego trakcie wielokrotnie rozważano rozwiązania alternatywne, co w rezultacie doprowadziło do przyjęcia kompromisowych rozwiązań. Jesteśmy w stałym i otwartym dialogu ze stroną społeczną, traktując ją jako kluczowego partnera w procesie reformowania prawa i eliminowania zbędnych barier administracyjnych. Konsultacje społeczne, spotkania z organizacjami przedsiębiorców oraz współpraca z inicjatywą SprawdzaMy pozwalają nam lepiej identyfikować obszary, które wymagają interwencji legislacyjnej. Dzięki takiemu podejściu możemy wprowadzać zmiany realnie odpowiadające na potrzeby obywateli i podmiotów działających na rynku. Nie poprzestajemy jednak na dotychczasowych osiągnięciach. Kontynuujemy pracę nad dalszą deregulacją przepisów, upraszczaniem procedur i eliminowaniem nadmiaru obowiązków biurokratycznych. Naszym celem jest stworzenie bardziej przyjaznego i przejrzystego otoczenia prawnego, które sprzyja inicjatywie obywatelskiej, rozwojowi przedsiębiorczości i skutecznej działalności instytucji publicznej. Dalsze działania będą uwzględniały głosy społeczne i wynikały ze wspólnego przekonania, że prostsze prawo to silniejsze państwo. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia