10. kadencja, 4. posiedzenie, 1. dzień (25-01-2024)

3. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (druk nr 28).

Poseł Marek Gróbarczyk:

    Dziękuję bardzo.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Edukacja jest niezwykle istotna. Jest to powiązane z płacami. Tu nikogo nie trzeba o tym przekonywać. Osobiście miałem niezwykłe szczęście i honor reanimować szkołę żeglugi śródlądowej we Wrocławiu, która została zlikwidowana przez ówczesnych włodarzy tego miasta. Moje pytanie dotyczy tego, czy również szkoły branżowe będą objęte podwyżkami, jeśli chodzi o nauczycieli i pracowników tych szkół, całą administrację.

    Moje drugie pytanie, jak myślę, bardziej istotne, dotyczy przede wszystkim poziomu edukacji i podstawy programowej. Polska stoi przed ogromną szansą rozwoju gospodarczego. Energetyka wiatrowa, morska energetyka wiatrowa jeszcze nie istnieje w Polsce, jeśli chodzi o branżę, ale za chwilę się pojawi. Tam trzeba będzie kilka, może kilkanaście, tysięcy techników, inżynierów, fitterów. Chodzi o cały obszar związany przede wszystkim z produkcją i montażem. Czy prawdą jest, pani minister, państwo ministrowie, że chcecie zlikwidować czy ograniczyć matematykę (Dzwonek), fizykę czy chemię? Czy prawdą jest, że nie będziemy kształcić w tej materii? Jak więc mamy rozwijać gospodarkę? W oparciu o tych wykształconych ludzi, którzy przyjadą do nas z Azji? A u nas pozostanie wielka przepaść, jak w branży związanej z hydrotechniką. Proszę znaleźć dzisiaj młodego inżyniera, która zna się na tej kwestii. Stworzono wielką dziurę, którą dzisiaj chcecie dalej powiększać. (Oklaski)

    (Głos z sali: Brawo!)


Przebieg posiedzenia