10. kadencja, 41. posiedzenie, 3. dzień (26-09-2025)

44. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1677).

Poseł Krzysztof Truskolaski:

    Panie Marszałku! Panie Ministrze! Wysoka...

    Wicemarszałek Piotr Zgorzelski:

    Jeśli pan pozwoli, panie pośle...

    Poseł Krzysztof Truskolaski:

    Pozwolę.

    Wicemarszałek Piotr Zgorzelski:

    Obiecałem przywitać tutaj samorządowców z gminy Krasiczyn na Podkarpaciu, którzy przybyli na zaproszenie pana posła Andrzeja Zapałowskiego. Witamy bardzo serdecznie. (Oklaski)

    Proszę bardzo.

    Poseł Krzysztof Truskolaski:

    Szanowni Państwo! Ta ustawa, którą przedłożył rząd Rzeczypospolitej Polskiej, bezpośrednio wpłynie na bezpieczeństwo Polek i Polaków. Wiele mówiło się w ostatnich czasach o tym, jak niebezpieczne są hulajnogi elektryczne, ile szkód dla naszego zdrowia, ale również życia, mogą przynieść. Dlatego musimy spojrzeć na fakty. W I półroczu 2025 r. w całym kraju doszło do 557 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. To wzrost o ponad 86% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Wtedy to odnotowano 299 zdarzeń. W tym roku na hulajnogach elektrycznych zginęły 4 osoby, a w 2024 r. zginęło 7 osób. Już w tym roku 512 osób zostało rannych.

    To niemal podwojenie liczby poszkodowanych z zeszłego roku, wzrost o prawie 100%. W zeszłym roku było 257 osób rannych w wypadkach na hulajnogach elektrycznych. Te dane to nie tylko statystyki, za każdą liczbą kryje się dramat rodzin. Dlatego cieszę się z tego projektu ustawy. Cieszę się z tego, że najmłodsi użytkownicy hulajnóg, rowerów i urządzeń transportu osobistego będą musieli do 16. roku życia nosić kaski ochronne - kaski, które będą ratowały życie i zdrowie najmłodszych mieszkańców i najmłodszych użytkowników. Oczywiście zachęcam wszystkich użytkowników, czy to rowerów, czy hulajnóg elektrycznych, do tego, aby nosić kaski, bo kaski naprawdę ratują życie. Dlatego rząd Donalda Tuska, Ministerstwo Infrastruktury działa i wprowadzamy te rozwiązania, aby było bezpieczniej na polskich chodnikach, na polskich ścieżkach rowerowych, na polskich drogach.

    To nie wszystkie zmiany, które są przewidziane w tej ustawie. Również dajemy dostęp karetkom do buspasów, będą mogły swobodnie po nich się poruszać. A w innym projekcie ustawy, który już jest procedowany w podkomisji sejmowej, zaostrzamy przepisy wobec piratów drogowych, wobec recydywistów drogowych, którzy niejednokrotnie dopuszczają się przestępstw na naszych drogach, m.in. dla osób, które wsiadają za kółko z zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych. Prace nad tymi przepisami są prowadzone równolegle i niedługo przepisy te zostaną wdrożone, aby na polskich drogach było bezpiecznie. Jednocześnie ten projekt przedłuża możliwość korzystania przez samochody elektryczne z buspasów.

    Ten projekt, szanowni państwo, wprowadza dla młodych kierowców możliwość uzyskania prawa jazdy - dla osób, które ukończyły 17. rok życia. Tak więc osoby, które ukończą 17. rok życia, będą mogły pod warunkami, o których pan minister wspomniał, zrobić prawo jazdy. Takie przepisy już kiedyś w Polsce były, teraz do nich wracamy. Uważam, że to dobre rozwiązanie. Oczywiście młody kierowca będzie pod nadzorem osoby doświadczonej, osoby, która prawo jazdy już dłuższy czas ma.

    W tym projekcie pamiętamy również o polskiej wsi. Wielu rolników zgłaszało takie postulaty, że ciągniki rolnicze są coraz bardziej nowoczesne, coraz bardziej bezpieczne, więc 30 km/h to jest po prostu za wolno. Dlatego zwiększamy tę prędkość o 10 km/h - do 40 km/h.

    Szanowni Państwo! Wysoka Izbo! Ta ustawa to nie jest zbiór paragrafów, to są konkretne rozwiązania dla zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, dla bezpieczeństwa osób poruszających się po naszych drogach, chodnikach, ścieżkach rowerowych. Klub Koalicji Obywatelskiej będzie głosować za tymi rozwiązaniami. Mam nadzieję, panie marszałku, że ta ustawa będzie procedowana jak najszybciej, żeby te przepisy (Dzwonek) weszły w życie jeszcze w tym roku. Dziękuję bardzo.


Przebieg posiedzenia