10. kadencja, 41. posiedzenie, 3. dzień (26-09-2025)
46. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (druk nr 1636).
Poseł Sławomir Ćwik:
Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt w imieniu klubu Polski 2050 przedstawić stanowisko wobec projektu o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks wykroczeń w zakresie, krótko mówiąc, zwiększenia ochrony funkcjonariuszy publicznych oraz osób, które narażają swoje zdrowie i życie w celu ochrony porządku publicznego i ratowania innych ludzi czy też udzielają świadczeń zdrowotnych.
Zgadzam się całkowicie ze stanowiskiem przedstawionym przez pana ministra Arkadiusza Myrchę, że ten projekt nie powinien budzić żadnych wątpliwości. Dlatego że od szeregu lat widzimy, obserwujemy sytuację, w której osoby mające status funkcjonariuszy publicznych lub też osoby, które nawet wcześniej tego statusu nie miały - ale przyznawaliśmy go po to, aby podnieść stopień ich ochrony - były często przedmiotem ataku w czasie wykonywania swoich obowiązków w ramach służby społeczeństwu. Rzeczy kiedyś niespotykane, o których nie słyszeliśmy: atak na ratowników medycznych, atak na strażaków, którzy prowadzą akcje i starają się pomóc ludziom czy chronić porządek publiczny lub mienie... Oni stawali się przedmiotem ataków osób często pod wpływem alkoholu, pod wpływem narkotyków, ale często też po prostu sfrustrowanych, które chciały swoją agresję na kimś wyładować. Nie ograniczało ich nawet to, że atakują przykładowo ratownika medycznego, i to w czasie, kiedy ten ratuje życie lub zdrowie innego człowieka.
Dlatego było oczywiste, że należało coś z tym zrobić. Było to także przedmiotem postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym, który w wyroku z 21 września 2015 r., czyli 10 lat temu, kiedy rozpatrywał sprawę o sygnaturze akt 28/13, a więc też sprawę jeszcze od 2 lata wcześniejszą - stan faktyczny, sprawa sprzed de facto 12 lat - orzekł wówczas, że funkcjonariusze publiczni wymagają szczególnej ochrony ze względu na istotne funkcje, jakie pełnią w społeczeństwie. W związku z tym naturalne jest, że powinniśmy wszyscy poprzeć ten projekt i jak najszybciej wprowadzić go w życie, żeby podnieść, polepszyć ochronę funkcjonariuszy, żeby stworzyć jeszcze w większym stopniu funkcję prewencyjną, żeby zaostrzone, większe kary chroniły funkcjonariuszy. Obawiam się jednak po tym, kiedy przy poprzednim punkcie porządku obrad mówiliśmy o zasadnym podniesieniu kary grzywny i wysokości mandatu za zachowania, które mogą wywołać pożary... Ze zdziwieniem, przyznam się, usłyszałem stanowisko klubu Konfederacji, która była przeciw temu, żeby chronić nasze wspólne mienie i środowisko przed podpaleniami dzięki zaostrzeniu kar, które nie były zmieniane od 24 czy 27 lat.
(Poseł Witold Tumanowicz: Przecież są kary.)
Obawiam się, że za chwilę pan poseł Tumanowicz wyjdzie i powie, że ten projekt jest zły i nie należy podwyższać kar za atak na funkcjonariusza publicznego.
(Poseł Witold Tumanowicz: Proszę za mnie nie wygłaszać oświadczenia.)
Mam nadzieję, panie pośle Tumanowicz, że tym razem nawet klub Konfederacji nie będzie chciał być przeciw...
(Poseł Witold Tumanowicz: Proszę ważyć słowa.)
...i zauważy, że to jest dobry projekt i że te zmiany trzeba wprowadzić...
(Poseł Witold Tumanowicz: W poprzednim punkcie pan nie słuchał uważnie.)
...po to żeby chronić policjantów, ratowników medycznych, funkcjonariuszy straży miejskiej i osoby, które pomagają im w ochronie porządku publicznego czy też życia i zdrowia innych i w świadczeniu usług zdrowotnych.
Klub Polski 2050 będzie oczywiście głosował za tym projektem. Dziękuję. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia