10. kadencja, 41. posiedzenie, 3. dzień (26-09-2025)

45. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk nr 1635).

Poseł Łukasz Schreiber:

    Dziękuję.

    Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Mam zaszczyt w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość przedstawić nasz stosunek do tego projektu. Chciałbym podkreślić, że rzeczywiście znowu to jest jeden z tych projektów - po raz kolejny tutaj pan minister je przedstawia - który ogólnie trzeba ocenić jako dobry, idący w dobrym, słusznym kierunku, wypełniający pewną lukę, która faktycznie była. Pan minister zwrócił uwagę na to, że te przepisy faktycznie nie były poprawiane od dwudziestu kilku lat. To jest fakt i te kary dzisiaj są po prostu żenująco niskie w stosunku do czynów, którymi są objęte. Zwrócę uwagę, bo pan minister mówił, że w Kodeksie karnym to jest dobrze uregulowane, w art. 163 Kodeksu karnego...

    (Wypowiedź poza mikrofonem)

    Tak, tak.

    Ale tamte regulacje zakładają, że aby w ogóle podlegać pod te czyny, musi nastąpić zagrożenie życia albo zdrowia albo zagrożenie mienia dużej wielkości, czyli przekraczającej 1 mln zł. To z kolei powoduje, że ogromna część tych przewin w ogóle się do tego nie kwalifikuje. Stąd doregulowanie tych sankcji w Kodeksie wykroczeń wydaje się bardzo słuszne. W zasadzie nie zamierzam z tym polemizować, to idzie w dobrym kierunku.

    Natomiast mam takie pytanie: Czy jednak nie byłoby warto, skoro już otwieramy tę sprawę, skupić się także na regulacjach w Kodeksie karnym? O czym mówię? Mówię o, powiedziałbym, takich pośrednich przypadkach. Mówię o zagrożeniu pożarem, który może stanowić straty dla środowiska naturalnego, bo to też jest kwestia, która nie jest doregulowana. Chodzi o przypadki mienia o wartości powyżej np. 100 tys. zł, czyli o dodanie jeszcze takiej regulacji. Zwróćmy uwagę, że tak naprawdę ogromne pożary, które wynikają z celowych działań, np. służących jakiemuś konkretnemu celowi, lub ze skrajnej głupoty, czyli wzniecania ognia np. w przypadku mocnego wiatru, które mogłyby objąć całe dziesiątki hektarów pól, łąk, są praktycznie z tej regulacji Kodeksu karnego wykluczone i nawet przy tych zmianach, które zostały zaproponowane, te kary są bardzo, powiedziałbym, skromne. Oczywiście rozumiem, że będziemy dyskutować nad tym projektem w trakcie prac w Sejmie, w komisji, ale chcę zwrócić uwagę na to, że dostrzegamy taki kierunek. Skoro już rozpoczynamy ten temat, skoro chcemy jako Wysoka Izba zająć się tą regulacją, to może warto byłoby również kompleksowo dokonać takiej zmiany. To tytułem takiego wstępu do tej dyskusji, która nas czeka, i do tych ewentualnych propozycji, które będziemy przedkładali.

    Oczywiście nie widzę powodów, aby Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość składał wniosek o odrzucenie tego projektu. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia