10. kadencja, 40. posiedzenie, 2. dzień (10-09-2025)

18. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji do Spraw Deregulacji oraz Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druki nr 1441 i 1620).

Poseł Janusz Kowalski:

    Dziękuję.

    Szanowna Pani Marszałek! Szanowni Państwo! Rzeczywiście jest tak, że 1 stycznia 2022 r. rząd Prawa i Sprawiedliwości wprowadził ten innowacyjny model polskiej spółki holdingowej na wzór Luksemburga i Holandii do polskiego prawa. Był to pomysł wiceministra Jana Sarnowskiego. Bardzo dobry pomysł. Oczywiście dzięki temu wielopoziomowe struktury organizacyjne spółki, szczególnie spółki matki, mogą korzystać z tego, korzystając z kontroli nad spółkami zależnymi, że w ramach tej grupy płacą 0% CIT od dywidend wypłacanych na rzecz takiej spółki matki przez podmioty zależne i że jest 0% CIT od zysków ze sprzedaży udziału w spółkach zależnych. Warunki: polska spółka holdingowa musi posiadać co najmniej 10% udziałów w spółkach zależnych; polska spółka holdingowa prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w Polsce; udziałowcem polskiej spółki holdingowej nie jest podmiot z raju podatkowego; te warunki są spełnione przez co najmniej 2 lata. Tu jest właśnie poprawka klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, bo oczywiście zniesienie tego wymogu zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego 5 dni przed terminem skorzystania ze zwolnienia 0% podatku ze zbycia udziałów jest oczywiście pomysłem dobrym, ale jest to absolutna kosmetyka. My jako Prawo i Sprawiedliwość, jako formacja, która rzeczywiście odpowiada na potrzeby biznesu i przedsiębiorców, nie chcemy kosmetyki, tylko chcemy jednak pójść zdecydowanie krok dalej. Dlatego składamy poprawkę o skrócenie terminu spełnienia warunków skorzystania z regulacji polskiej spółki holdingowej z 2 lat do 1 roku. Takie właśnie jest oczekiwanie polskiego biznesu. Chcielibyśmy, aby więcej było takich struktur wielopoziomowych, aby inne struktury biznesowe mogły korzystać z polskiej spółki holdingowej, a to, co proponuje rząd, jest jedynie i wyłącznie kosmetyką.

    Po 4 latach działania tej regulacji polskiej spółki holdingowej naprawdę możemy podjąć pozytywną decyzję i mam nadzieję, że ponadpolitycznie wszystkie inne kluby poprą nasz pomysł, który rzeczywiście przez pewien czas obowiązywał, bo był okres 1 roku i warto do niego ponownie wrócić.

    Powiem otwarcie: nie mam pojęcia, z jakiego powodu na chwilę zrezygnowaliśmy z tego pomysłu 1 roku, bo on jest bardzo racjonalny, ale w mojej ocenie i w ocenie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, jeżeli chcemy rzeczywiście procedować nad dobrymi projektami ustaw deregulacyjnych, to jest to rzeczywisty krok naprzód, a nie jakaś kosmetyka związana z likwidacją obowiązku zawiadamiania naczelnika urzędu skarbowego - rzeczywiście jest to być może pomoc dla jakiegoś nieuważnego podatnika - ale prawdziwy krok w kierunku uatrakcyjnienia tej formuły polskiej spółki holdingowej wprowadzonej od 1 stycznia 2022 r., która została dobrze przyjęta przez polski biznes.

    Panie Ministrze Neneman! Odrzucił pan do tej pory 99,9% naszych poprawek. Może choć jeden raz powie pan, że jest to dobry pomysł, i namówi swoich kolegów z Platformy Obywatelskiej, do tego, żeby poprzeć nasz projekt poprawki. Oczywiście nie wiedzą, o czym rozmawiamy, ale my wiemy. Biznes na pana patrzy. Patrzy na ministra Nenemana, czy pan minister jest otwarty na dobre koncepcje dla biznesu, czy jest zamknięty. Na razie jest kompletnie zamknięty. Mówimy: sprawdzam, i rzeczywiście sprawdzamy rząd, czy chce deregulować, ułatwiać polskiemu biznesowi, czy tylko chce jakimiś kosmetycznymi, drobnymi zmianami stwarzać wrażenie dobrych zmian dla polskiego biznesu. To jest zdecydowanie za mało.

    Prosimy wszystkie inne kluby o poparcie naszej propozycji. Jestem ciekaw, co minister Neneman dzisiaj wymyśli, żeby uzasadnić to, żeby poprawkę Prawa i Sprawiedliwości odrzucić. Dziękuję. (Oklaski)

    (Głos z sali: Kto wprowadzał te przepisy?)


Przebieg posiedzenia