10. kadencja, 41. posiedzenie, 1. dzień (24-09-2025)
5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o produktach biobójczych (druki nr 1604 i 1669).
Poseł Józefa Szczurek-Żelazko:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Projekt przedstawiony przez rząd według wnioskodawców stanowi realizację wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 23 listopada 2016 r. dotyczącego dostępu do informacji o środowisku, konkretnie informacji o emisji do środowiska środków ochrony roślin, produktów biobójczych. Obejmuje on nowelizację przepisu art. 30 dotyczącego udostępnienia dokumentacji przedłożonej w postępowaniu o wydanie pozwolenia na obrót produktem biobójczym. Obecny art. 30 tejże ustawy mówi, że osoba, która składa wniosek o udostępnienie informacji o danym produkcie biobójczym, musi wykazać interes prawny lub faktyczny. W zmienionym art. 30 odstępuje się od tego, czyli nie będzie wymogu przedstawienia takiej informacji.
Kolejna zmiana, którą zawiera projekt ustawy, jak piszą wnioskodawcy, ma na celu doprecyzowanie przepisów służących właściwemu stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, które obejmuje odstąpienie od wymagania przedłożenia wraz z wnioskiem treści oznakowania opakowania produktu biobójczego oraz karty charakterystyki, jak również dostosowanie mechanizmów postępowania w stanie zagrożenia dla zdrowia publicznego. Na podstawie tych przepisów istnieje możliwość dołączenia do wniosku danych z literatury fachowej potwierdzających skuteczność środka biobójczego w sytuacji wystąpienia zagrożenia dla zdrowia publicznego. Oczywiście projekt też przewiduje dokonanie zmian w obszarze opłat za czynności prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
W naszej ocenie projekt ten budzi uzasadnione wątpliwości, ponieważ m.in. dotyczy usunięcia obecnie obowiązującego przepisu, który nakłada na podmiot odpowiedzialny obowiązek określenia postępowania z odpadami produktów biobójczych i ich opakowań, co może docelowo skutkować brakiem informacji w karcie charakterystyki produktu niebezpiecznego na temat postępowania z odpadami medycznymi. To jest niezwykle ważne, żeby podmiot odpowiedzialny wyraźnie miał obowiązek określenia, w jaki sposób należy podchodzić do odpadów wynikających ze stosowania środków biobójczych.
Dla nas bardzo niepokojąca jest zmiana art. 43. Dotychczasowe brzmienie tego artykułu nakładało na prezesa urzędu rejestracji produktów leczniczych obowiązek przekazywania do ośrodków toksykologicznych informacji zawartych w karcie charakterystyki produktu. Ten obowiązek jest niezwykle ważny dla zdrowia publicznego. Obecnie projekt przewiduje zwolnienie prezesa z obowiązku przekazywania tych danych w ciągu trzech miesięcy. W projekcie znajduje się natomiast zapis, który mówi, że na wniosek ośrodka toksykologicznego prezes może udostępnić taką informację. W naszej ocenie to może stanowić zagrożenie dla zdrowia i nawet życia ludzkiego, dlatego że w przypadku zatrucia takimi środkami zanim ośrodek toksykologiczny wystąpi do prezesa o informacje zawarte w karcie charakterystyki produktu, to może być już za późno. Uważamy, że dotychczasowy zapis art. 43, który nakładał z mocy ustawy obowiązek przekazania informacji zawartych w karcie charakterystyki produktu biobójczego, powinien zostać utrzymany ze względu na zdrowie publiczne. Wiemy, że liczba zatruć spowodowanych przedostaniem się do organizmu środków biobójczych wzrasta i w związku z tym ograniczenie możliwości szybkiego reagowania w przypadku zatrucia rodzi uzasadnione obawy o życie i zdrowie osób, które uległy takiemu zatruciu.
Szanowny Panie Marszałku! W związku z powyższym w imieniu klubu Prawa i Sprawiedliwości składam na ręce pana marszałka poprawkę mającą na celu utrzymanie (Dzwonek) dotychczasowego brzmienia art. 43 ustawy. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia