10. kadencja, 39. posiedzenie, 4. dzień (25-07-2025)
56. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 roku wraz z opinią Komisji do Spraw Kontroli Państwowej (druki nr 1405 i 1417).
Prezes Najwyższej Izby Kontroli Marian Banaś:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Wypełniając konstytucyjny obowiązek, przedstawiam Wysokiej Izbie sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2024 r. Zaznaczam, że sprawozdanie zgodnie z ustawą o NIK dotyczy wszystkich aspektów funkcjonowania Izby, a nie wyłącznie kontroli, które zostały zaplanowane na rok 2024. Sprawozdanie zostało jednocześnie zatwierdzone przez Kolegium Najwyższej Izby Kontroli 10 czerwca 2025 r., a efekty działalności kontrolnej NIK za 2024 r. w poszczególnych obszarach funkcjonowania państwa były przedmiotem posiedzeń komisji sejmowych, w tym także Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.
Wysoka Izbo! W 2024 r. Najwyższa Izba Kontroli realizowała jednocześnie aż 320 tematów kontroli, z czego zrealizowała 84 tematy kontroli planowych i 101 tematów kontroli doraźnych, których finansowe rezultaty wyniosły ponad 18 mld zł. Przeprowadziła niemal 1,5 tys. kontroli jednostkowych, sformułowała ponad 5 tys. wniosków pokontrolnych, z czego niemal 75% już zostało przyjętych do realizacji. Przygotowała 90 wniosków de lege ferenda, z czego pięć wniosków zostało w pełni zrealizowanych, a 12 wniosków zostało przyjętych do realizacji. Skierowała 172 zawiadomienia do organów ścigania, w tym 118 zawiadomień o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Skierowała 114 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, które dotyczyły 210 czynów i obejmowały aż 150 osób. Wykryła i ujawniła w ośmiu kontrolach szereg mechanizmów korupcjogennych, przedłożyła Sejmowi aż 102 informacje o wynikach kontroli.
Ponadto w 2024 r. NIK była szczególnie aktywna na arenie międzynarodowej. Ten obszar naszej działalności buduje prestiż Polski na świecie i jest szczególnie ważny dla NIK, m.in. w kontekście wdrażania międzynarodowych standardów kontroli i wytycznych oraz współtworzenia standardów kontroli dla społeczności międzynarodowych. Niewątpliwym sukcesem w minionym roku był także ponowny wybór NIK na audytora zewnętrznego Międzynarodowej Organizacji Policji Interpol, a także zakończony audyt zewnętrzny Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD, który realizowaliśmy przez dwie kolejne kadencje od 2018 r.
Dotychczas uczestniczyliśmy w ponad 150 międzynarodowych kontrolach równoległych, stając się liderem w Europie. Oczywiście to tylko niewielki wycinek działalności Najwyższej Izby Kontroli i ogromnego zaangażowania 1600 pracowników, którym już w tym miejscu mojego wystąpienia bardzo dziękuję za ich trud i oddanie, którego nie szczędzili w służbie Rzeczypospolitej.
Wysoka Izbo! Jednym z zadań, jakie Sejm Rzeczypospolitej postawił przed kontrolą państwową, było przyjęcie całościowej strategii działania Izby. Dlatego tuż po rozpoczęciu mojej kadencji poleciłem przygotowanie pierwszej od 18 lat Strategii Najwyższej Izby Kontroli na lata 2021-2024. To na jej podstawie w kolejnych latach, a także w 2024 r., wdrożyliśmy innowacyjne metody kontroli, uprościliśmy proces kontrolny, ulepszyliśmy środowisko pracy, a także wprowadziliśmy nowe narzędzia informatyczne. Tu w sposób szczególny podkreślić należy konsekwentnie realizowaną cyfryzację zarówno samej Izby, jak i procesu kontrolnego, ze szczególnym uwzględnieniem wdrożenia systemu EZD. Jednocześnie przyjęty dokument spowodował także opracowanie strategii działalności kontrolnej, w której określono trzy priorytety: finanse i gospodarka, ludzie i środowisko, a także priorytet strategiczny, tj. zapewnienie bezpieczeństwa narodowego. Przyjęte strategie były drogowskazem naszego codziennego postępowania i pozwoliły z sukcesem realizować zadania kontrolne.
Niezaprzeczalnie również do zadań podstawowych stojących przed Najwyższą Izbą Kontroli zaliczyć należy działania polegające na ustaleniu przyczyn nieprawidłowości funkcjonowania państwa, przygotowanie diagnozy obecnego systemu państwa, przedstawienie oceny mechanizmów nieprawidłowości występujących w administracji, a także skupienie się na sprawach o strategicznym znaczeniu dla państwa.
Jestem przekonany, że Izba wyzwaniom tym sprostała. Dowodem powyższego stwierdzenia są najważniejsze ustalenia z przeprowadzonych kontroli.
Niemniej zanim do nich przejdę, ze względu na skalę stwierdzonych nieprawidłowości w latach poprzednich pozwolę sobie raz jeszcze przypomnieć te ustalenia, które były związane z wydatkowaniem środków publicznych w związku przeciwdziałaniem COVID-19, a mianowicie: kancelaria premiera i Ministerstwo Zdrowia wydały niegospodarnie ponad 82 mln zł na niekompletne, niesprawne lub niespełniające polskich nom respiratory. Kancelaria premiera wydała niegospodarnie, nierzetelnie i niecelowo blisko 200 mln zł na zakup środków ochrony indywidualnej. W dodatku część dostarczonych maseczek oraz znaczna część kombinezonów i przyłbic nie spełniała wymagań jakościowych, co mogło zagrażać życiu i zdrowiu personelu medycznego, który z nich korzystał. Te nienadające się do użycia maseczki kupiono od handlarza bronią oraz firmy zajmującej się importowaniem akcesoriów kosmetycznych. Doprowadzono do przeterminowania, a następnie utylizacji ponad 13 mln dawek szczepionek przeciw COVID-19 o łącznej wartości prawie 1 mld zł. Utworzono 14 zbędnych szpitali tymczasowych za ponad 600 mln zł, z których nikt nie korzystał.
Odnosząc się natomiast do aktualnych ustaleń - Izba stanowczo piętnowała, obserwowaną zwłaszcza w latach 2020-2023, a przyjętą m.in. w Instytucie Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego, Funduszu Patriotycznym, Funduszu Sprawiedliwości czy Narodowym Instytucie Wolności praktykę naruszania zasady równego traktowania w dostępie do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych. Przy czym nieprawidłowości te w większości wskazywały na ryzyko występowania kluczowych mechanizmów korupcjogennych, takich jak dowolność postępowania, brak jawności postępowania oraz słabość i brak kontroli. Ustalone przez Izbę w tym zakresie nieprawidłowości wskazywały m.in. na takie patologie, jak: umożliwianie niektórym wnioskodawcom dokonywania zmian w treści złożonych wniosków przed dokonaniem ich oceny; brak wymogu składania deklaracji bezstronności przez pracowników podmiotu udzielającego dotacji; przyznawanie dotacji beneficjentom w drodze decyzji bez uzasadnienia; finansowanie pod pozorem realizacji ważnego społecznie zadania publicznego, np. przeciwdziałania przestępczości, arbitralnie wybranych przez dysponenta podmiotów spoza sektora finansów publicznych; akceptowanie przez dysponenta konfliktów interesów; powierzanie nadzoru nad przekazanymi przez dysponenta środkami publicznymi pracownikom jednostek organizacyjnych podległych temu dysponentowi, którzy sami byli beneficjentami tych środków; tolerowanie praktyki kilkukrotnego dofinansowania podmiotów, pomiędzy którymi występowały powiązania osobowe, i akceptowanie rozliczenia takich projektów; udzielanie zamówień w skrajnych przypadkach osobom najbliższym, np. przez prezesa zarządu fundacji - małżonce czy wręcz samemu sobie, i na usługi o ograniczonej mierzalności.
Za skandaliczne i sprzeczne z ideą demokratycznego państwa prawa należało także uznać sytuacje, kiedy w 2023 r. wykorzystywano środki publiczne do agitacji wyborczych. Odwołując się do przykładów, pragnę wskazać m.in. na sytuację, gdy poniesiony wydatek ze środków publicznych dotyczył emisji spotu telewizyjnego w trakcie kampanii przed wyborami parlamentarnymi, którego przekaz miał wiele cech wspólnych ze spotem wyborczym, czy zakup powierzchni reklamowej w wybranych powiatach w trzech województwach, w których planowana była aktywność ówczesnego kierownictwa danego ministerstwa w ich okręgach wyborczych w trakcie kampanii przed wyborami parlamentarnymi. Znana jest też okoliczność wykonania w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie filmu i infografik dotyczących kampanii społecznych, za które zapłacono 90 tys. zł, i zamieszczenia ich na prywatnym profilu ówczesnego wojewody w okresie kandydowania tej osoby na posła do Sejmu RP. Takie działania nie mają nic wspólnego z zasadą równości wyborów, o której mowa w art. 192 Kodeksu wyborczego, i są zaprzeczeniem idei demokracji.
Wysoka Izbo! Kiedy w 2022 r. publikowaliśmy wyniki kontroli realizacji inwestycji w blok energetyczny Ostrołęka i informowaliśmy opinię publiczną, że inwestycja w blok energetyczny w wariancie węglowym nie została sfinalizowana oraz że bezpowrotnie została utracona kwota 1,3 mld zł, nie sądziłem, że kolejna kontrola, tym razem rozpoczęta w 2024 r., a poświęcona rozliczeniu i zamknięciu inwestycji bloku energetycznego Ostrołęka C, przyniesie nowe, jeszcze bardziej szokujące ustalenia. Jak bowiem ustalono, działania zarządu spółki Elektrownia Ostrołęka związane z wycofaniem się z budowy bloku węglowego Ostrołęka C i z rozliczeniem przerwanej inwestycji były nielegalne i niegospodarne. Wbrew interesowi spółki zarząd zaakceptował i pokrył roszczenia głównego wykonawcy projektu w wysokości ponad 958 mln zł netto, mimo że nie zweryfikował ani ich zasadności, ani wysokości. Zdaniem Izby przyczyną takich działań było dążenie do jak najszybszego rozliczenia inwestycji.
Wysoki Sejmie! Dyskryminacja dużych miast przy podziale środków przez rząd, nierówne traktowanie samorządów oraz coraz większe uzależnienie ich finansów od decyzji rządu - to główne wnioski płynące z kontroli dotyczącej wsparcia finansowego samorządów, jakie zostało zaoferowane samorządom w okresie reform podatkowych i odbudowy gospodarki po epidemii COVID-19. Ostatecznie dochody własne jednostek samorządu terytorialnego były w coraz większym stopniu zastępowane dochodami transferowymi, które bardzo często miały uznaniowy charakter i trafiały do tych grup samorządów, które z różnych względów były preferowane przez organy administracji rządowej.
Nie sposób również nie wspomnieć o funkcjonującym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych nietransparentnym i korupcjogennym mechanizmie wpływania na niektórych konsulów RP, by wydawali jak najwięcej wiz. Sprawa ta bulwersuje zwłaszcza w obecnej sytuacji, gdy społeczeństwo poddawane jest agresywnej propagandzie, a wręcz dezinformacji przez osoby jeszcze do niedawna odpowiedzialne za monitorowanie cudzoziemców na terytorium Polski. Zatem raz jeszcze powtórzę: to w latach 2018-2023 Polska wydała ponad 6 mln wiz, z czego obywatelom 76 państw muzułmańskich i Afryki wydano ponad 366 tys. wiz. Tym samym Polska znalazła się w gronie państw, które wydały najwięcej tego rodzaju wiz w całej Unii Europejskiej. Ponadto działania skontrolowanego przez Izbę Ministerstwa Spraw Zagranicznych sprzyjały nielegalnej migracji, rozrostowi szarej strefy, nielegalnym pośrednictwom wizowym, a nawet mogły sprzyjać ryzyku w zakresie handlu ludźmi. Wydaje się, że nie bez przyczyny jeden z ówczesnych wiceministrów spraw zagranicznych, który w dużej mierze był odpowiedzialny za powyższą sytuację, publicznie próbował mnie zastraszyć, zarzucając mi zdradę państwa.
Jako prezes Najwyższej Izby Kontroli z niepokojem odbieram sygnały, jakie docierają do mnie od ponad 50 tys. pracowników Poczty Polskiej zatrwożonych ryzykiem utraty pracy. Moje oburzenie jest tym większe, że doskonale znam wyniki przeprowadzonej w tym podmiocie kontroli. Izba negatywnie oceniła bowiem realizację przez Zarząd Poczty Polskiej SA wybranych inwestycji w latach 2020-2023.
Mimo że Poczta Polska miała największy udział w rynku usług pocztowych, w przypadku rozwoju sieci automatów paczkowych Poczta Polska pozostawała daleko w tyle za swoją konkurencją, posiadając na koniec III kwartału 2023 r. zaledwie 200 sztuk maszyn paczkowych, podczas gdy lider rynku obsługiwał ponad 21 tys. takich urządzeń. Ostatecznie Poczta Polska niestety nie poradziła sobie z wyzwaniami rynku, w szczególności związanymi z transformacją cyfrową oraz dynamicznym rozwojem nowoczesnych usług.
Wysoka Izbo! Wymiar sprawiedliwości znajduje się w największym od 1989 r. kryzysie, którego konsekwencje mogą wywierać negatywny wpływ na możliwość skutecznej ochrony i egzekwowania praw przez obywateli w kolejnych latach. Chcąc zrozumieć przyczyny takiej sytuacji, Izba przeprowadziła kontrolę ˝Zapewnienia sprawnego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości˝. Ustalono, że podejmowane w latach 2018-2023 działania legislacyjne cechował chaos, rozdrobnienie, nadmierny pośpiech, brak starannego przygotowania projektów aktów prawnych. Ostatecznie nie tylko nie rozwiązano głównych problemów sądownictwa, ale wręcz przeciwnie - osłabiono zaufanie obywateli do sądów, a czas oczekiwania na rozstrzygnięcie niejednokrotnie wynosi kilka lat.
Nie sposób również nie okazać wzburzenia, kiedy zestawi się zadania prokuratury, które miały polegać na ściganiu przestępstw oraz staniu na straży praworządności, z wynikami kontroli Izby poświęconej zawarciu i realizacji umowy na zakup oprogramowania Hermes. Przypomnę państwu, że 20 listopada 2020 r. Prokuratura Krajowa kupiła za ponad 15 mln zł system o handlowej nazwie Hermes do analizy danych z otwartych źródeł internetowych.
Należy podkreślić, że Prokuratura Krajowa przy zakupie Hermesa w sposób nieuprawniony wyłączyła zastosowanie przepisów o zamówieniach publicznych. Było to działanie nie tylko nielegalne, lecz również rażąco niegospodarne i nierzetelne. Co bardzo ważne, w toku kontroli ustalono również, że system stosowano do wyszukiwania informacji o znanych politykach, samorządowcach, prokuratorach wypowiadających się w mediach i osobach ze sfery biznesu. Ponadto wyniki kontroli wskazują, że nad nabyciem systemu Hermes procedowano pośpiesznie, niedbale, a ówczesne kierownictwo Prokuratury Krajowej podejmowało wysiłki, by zakup ukryć przed opinią publiczną, podobnie jak w przypadku zakupu Pegasusa. Dodatkowo w sposób nieuprawniony utajniono przed kontrolerami jedną z faktur dotyczących systemu Hermes pod pretekstem, że wydatek ten powiązany jest z prowadzonym przez prokuraturę śledztwem. Tak niestety działała wówczas prokuratura.
Wysoki Sejmie! Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła także szereg nieprawidłowości w działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Najpoważniejsza dotyczy podjęcia przez krajową radę bez materialnoprawnej podstawy uchwał, na mocy których jej przewodniczący skierował w I półroczu 2024 r. środki z wpływów abonamentowych w wysokości ponad 337 mln zł do depozytu sądowego zamiast bezpośrednio do 19 jednostek publicznej radiofonii i telewizji na realizację misji publicznej. NIK przygotowała w tej sprawie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień lub niedopełnieniu obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych.
Niewątpliwie z wynikami tych wszystkich kontroli trudno byłoby się zapoznać, gdyby nie aktywna polityka informacyjna prowadzona przez Najwyższą Izbą Kontroli. (Dzwonek) Tylko w 2024 r. opublikowaliśmy 145 skrótów prasowych. Informacje o działalności NIK ukazały się w ok. 3,5 tys. artykułów prasowych, w ponad 3 tys. materiałów telewizyjnych i w przeszło 4 tys. audycji radiowych. Ponadto w 2024 r. podczas rekordowych 26 konferencji prasowych transmitowanych w Internecie za pośrednictwem mediów społecznościowych zaprezentowaliśmy wyniki kontroli szczególnie istotne dla ogółu obywateli.
Wysoka Izbo! O rosnącym zaufaniu obywateli do NIK niech świadczy fakt, że tylko w 2024 r. do Izby wpłynęło 7577 skarg i wniosków związanych z potrzebą wszczęcia przez NIK kontroli. Również państwo jako parlamentarzyści przekazaliście nam w minionym roku aż 41 z sygnałów, także wskazujących na obszary wymagające pilnej interwencji naczelnego organu kontroli.
Niepodważalnym dowodem potwierdzającym niezależność NIK jest także powierzenie przez osoby poszkodowane działaniami związanymi z brakiem nadzoru nad rynkiem finansowym wyjaśnienia wszelkich okoliczności związanych m.in. ze spółką GetBack oraz podmiotami współpracującymi ze spółką. To ponad 9 tys. osób, które od 7 lat już walczą o sprawiedliwość. To pierwszy raz w historii, kiedy NIK wyjaśniła mechanizmy największej afery finansowej, w której pokrzywdzonych zostało tysiące Polaków, którzy utracili ponad 3,5 mld zł. Kontrolerzy NIK ustalili, że osobami, które powinny być rozliczone w tej sferze, są najwyżsi funkcjonariusze państwowi, najwyżsi rangom prokuratorzy, pracownicy KNF i służb specjalnych, słowem, najważniejszej osoby w państwie.
W tym zakresie raz jeszcze apeluję do państwa parlamentarzystów o pilne powołanie komisji śledczej.
W sposób szczególny już niebawem opinia publiczna będzie mogła zapoznać się z wynikami kontroli dotyczącymi działalności Polskiego Banku Apenksowego SA, spółek Polnord SA oraz Ursus SA, a także spółki VeloBank SA. Ta kontrola również obnażyła ogromną skalę patologii i działania na szkodę interesu państwa i obywateli.
Pragnę również poinformować państwa, że Izba w ostatnich miesiącach intensywnie pracowała nad pierwszym, a tym samym historycznym raportem, w którym w sposób holistyczny opisuje aktualną sytuację w obszarze obronności państwa. Jest to informacja pn. ˝Siły Zbrojne Rzeczypospolitej wobec wyzwań i zagrożeń bezpieczeństwa narodowego˝. Jestem przekonany, że dokument ten ze względu na swoją wagę i znaczenie na trwale zmieni sposób zarządzania polską armią i funduszami.
Wysoka Izbo! Podsumowując, podczas 6 lat mojej kadencji stało się jasne, że organizacja Najwyższej Izby Kontroli wymaga zmian. Te lata były dla Izby okresem głębokiej transformacji i strategicznego rozwoju, ukierunkowanego na wzmocnienie roli instytucji jako nowoczesnego i sprawczego organu kontroli państwowej.
Tylko w latach 2020-2024 zrealizowaliśmy blisko 950 tematów kontroli planowych i doraźnych w różnych obszarach funkcjonowania państwa. Finansowe rezultaty kontroli łącznie przekroczyły 117 mld zł. Do organów ścigania skierowaliśmy 707 zawiadomień, w tym aż 426 zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa.
Ponadto istotnym elementem zaangażowania NIK w doskonalenie swojego funkcjonowania było przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o NIK oraz nowego statutu Izby.
Wysoka Izbo! Nie bez znaczenia dla tych wyników pozostają także warunki, w jakich przyszło mi sprawować urząd prezesa NIK. W pierwszej kolejności zwracam uwagę na wzrastającą agresję fizyczną i słowną skierowaną wobec kontrolerów podczas wykonywania przez NIK obowiązków służbowych. Znamienne jest to, że groźby utraty zdrowia i życia kierowano szczególnie wobec kontrolerów NIK realizujących czynności kontrolne w przypadku Funduszu Sprawiedliwości. Tak, tego funduszu, w którym stwierdzono liczne przypadki rażącej niegospodarności w dysponowaniu środkami publicznymi, a nawet ich defraudacji, zawierania fikcyjnych umów, realizacji wydatków z naruszeniem prawa, nabywania materiałów i usług po zawyżonych cenach. W ocenie Izby ujawniane nieprawidłowości w działalności Funduszu Sprawiedliwości wskazują na funkcjonowanie przez wiele lat systemowego mechanizmu marnotrawstwa środków publicznych.
Proszę, abyście państwo wzięli pod uwagę także fakt, do jakiego paraliżu NIK doprowadzono we wrześniu 2023 r. Przypomnę, że w okresie 2019-2023 zwróciłem się do marszałka Sejmu IX kadencji Elżbiety Witek aż z 18 wnioskami o uzupełnienie składu kolegium NIK w związku z wygasaniem kadencji kolejnych członków tego gremium. Niestety ówczesna pani marszałek niemal bez jakiegokolwiek uzasadnienia nie powołała na członków kolegium kandydatów wskazanych we wnioskach, czym doprowadziła do sytuacji, że na dzień 7 września 2023 r. kolegium NIK zamiast 19 członków składało się zaledwie z trzech osób, tj. prezesa NIK i dwóch wiceprezesów NIK. Powtórzę, że to kolegium NIK rozstrzyga zastrzeżenia do wystąpień pokontrolnych kierowanych do najwyższych osób w państwie, w tym ministrów czy osób kierujących urzędami centralnymi. Zastosowany wówczas paraliż kolegium NIK uniemożliwił de facto opublikowanie wyników kontroli rozpoczętych jeszcze w 2022 r. i oczywiście negatywnie wpłynął na możliwości realizacji planu pracy NIK zarówno w 2023 r., jak i w 2024 r. Tę zastosowaną praktykę stanowczo potępiła również Międzynarodowa Organizacja Najwyższych Organów Kontroli, INTOSAI, która w swoim niezależnym raporcie wskazała, że powyższe działania uniemożliwiły NIK sprawne realizowanie konstytucyjnych i ustawowych powinności opartych na poszanowaniu zasady niezależności.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Z głębokim żalem jestem również zmuszony przywołać wyniki opublikowanej przez Prokuraturę Krajową drugiej części Raportu z badania spraw pozostających w zainteresowaniu opinii publicznej. Jak wynika z raportu, bez uchylenia mi immunitetu zostałem poddany na niewyobrażalną wręcz skalę działaniom operacyjnym i procesowym w postaci m.in. podsłuchów telefonów komórkowych, zabezpieczenia danych telefonicznych, licznych kontroli wszczynanych przez urzędy skarbowe, kontroli wszczynanych przez CBA, niezliczonych przesłuchań domniemanych świadków, w tym funkcjonariuszy publicznych, a nawet dopuszczono się przeszukania mojego gabinetu oraz wystąpiono o pomoc prawną do FBI. Ostatecznie działania, jakie podjęto przeciwko urzędującemu prezesowi NIK i całej mojej rodzinie, od początku były wielowymiarowe, kompleksowe i niezmienne i szybko przybrały formę tzw. śledztwa trałowego, sprowadzającego się do uporczywego poszukiwania jakichkolwiek dowodów przy braku poszanowania praw obywatelskich, chociażby tajemnicy korespondencji, prawa do prywatności czy zasady prawa w postaci domniemania niewinności. Za całkowite, dewastujące państwo prawa należy uznać fakt, że materiały zdobyte podczas wyżej zastosowanej kontroli operacyjnej, pomimo że nie stanowiły żadnego dowodu obciążającego osobę prezesa NIK, wbrew obowiązującym przepisom nie tylko nie podlegały niezwłocznemu protokolarnemu i komisyjnemu zniszczeniu, lecz także zostały dołączone do innego postępowania przygotowawczego skierowanego przeciwko mojemu synowi i mojej synowej.
Szanowni Państwo! Te haniebne i wręcz mafijne metody, jakie zastosowano przeciwko urzędującemu prezesowi NIK - podkreślę to jeszcze raz: przeciwko urzędującemu prezesowi konstytucyjnego i naczelnego organu kontroli tego państwa - tylko potwierdzają, jak bardzo niektórzy bali się mojej osoby i jak robiono wszystko, aby mnie zniszczyć, uciszyć i pozbawić funkcji prezesa NIK.
Wysoki Sejmie! Na koniec dziękuję raz jeszcze wszystkim kontrolerom NIK i jej pracownikom. To dzięki wam nastąpiło wzmocnienie i unowocześnienie kontroli państwowej wykonywanej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Dziękuję państwu za uwagę. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia