10. kadencja, 42. posiedzenie, 1. dzień (07-10-2025)

5. punkt porządku dziennego:

Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 1560 i 1739).

Poseł Ewa Leniart:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Ministrze! Wysoka Izbo! W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość mam zaszczyt przedstawić stanowisko dotyczące ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.

    Ustawa w założeniu ma usunąć brak polegający na tym, że obecnie system ochrony zdrowia nie przewiduje rozwiązań pozwalających na monitorowanie danych o aktualnym stanie zasobów szpitalnych, m.in. takich jak łóżka szpitalne, pracownicy medyczni, infrastruktura, wyroby medyczne, środki ochrony indywidualnej, gazy medyczne oraz krew i jej składniki. Po wejściu w życie proponowanej ustawy cel ten ma być realizowany nie później niż od lipca 2027 r.

    Zmiana ustawy wprowadza zatem Ewidencję Potencjału Świadczeniodawcy, która ma posłużyć do zapewnienia efektywnego raportowania wymienionych danych, które mogą mieć kluczowe znaczenie w sytuacjach kryzysowych, zwłaszcza związanych z obronnością. Obecnie przepływ informacji w tym zakresie jest realizowany w sposób tradycyjny, niekiedy za pomocą faksu czy poczty elektronicznej. Na poziomie lokalnego zarządzania kryzysowego nie istnieje system skutecznego monitorowania zasobów personelu medycznego oraz dostępności systemu ochrony zdrowia pod kątem zabezpieczenia na wypadek sytuacji kryzysowej.

    Dane gromadzone w nowym systemie mają być udostępniane w postaci zagregowanej w celu realizacji zadań ustawowych wielu organów: ministrowi obrony zdrowia, ministrowi spraw wewnętrznych i administracji, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, ale także wójtowi, staroście, marszałkowi czy też wojewódzkiemu koordynatorowi ratownictwa medycznego oraz komendantom rejonów zabezpieczenia medycznego wojsk w celu realizacji ich zadań na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa. Pytanie, czy ten katalog podmiotów nie jest zbyt obszerny, bo dane te są jednak wrażliwe. System bezpieczeństwa zdrowotnego powinien być bardziej chroniony, jeżeli chodzi o dostęp do tych danych.

    W założeniu projektodawcy usługodawcy jednostek systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego mają otrzymać dostęp do pełnej i aktualnej informacji z terenu np. powiatu o możliwości wykonania koniecznego zabiegu ratującego życie w innym podmiocie leczniczym, aby móc skutecznie skierować karetkę z pacjentem w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia do miejsca, gdzie wykonanie zabiegu będzie możliwe w konkretnej chwili. Pytanie, czy ta możliwość wykorzystania Systemu Ewidencji Potencjału Świadczeniodawcy jest dopuszczalna bez zmiany ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. System ma także docelowo umożliwić zgłaszanie zapotrzebowania na łóżka szpitalne przez jednostki systemu PRM. Trudno się zgodzić z tym, że możliwość weryfikacji tych danych na temat dostępności łóżek skróci czas oczekiwania na przyjęcie do szpitala. Bez wątpienia wobec braku na poziomie lokalnym dla potrzeb zarządzania kryzysowego realnej możliwości monitorowania zasobów personelu medycznego oraz dostępności systemu ochrony zdrowia stworzenie Ewidencji Potencjału Świadczeniodawcy będzie stanowić istotne wsparcie procesu decyzyjnego oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych.

    Z tego powodu klub Prawo i Sprawiedliwość zdecydował się na poparcie tego projektu ustawy. Chociaż należy zadać pytanie, czy jest możliwe dotrzymanie terminu wdrożenia przepisów, które zakładają, że wejście w życie ustawy nastąpi wraz ze styczniem 2027 r. Jaka jest gwarancja, że podmioty, które będą zobligowane do wprowadzenia danych, będą dysponować dostępem do systemu informatycznego w takim zakresie, by rzeczywiście system zafunkcjonował w wyznaczonym terminie, gwarantując realizację założonych celów ustawowych? Bardzo dziękuję. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia