10. kadencja, 41. posiedzenie, 3. dzień (26-09-2025)

45. punkt porządku dziennego:

Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk nr 1635).

Poseł Sławomir Ćwik:

    Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu klubu Polska 2050 chciałbym przedstawić stanowisko klubu w sprawie druku nr 1635 obejmującego projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia w zakresie spraw związanych z ryzykiem wywołania pożaru.

    Proszę państwa, kwestia pożarów, podpaleń, można powiedzieć, od początku cywilizacji, zawsze budziła ogromne emocje, ponieważ były to zjawiska, które w bardzo istotny sposób zagrażały społeczeństwom na każdym etapie rozwoju od czasu, kiedy ludzie zaczęli prowadzić osiadły tryb życia. Im bardziej cywilizacje się rozwijały, tym te pożary stwarzały większe zagrożenie dla funkcjonowania społeczności. Dlatego od czasów prawa hetyckiego, rzymskiego, ale także w okresie przykładowo średniowiecznej Polski, szczególnie w zakresie praw miejskich, wywołanie pożaru było zagrożone także karą najwyższą, karą śmierci, dlatego że społeczeństwa traktowały te zagrożenia jako bardzo poważne.

    Kodeks wykroczeń oczywiście nie mówi już o wielkich pożarach, które zostały wywołane, ale ma na celu typizowanie zjawisk, zachowań, które mogą spowodować pożar. Penalizuje te zachowania i wprowadza kary, aby przeciwdziałać powstawaniu tych pożarów, które zagrażałyby społecznościom. Dlatego też istotne jest, żeby sankcja, która jest możliwa do zastosowania przez państwo za zachowania, które mogą spowodować pożary, była adekwatna.

    Wszyscy przyznają, że w sytuacji, w której dzisiaj mandat za zachowanie, które może wywołać pożar, może spowodować bardzo poważne skutki dla społeczności, wynosi 500 zł, nawet koszt postępowania, które jest wywołane takim zachowaniem, jest dla społeczności większy aniżeli kara, którą ewentualnie ponosi sprawca. Analogicznie jest, jeśli chodzi o karę za wykroczenia, która dzisiaj wynosi 5 tys. zł. Ona także jest nieadekwatna.

    Dlatego jak najbardziej zasadne jest uchwalenie proponowanej nowelizacji i podniesienie kary przewidzianej w Kodeksie wykroczeń, w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia, jeśli chodzi o proponowane kwoty grzywny za wykroczenie, do 30 tys. zł oraz mandatów w postępowaniach o nałożenie mandatu do 5 i 6 tys. zł zgodnie z projektem.

    Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że zmiany klimatyczne, które obserwujemy, powodują, że mamy coraz większe zagrożenie suszą, że w okresach wiosennych nie występują już roztopy, które zabezpieczałyby środowisko przed pożarami, ale praktycznie już od końca kwietnia, w maju mamy stan zagrożenia pożarem prawie we wszystkich polskich lasach, na polskich łąkach, że wysychają bagna i także one ulegają pożarom, to musimy w większym stopniu przeciwdziałać powstawaniu takich zjawisk, aby one nie zagrażały całej społeczności, nie powodowały olbrzymich strat, tak jak to np. było w przypadku pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym, gdzie nie tylko bezpowrotnemu zniszczeniu uległo środowisko naturalne, lecz także koszty prowadzenia akcji gaśniczej były olbrzymie i ponosiło je całe społeczeństwo.

    Z tego też względu klub Polski 2050 będzie popierał dalsze prace nad tym projektem ustawy w celu jego przyjęcia. Dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia