10. kadencja, 41. posiedzenie, 3. dzień (26-09-2025)
44. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1677).
Poseł Rafał Weber:
Panie Marszałku! Panie Ministrze! Państwo Dyrektorzy! Wysoka Izbo! Tak, szanowni państwo, przedstawię stanowisko Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w sprawie tego projektu ustawy, projektu ustawy z druku nr 1677. Na początku zastrzegam, że nasze ostateczne stanowisko zaprezentujemy podczas głosowania nad tym projektem ustawy. Mamy doświadczenia w zasadzie z ostatnich dni, z ostatnich godzin pokazujące, że produkty wejściowe zmieniają się dosyć mocno podczas pracy w komisjach. Tak na marginesie: poprawki, które zostały złożone do ustawy regulującej kwestie związane z pojazdami autonomicznymi, mogły znaleźć się w tej ustawie. Bardziej by to pasowało do zagadnienia, które jest regulowane w tej chwili. Tamta ustawa została właśnie przez te poprawki mocno skrzywiona.
Szanowni Państwo! Bez wątpienia sprawa legislacji to ważny element kształtowania bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nadążające za rzeczywistością, dobrze przygotowane prawo ma pozytywny wpływ na BRD. W poprzednich kadencjach potrafiliśmy wprowadzać rozwiązania prawne, które przynosiły pożądany efekt. Wprowadzenie wyższych mandatów za bandytyzm drogowy, jazdę po alkoholu lub po narkotykach i uchwalenie przepisów dotyczących recydywy zrobiło swoje, podobnie jak wprowadzenie pierwszeństwa pieszych w momencie wchodzenia na przejście dla pieszych, uregulowanie jazdy na suwak czy tworzenia korytarza życia. Te przepisy wprowadzono do porządku prawnego w ostatnich latach decyzją rządu Prawa i Sprawiedliwości, ale przyjęte zostały przez większość sejmową poprzedniej kadencji. Widocznie przyczyniły się one do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Dzięki temu w ciągu ostatnich 10 lat dokonaliśmy radykalnego obniżenia liczby wypadków drogowych, liczby zabitych w tych wypadkach, a także rannych. Między 2014 r. a 2023 r. liczba ofiar śmiertelnych spadła o blisko 50%. To wynik, który spowodował, że Polska otrzymała nagrodę za największy postęp w dziedzinie BRD. W 2023 r. w Brukseli mieliśmy wspólnie z ministrem Andrzejem Adamczykiem zaszczyt odebrać nagrodę PIN Award 2023. Życzymy naszym następcom, aby również mieli takie okazje. Niestety w poprzednim roku mieliśmy zaburzenie pozytywnego trendu spadkowego. Wzrosła zarówno liczba wypadków drogowych, jak i zabitych i rannych w tych wypadkach.
Trzeba jednak wspomnieć, że nie tylko przepisy kształtują BRD. Ważne są również inwestycje drogowe oraz edukacja społeczna. W tej chwili czy w ostatnich miesiącach jest pod tym względem niestety bardzo źle. Zlikwidowanie Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład przez obecny rząd to fatalna decyzja. Ten program to tysiące kilometrów przebudowanych dróg. Samorządy czerpały z niego pełnymi garściami, poprawiając jakość infrastruktury, a tym samym sprawiając, że drogi były coraz bezpieczniejsze. Zlikwidowaliście to narzędzie, nie tworząc niczego w zamian. Nie przedłużyliście też ˝Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej˝, który pozwolił na doświetlenie przejść dla pieszych na drogach krajowych. Poprawiono ponad 10 tys. tego typu obiektów infrastrukturalnych. Oczywiście chodzi też o budowę ścieżek pieszo-rowerowych, zatoczek autobusowych i całej infrastruktury, która poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Szanowni Państwo! Jeżeli chodzi o ten projekt ustawy, to jest on wielowątkowy. O szczegółach będziemy rozmawiać na posiedzeniu komisji. Chcę zadeklarować wysoką aktywność posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, jeżeli chodzi o pracę nad tym projektem ustawy. Będziemy do niego składać poprawki, aby w pewnych miejscach, w pewnych sytuacjach zareagować adekwatnie do obecnej rzeczywistości.
Chcę zwrócić w tej chwili uwagę, mając jeszcze kilkadziesiąt sekund, na to, czego nie ma w tym projekcie ustawy. Nie ma, szanowni państwo, symulacji efektów. Przygotowując podobne projekty ustaw w poprzedniej kadencji, w ocenach skutków regulacji wskazywaliśmy, jakie efekty przyniesie dane rozwiązanie prawne, jeżeli zostanie przyjęte, np. w ustawie, która została przyjęta w grudniu 2021 r., wprost wskazaliśmy, że przyniesie ona ok. 10-procentowy spadek liczby wypadków drogowych, śmiertelnych ofiar (Dzwonek) wypadków drogowych, a także rannych, że dzięki tej ustawie liczba zabitych na polskich drogach w kolejnym roku spadnie o ok. 230-240 osób.
Wicemarszałek Piotr Zgorzelski:
Dziękuję bardzo.
Poseł Rafał Weber:
W tej ustawie takiej symulacji nie ma. Będziemy przedstawiać pytania dotyczące tych zagadnień. Będziemy te kwestie poruszać też na posiedzeniu Komisji Infrastruktury. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia