10. kadencja, 41. posiedzenie, 2. dzień (25-09-2025)
34. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie przedstawionego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektu ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (druk nr 1631).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! Bardzo szanuję chęć pana ministra do tego, żebyśmy jako Polska wybudowali naprawdę najlepszy system komunikacyjny. Co prawda, słuchając dzisiaj wypowiedzi prawej strony sali odnoszę wrażenie, że niektórzy z państwa mają bardzo krótką pamięć. Czasami się mówi, że to jest pamięć złotej rybki. Nie wierzę, że tu chodzi o to, że celowo wprowadzacie w błąd, również pana ministra z Kancelarii Prezydenta, czy samego pana prezydenta. Ale żeby wyjaśnić...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Przepraszam, proszę milczeć. (Poruszenie na sali, dzwonek)
Ale żeby wyjaśnić panu prezydentowi, czy rzeczywiście jest wprowadzany w błąd przez swoich doradców, w wielu przypadkach ludzi, którzy nie byli w stanie doprowadzić tego projektu w pierwszej fazie do konkretnego punktu, przypomnę, co tutaj całkiem niedawno powiedział pan poseł Marek Sowa. Mieliście 9,2 mld zł na ten projekt, a w pierwszym projekcie programu wieloletniego wydaliście 2,2 mld zł. Nawet nie byliście w stanie przekonać swojego ministra finansów, żeby dokapitalizował to we właściwej kwocie, o którą startowaliście, bo nie dokapitalizował spółki 3,3 mld zł. W związku z tym to jest właśnie wasza skuteczność. Drugą rzeczą jest to, że Najwyższa Izba Kontroli bardzo konkretnie oceniła wasze działanie. Nie mam wpływu na Najwyższą Izbę Kontroli, pokornie spotykałem się z kontrolerami. Niestety, tak jak powiedziałem, nie mam absolutnie żadnej satysfakcji z tego, co powiedzieli kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli, jeżeli chodzi o olbrzymie opóźnienia tego projektu.
Ale wracając do początku. Panie ministrze, jeżeli pan prezydent chciałby się zapoznać szczegółowo z tym, co się dzieje w rzeczywistości w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, w spółce, to ja uprzejmie zapraszam pana prezydenta. Wiem, że to może nieelegancko wyglądać, ale pan prezydent jest znany z nieszablonowego i odważnego podejścia. W związku z tym zapraszam pana prezydenta do spółki Centralny Port Komunikacyjny, gdzie w trybie roboczym zostanie mu wyjaśnione, w jaki sposób i co jest realizowane. Jednocześnie przekażemy, co dzieje się w spółce.
21 miesięcy to czas, w którym realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego wyraźnie przyspieszyła. (Wesołość na sali) Wy byliście na etapie projektowania. Śmiejcie się, śmiejcie. Z siebie się śmiejecie. (Gwar na sali, dzwonek)
Co ja tutaj mogę państwu o konkretach...
(Poseł Paweł Jabłoński: 3 miesiące partii szukaliśmy.)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Pośle Jabłoński...
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Przyjęto nowy program wieloletni. Nie po przegranych wyborach. Nie wtedy, kiedy nie było szans odpowiadać za państwo, za finanse publiczne. Bo przecież tak było, prawda? Po przegranych wyborach. To nie był fejk. Przegraliście wybory i wreszcie mieliście odwagę podpisać się pod programem wieloletnim. Drugim. Nie udało wam się tego zrobić wcześniej. Nie mieliście na to odwagi, bo wiedzieliście, że być może wasz minister finansów powie: Nie, nie, nie, na taką realizację tego programu to ja pieniędzy nie dam. Tak jak nie dał wam tych 3,3 mld zł.
Uchwaliliśmy nowy program wieloletni, można powiedzieć, na początku kadencji, po pierwszym roku, kiedy sprawdziliśmy, co można w tym projekcie naprawić, co trzeba zrobić lepiej, niż zostało zrobione, i przekonaliśmy się, że można ten projekt dalej realizować.
(Poseł Łukasz Kmita: Kiedy pan kłamał?)
To jest ten sam człowiek, który tu stoi. To jest ten sam człowiek, który ogląda każdą złotówkę z każdej strony. Nie wywala tych pieniędzy tak jak wy. (Oklaski)
(Poseł Łukasz Kmita: Projekt CPK będzie zatrzymany.)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panie pośle, proszę usiąść.
(Głos z sali: Siadaj! Nie przeszkadzaj!)
Proszę usiąść.
(Głos z sali: To nie jest cyrk, panie pośle.)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
To wszystko to realne dowody na to, że projekt CPK jest konsekwentnie realizowany, a jego główny element: nowe lotnisko i pierwsza linia kolei dużych prędkości, Warszawa - Łódź, powstanie zgodnie z harmonogramem.
O programie wieloletnim już wspomniałem i było wielokrotnie mówione: 76,8 mld zł na inwestycje kolejowe. To więcej, niż zrobiliście w swoim programie, bo odcinek Sieradz - Poznań miał być budowany w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. No przepraszam bardzo, Francuzi to robili, ale im się nie udało. Było to chyba 3,5 czy 4 razy droższe, a później na kilkanaście czy kilkadziesiąt lat usztywniono wydatki państwowe, by to spłacić. Więc naprawdę nie szalejmy.
W 2024 r. zapadła również decyzja, że nowe lotnisko centralne powstanie w 100% w oparciu o kapitał polski, a zysk i kontrola nad tę newralgiczną inwestycją lotniskową w Polsce nie wzmocnią podmiotów zagranicznych. Wiem, że mówicie, że wolelibyście dać te pieniądze francuskiej spółce.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panie pośle Horała, miał pan swoje 5 minut dzisiaj i wczoraj.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Wybaczcie, przecież wszyscy jesteśmy za tym, żeby wpływy z tej inwestycji lotniskowej pozostały w kraju. Nie wątpię, że też jesteście za tym, żeby wszystkie pieniądze, które będzie można na tym zarobić, wszystkie daniny, które się pojawią, można było pozostawić w Polsce. Rozumiem, że w tym projekcie, który przedstawia pan prezydent, nie ma powrotu do zagranicznych inwestorów i do Vinci. Nam się projekt spina finansowo.
(Poseł Paweł Jabłoński: Wasz mocodawca na pewno.)
Może pana mocodawcy, bo chcecie zrobić najbardziej powolną kolej dużych prędkości w Europie. (Oklaski) Wiecie, kto ma najgorszą, najmniej ekonomiczną, najmniej efektywną kolej dużych prędkości w Europie? Niemcy. Wymyślili sobie kolej dużych prędkości między jednym miastem a drugim, a potem byli zdziwieni, że pasażerowie nie chcą tym jeździć, bo wygodniej im jeździć swoimi samochodami po dobrej sieci dróg. My też mamy dobrą sieć dróg. Wszyscy się do tego przyczyniliśmy. Naprawdę byście chcieli, żeby te pociągi, te linie kolejowe, ten nasz wielki wspólny pomnik, który jak tutaj usłyszałem, chcemy zbudować, to był tylko pomnik, a nie efektywny sposób transportu?
Wielokrotnie była tutaj wspominana linia do Giżycka. Wariant inwestorski jest. Widziałem, że pani poseł, która o tym mówiła, kłaniała się panu ministrowi z Kancelarii Prezydenta, ale to my podpisaliśmy wariant inwestorski tej kolei. (Oklaski) W tej chwili znacznie wcześniej, niż miał być realizowany, jest realizowany odcinek do Łomży. W przyszłym roku Łomża po 32 latach ponownie będzie połączona kolejowo z resztą Polski (Oklaski), przez PKP Intercity, i to jest fakt. Ale takich przypadków jest znacznie więcej.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panie pośle Jabłoński, pan nie dyskutuje teraz.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Jeżeli chcecie, możemy PKP PLK nazwać firmą współpracującą z CPK, ale chciałem państwu powiedzieć, że generalnie każda linia kolejowa, która zostanie wybudowana w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, później zostanie przekazana w zarządzanie i do eksploatacji Polskim Liniom Kolejowym. Jedne elementy robią wcześniej, inne elementy robią później.
Powiem więcej, wielokrotnie padało: linia nr 170, czyli odcinek od Katowic przez Mikołów, Palowice, obok Jastrzębia-Zdroju, aż do Ostrawy. Tu się nic nie zmieniło. Jest postępowanie na wydanie decyzji środowiskowej, jeśli chodzi o tę linię. Zmieniło się jedna, bardzo istotna rzecz w porównaniu z waszymi czasami: dogadaliśmy się z PKP PLK. Nie musieliśmy składać wniosku do prokuratury, tak jak to zostało zrobione za poprzedniego zarządu. (Oklaski) Dwie spółki Skarbu Państwa poszły ze sobą do sądu, do prokuratury, bo jedna przeszkadzała drugiej. Dzisiaj PKP PLK będzie realizowała inwestycje do Mikołowa bez dużego wpływu, praktycznie ze znikomym wpływem, na infrastrukturę miejską, na infrastrukturę tego miasta, więc od razu te wszystkie obawy... Jeden z panów posłów mówił, jak to piękne, stare, polskie miasto będzie rozjechane. Nie będzie rozjechane. A od Mikołowa tę linię będzie realizowało CPK, wraz z dojazdem do Jastrzębia-Zdroju.
(Poseł Łukasz Kmita: Bez węzła śląsko-małopolskiego?)
O tym jeszcze możemy porozmawiać, bo ja tu mam, panie pośle, wykaz odcinków linii kolejowych objętych obowiązkiem realizacji prac projektowych i środowiskowych - to jest załącznik do tej ustawy - a tutaj mam to, co się, że tak powiem, działo lub dzieje. Jeżeli chodzi o węzeł śląsko-mazowiecki...
(Poseł Łukasz Kmita: Śląsko-małopolski.)
...znaczy małopolski, to zaraz do tego dojdę.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
(Poseł Barbara Oliwiecka: Przeszkadzacie, panowie.)
Wie pan co, to tak naprawdę o was świadczy. Mnie to naprawdę nie robi różnicy. To, że pan sobie tablet podniesie, to tak w szkole podstawowej dzieciaki robiły. Wyżej, proszę, bardzo dobre zdjęcie, jestem bardzo z niego dumny. Fajne zdjęcie, bardzo dobrze zrobione.
(Poseł Łukasz Kmita: CPK to zagrożenie, CPK to wielkie zagrożenie.)
W waszym wykonaniu? Oczywiście. (Oklaski)
A teraz tak. W tej...
(Poseł Małgorzata Niemczyk: Chcieliście zlikwidować lotniska...)
Dobrze, przepraszam... (Gwar na sali, dzwonek) Przepraszam bardzo, 77 odcinków, tak? Potwierdzacie czy nie?
(Głos z sali: Ale o co chodzi?)
Nie, 77 odcinków to jest... Aha, przepraszam, jeżeli nie czytaliście tej ustawy, to panie ministrze, tam jest 77 odcinków.
(Poseł Marek Sowa: Tam nikt tego nie czytał.)
Chciałem powiedzieć, że 6 jest realizowanych, 22 są w trakcie, a 28 jest w przygotowaniu. (Oklaski)
(Głos z sali: Ale czego?)
Dokładnie 56 z 77 odcinków jest już realizowanych, bo nie wszystkie muszą być realizowane przez CPK. Niektóre mogą być realizowane przez PKP PLK. To jest zła firma? Potrafimy uzyskać synergię i wspierać się nawzajem tak, żeby zbudować naprawdę dobre połączenia kolejowe, bo szprychy, szanowni państwo, to jest za mało. Nam potrzeba skomunikowania całego kraju. Całego kraju, bo nie wszyscy chcą przejeżdżać przez centrum Polski albo jechać do Baranowa, żeby polecić z tego lotniska, ale potrzebują przejechać do sąsiedniego powiatu albo do sąsiedniego województwa, albo do sąsiedniego dużego miasta i nie muszą tego robić, przesiadając się w Baranowie. (Oklaski)
(Poseł Łukasz Kmita: Ma pan rację, niektórzy chcą jechać do Berlina.)
Tak jak powiedziałem, szanowni państwo, 56 odcinków na 77, które tutaj są, zostało już zaopiekowane. CPK - Płock - Grochowalsk - realizowane. Grochowalsk - Grudziądz - Warlubie, STEŚ-R - są pieniądze na dokończenie STEŚ. Grudziądz - Gdańsk - dokładnie ta sama sytuacja.
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Ale panowie mówicie i... (Gwar na sali, dzwonek)
Wicemarszałek Monika Wielichowska:
Panie ministrze, halo, panie ministrze, ja bardzo przepraszam, doliczę panu czas, bo teraz mam dla kilku parlamentarzystów z Prawa i Sprawiedliwości komunikat.
Panie pośle Jabłoński...
(Poseł Paweł Jabłoński: Dziękuję bardzo.)
Panie pośle Horała...
(Poseł Marcin Horała: Kłaniam się.)
Panie pośle Szynkowski vel Sęk i panie pośle Kmita, zwracam wam uwagę, że zakłócacie panowie obrady Sejmu.
(Poseł Michał Woś: Jeszcze pani poseł Niemczyk.)
Proszę kontynuować, panie ministrze, bardzo proszę.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Maciej Lasek:
Bardzo dziękuję.
CPK - Płock - Grochowalsk - jest wybrany wariant inwestorski, już w tej chwili.
(Poseł Michał Woś: Pani marszałek, zapomniała pani o kimś.)
Jedziemy dalej, skoro mówimy o kolei, bo warto to w pewnym sensie odkłamać. Nakło nad Notecią - Złotów - Okonek - było dzisiaj o to pytanie, prawda? Nie pamiętam, która z pań posłanek o tym mówiła, być może koleżanka Paulina o tym wspomniała. Za czasów poprzedniego zarządu nic nie zostało zrobione. W programie wieloletnim do 2030 r., czyli waszym, też brakowało finansowania na ten odcinek. Czyli w zakresie czegoś, co nie było robione, teraz próbujecie mówić, że mamy przywrócić pierwotny stan czy projekt CPK. Czyli w cudowny sposób rozmnażają się projekty, na które nie przewidywaliście nawet finansowania. My o tym projekcie oczywiście nie zapominamy, ale sami pokazaliście, że dla was prawdopodobnie jest to projekt mało interesujący, ponieważ nie miał finansowania w programie wieloletnim do 2030 r.
Ostrołęka - Łomża - Giżycko - o tym już powiedziałem.
Było pytanie o Zamość, tam był problem. Niestety firma, która to robiła, STEŚ-R, który zresztą za waszych czasów został podpisany, zeszła i powiedziała, że nie będzie tego robić, że jest przekroczony budżet i że trzeba skasować i zrobić od nowa. Takich wybieraliście wykonawców do tego projektu.
Co my tu jeszcze mamy? CPK - Warka - został wybrany wariant inwestorski, czyli się dzieje. Łętownia - Rzeszów - trwa projektowanie, jest ono w toku.
Państwo mówicie, że my to skasowaliśmy, że nic nie robimy, a ja właśnie państwu udowadniam, że 90% pozycji z tej tabeli jest w trakcie realizacji (Oklaski), a może nawet i więcej, patrząc po tym (Dzwonek), że wcześniej nie było na to tych pieniędzy w budżecie. Busko-Zdrój - Żabno - Tarnów i Rzeszów - Sanok. Przypomnę, że w programie wieloletnim, PW2 2024-2030, czyli jeszcze uchwalonym przez was, brakowało finansowania. Dalej, Busko-Zdrój - brak finansowania. Niestety brak finansowania, a z tego wynikało, że będzie to gdzieś tak po 2040 r.
(Poseł Marek Sowa: W 2043 r.)
(Poseł Rafał Kasprzyk: Bez pieniędzy się nie da.)
Będzie w 2043 r.? Do 2043 r., szanowni państwo, prawdopodobnie jeszcze kilkukrotnie zmienią się siły polityczne, które będą tutaj rządziły. My mamy tylko przygotować to dla nich tak, żeby kolejne elementy dalej działały.
Czy mamy coś jeszcze z takich naprawdę bardzo fajnych elementów linii kolejowych? W zasadzie wszystko.
(Poseł Marek Sowa: Proszę, tu masz to z Europy, 49 i 52.)
O, dobrze, dobrze.
(Poseł Paweł Jabłoński: Oni ściągają, pani marszałek.)
(Głos z sali: Zakłóca obrady Sejmu.)
To już nie będę o tym mówił, bo dosyć długo mówię.
Znowu tutaj dzisiaj usłyszałem, jak państwo kłamiecie. Kilku posłów powtarzało kłamstwo byłego premiera pana Morawieckiego. Ja mam prośbę do pana posła Horały... Nie ma go na sali.
(Głos z sali: Tam jest obecny.)
A, jest. Mam prośbę do pana. Niech pan panu Morawieckiemu wyjaśni...
(Głos z sali: Premierowi.)
Byłemu premierowi Morawieckiemu.
...że za przetarg na BHS, przygotowanie wytycznych do tego przetargu oraz ogłoszenie był odpowiedzialny poprzedni zarząd, 9 stycznia 2024 r., kiedy prezesem spółki CPK był jeszcze Mikołaj Wild. Sam się tym publicznie chwalił w mediach. W związku z tym...
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Słucham?
(Poseł Marcin Horała: A pełnomocnikiem, który podpisał... i puścił przetarg?)
A wie pan, dlaczego to zrobiłem? Dlatego że trzeba byłoby zrobić również zmiany w projekcie robionym przez Fostera i byłoby jeszcze dodatkowe opóźnienie, bo to jest zupełnie inny system. Ten przetarg był przygotowany przez poprzedni zarząd spółki tak, że rzeczywiście wykluczał producentów systemów taśmowych, takich jak choćby mamy na Chopinie. To jest zupełnie inny system. W Polsce nie ma producenta tego systemu. Czy naprawdę uważacie, że teraz my jesteśmy za to odpowiedzialni, bo nie chcieliśmy opóźniać tego projektu w tym zakresie, bo trzeba byłoby zmienić projektowanie terminala? No litości. To jest trochę tak: dlaczego w tym roku dostaliśmy projekt terminala już gotowy do wniosku o pozwolenie na budowę? Dlatego że zmieniliście z PAL-1 na PAL-08. Przecież to nie my. Mogliśmy zmienić z powrotem na PAL-1, ale to by znowu wydłużyło cały proces. Więc przygotowujemy się... A z PAL-1 na PAL-08 to jest właśnie to przejście na 34 mln. To za waszych czasów była podjęta taka decyzja.
(Poseł Barbara Oliwiecka: Ze 100 mln.)
No nie, z 40 mln.
W związku z tym my w tej chwili przygotowujemy ten projekt w taki sposób, żeby nie było koniecznie 34, ale żeby można było przejść na 36 czy 38 bez specjalnych nakładów, kosztów, i jednocześnie od razu przechodzimy do PAL-1. W związku z tym ten projekt będzie realizowany. I takich elementów w tym wszystkim jest zdecydowanie więcej. (Gwar na sali, dzwonek)
Ja już nie będę mówił o tym, że terminy, które państwo przedstawialiście... Nawet poprzedni zarząd to mówił. I pracownicy w spółce, którzy zostali, praktycznie w większości są ci sami, mówili, że poprzedni zarząd nie słuchał ich analiz, że w takim terminie się nie da tego zrobić. No nie udało się. I rzeczywiście nawet Najwyższa Izba Kontroli o tym powiedziała, że się nie uda, i się nie udało. W związku z czym 4 lata opóźnienia... Trudno, może tak ma być.
Natomiast powiem państwu tak. Ta strona sali już to kilkakrotnie słyszała, więc to mówię do państwa, którzy słuchacie. W tym roku przetargi będą ogłoszone na 30 mld, bo na 18 z kawałkiem zostało już ogłoszone. W przyszłym roku przetargi na 40 mld zł będą ogłoszone.
Było pytanie, kiedy zostanie wbita prawdziwa pierwsza łopata, a nie zrobiony... Za ile to było? Za 500 tys.?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Za 500 tys. tam, gdzie łopaty nie wbito, toczki uszyto dla hostess. Palowanie zacznie się w przyszłym roku, zgodnie z harmonogramem, głębokie palowanie. Proszę mi przypomnieć, bo nie pamiętam, ile to tysięcy pali ma być? Nie pamiętam. Generalnie w przyszłym roku to się wszystko formalnie zaczyna. Mamy praktycznie wykupioną zdecydowaną większość nieruchomości zabudowanych na terenie lotniska. Zrobiła się cisza w tym zakresie. Zrobiliśmy naprawdę dobrą ustawę, która...
Panie pośle, pan kilkukrotnie też mówił o tym. Cieszę się, że wszyscy razem za nią zagłosowaliśmy, ale ona nic nie miała wspólnego z tymi głównymi zmianami, które były w poprzedniej u.g.n., której nie mieliście odwagi wrzucić do głosowania. Nie mieliście odwagi wrzucić do głosowania tamtej ustawy, bo nie mieliście nawet w swoim klubie poparcia dla tej ustawy, w związku z tym ją zdjęliście i tyle. A my mieliśmy pełne prawo was rozliczać jako opozycja, tak jak wy w tej chwili robicie z nami.
Powoli przechodziłbym do końca, ale jedna rzecz jest warta... Warto, żeby niektórzy może posłuchali. Lotniska regionalne. Lotniska regionalne nie są zagrożeniem dla centralnego portu. Czasami patrząc na to, że gdzieś jest niechęć do tych lotnisk regionalnych u państwa, odnoszę wrażenie, że wy się baliście, że nikt nie będzie chciał latać z Centralnego Portu Komunikacyjnego. Gwarantuję wam, że będzie chciał latać. Najnowsze analizy IATA, które zrobiliśmy, pokazują, że będzie chciał latać. Jednocześnie linie lotnicze będą chciały latać z lotnisk regionalnych. W tej chwili jest przygotowywana kolejna prognoza IATA dotycząca tylko lotnisk regionalnych. Stosunek 35% do 65% ruchu w lotniskach regionalnych. Prawdopodobnie tak będzie, ale to niczego nie zmieni. 34, 40 i pewnie więcej milionów pasażerów w Polsce będzie latać z lotniska centralnego. To się wydarzy i to w takich terminach, jak zaplanowaliśmy.
Czy wy kiedykolwiek sprawdzaliście, ile wnosi do PKB jeden pasażer? To jest 10,5 tys. A wzrost połączeń o 10% to jest o 0,5% PKB więcej per capita. Naprawdę warto walczyć o każdego pasażera, nie tylko tego, który poleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale również tego, który poleci ze Szczecina, z Lublina. A poza tym już nie będę wspominał o tym, że lotniska regionalne, te, które są nierentowne, są - i tu chyba się znowu wszyscy zgodzimy - zasobem strategicznym dla nas. To jest element, który wojsko ma w planach jak wykorzystać.
(Głos z sali: To jest informacja niejawna.)
W związku z tym, kto to będzie utrzymywał, jeżeli nie ruch pasażerski? (Gwar na sali, dzwonek)
Proszę państwa, pewnie można byłoby mówić tutaj naprawdę długo, ale patrząc po reakcji prawej strony, odnoszę wrażenie, że nie wszyscy chcą słuchać.
Szanowni Państwo! Pani Marszałek! Rząd nie potrzebuje ustawy zobowiązującej do budowy CPK, bo tę budowę skutecznie i konsekwentnie realizuje po naprawie tego projektu. Jestem przekonany, że zarówno panu prezydentowi, jak i nam wszystkim z każdej strony sali na tym zależy.
Budujmy mądrze, efektywnie, skutecznie...
(Poseł Anna Milczanowska: I popełniajmy błędy PRL-u.)
I nie popełniajmy błędów PRL-u, bo błędy PRL-u to są, szanowna pani poseł, Ostrołęka...
(Poseł Marek Sowa: Radom.)
...Radom, Izera jak na razie i jeszcze parę elementów. (Oklaski)
(Głos z sali: Brawo!)
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Nie słuchała pani poseł. Większość linii kolejowych, odcinków, które są w tzw. tradycyjnym modelu CPK, jest realizowana. ( Poruszenie na sali, dzwonek) Bardzo dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia