10. kadencja, 42. posiedzenie, 1. dzień (07-10-2025)
5. punkt porządku dziennego:
Sprawozdanie Komisji Zdrowia o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej (druki nr 1560 i 1739).
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Tomasz Maciejewski:
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Pozwolę sobie udzielić odpowiedzi w sposób zbiorczy na część państwa pytań, jako że część z nich można zagregować.
Ten system nie gromadzi danych wrażliwych pacjentów. W związku z tym nie boimy się utraty tych danych. On zbiera tylko dane niewrażliwe, dane na temat rzeczy, jakimi są łóżka, sprzęt medyczny itp., więc tutaj nie mamy obawy o utratę tych danych.
Jeżeli chodzi o cyberbezpieczeństwo, to jest jednostka temu dedykowana, czyli Centrum e-Zdrowia, która ma swoją agendę CSIRT, która dba o bezpieczeństwo. Od 18 lutego tego roku jest również procedowana nowelizacja ustawy o cyberbezpieczeństwie. W przypadku tego systemu cyberbezpieczeństwa też są przewidziane działania ogólnopolskie i regionalne i tam ten element też na pewno będzie zabezpieczany.
Jeżeli chodzi o konieczność raportowania, to każdy szpital już od kilku lat ma obowiązek bycia zintegrowanym z systemem P1. To jest jedyna rzecz potrzebna do działania systemu EPS, bo dane będą zaciągane bezpośrednio z tegoż połączenia jednostek i ich systemów, które są włączone do platformy P1. Od samego początku tworzenia tej ustawy jest prowadzona współpraca również z dostawcami oprogramowań HIS-owskich. Tak że oni biorą też aktywny udział w tworzeniu tego rozwiązania. W związku z powyższym będzie możliwość szybkiego, łatwego wdrożenia od rozpoczęcia działalności. W pierwszych 3 miesiącach będzie też etap user friendly, który pozwoli nam przyjmować zgłaszane uwagi i wprowadzać ewentualne poprawki czy wspierać jednostki, które będą już oczywiście włączone.
Jeśli chodzi o koszty, to obecnie są na to środki w wysokości 41 mln i za te środki ten program będzie realizowany.
Kolejna rzecz: nie jest tutaj wymagane ręczne wprowadzanie żadnych danych, bo szpitale te dane w swoich systemach HIS-owskich muszą mieć i aktualizacja tych danych od zawsze była wymagana przez NFZ. Z tego systemu EPS NFZ dzięki poprawce wprowadzonej w czasie prac w komisji sejmowej będzie dostawał te dane na bieżąco. A więc zmniejszy to obciążenie prawnicowników administracyjnych jednostek szpitalnych, co może przekładać się szacunkowo na 30 mln zł oszczędności rocznie dla całego systemu.
Myślę, że te główne państwa pytania dotyczyły danych wrażliwych. Jak powiedziałem, ich nie będzie w tymże.
Jeżeli chodzi o dane z aptek i innych miejsc, to system zaciągać będzie dane ze zintegrowanego systemu monitorowania obrotu lekami. Stąd będziemy mieli te informacje. W tym systemie są w tej chwili i hurtownie, i apteki, więc tam te dane będą mogły być zaciągane i z tych danych będzie też system mógł korzystać.
Jeśli chodzi o główne zabezpieczenie, to tutaj nie możemy powiedzieć o zmianie dostępności, tylko chodzi o możliwość udzielenia w odpowiednim czasie odpowiedniej pomocy w zakresie alokowania, umieszczania pacjentów, działania, żeby nie dochodziło do sytuacji, w których pacjent z pomocą helikoptera dociera do szpitala, w którym jest np. nieczynna winda i nie można pacjenta z lądowiska na dachu przekazać do oddziału ratunkowego czy bezpośrednio na blok operacyjny, tylko trzeba go transportować środkami naziemnymi jeszcze pomiędzy lądowiskiem a szpitalem. Podobnie jest, jeżeli chodzi o zaopatrzenie w gazy medyczne czy też dostępność personelu czy po prostu wolnych łóżek, żeby też karetki nie jechały do szpitali, które tych łóżek dla danego pacjenta mogą nie mieć. Chodzi o to, żeby można było zawczasu zarezerwować w specjalistycznych oddziałach łóżko dla pacjenta, który będzie wymagał opieki, chociażby pacjenta udarowego.
Mam nadzieję, że w sposób zbiorczy odpowiedziałem na wszystkie państwa pytania. Bardzo serdecznie dziękuję.
Przebieg posiedzenia