10. kadencja, 42. posiedzenie, 1. dzień (07-10-2025)
7. punkt porządku dziennego:
Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy - Kodeks cywilny (druk nr 1629).
Poseł Michał Pyrzyk:
Dziękuję bardzo.
Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! Mam zaszczyt przedstawić oświadczenie Klubu Parlamentarnego Polskie Stronnictwo Ludowe o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o rzeczach znalezionych oraz ustawy - Kodeks cywilny.
Projekt ten, jak słyszeliśmy, ma na celu zracjonalizowanie, usprawnienie procedur postępowania ze znalezionymi przedmiotami, opierając się, tak jak mówił w swoim wystąpieniu pan minister, na analizie dotychczasowego funkcjonowania przepisów. Jeśli chodzi o zasadnicze zmiany, to zmienia się definicja właściwego starosty. Organem zobowiązanym do prowadzenia postępowania w celu odnalezienia osoby uprawnionej będzie tylko starosta właściwy ze względu na miejsce znalezienia rzeczy, ale znalazca, tak jak też słyszeliśmy, będzie nadal mógł zawiadomić o znalezieniu starostę swojego miejsca zamieszkania lub oddać mu rzecz. Starosta ten z kolei będzie miał obowiązek przekazania tych informacji, rzeczy właściwemu staroście. Projekt bardzo dobrze podwyższa też limit wartości rzeczy znalezionej, poniżej której właściwy starosta może odmówić jej przyjęcia. Wartość ta jest ustalana jako 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zalezienia rzeczy. Ma to też na celu przede wszystkim zapobiec dezaktualizacji tej kwoty w określonym czasie.
Projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rzeczywistości. Wprowadza on nowe regulacje dotyczące postępowania ze znalezionymi dokumentami, które zawierają dane osobowe. Tutaj znalazca niezwłocznie musi oddać taki dokument właściwemu staroście, o ile nie zna tożsamości lub miejsca pobytu osoby uprawnionej. Obowiązek ten dotyczy wszystkich nośników danych, nie tylko papierowych, lecz także elektronicznych, takich jak pendrive’y, komputery. Konieczność zapewnienia ochrony danych osobowych wyklucza możliwość nabycia własności takiego dokumentu przez znalazcę. Jeśli ten dokument wraz z jego nośnikiem po bezskutecznym upływie terminu odbioru stanie się własnością powiatu, właściwy starosta ma obowiązek, jak słyszeliśmy, dokonać jego zniszczenia.
W projekcie wprowadza się też zapisy, i bardzo dobrze, określające sposób postępowania z rzeczami, których posiadanie wymaga zezwolenia. Mówimy tu o broni, amunicji, materiałach wybuchowych. Wprowadza się określone regulacje, jeśli chodzi o sprzęt i dokumenty wojskowe. Rozszerzony jest katalog podmiotów, którym znalazca może oddać te rzeczy. Wymieniony jest starosta, ale obok niego - najbliższa jednostka Żandarmerii Wojskowej.
Co ważne, bo do tej pory te kwestie budziły sporo wątpliwości, w projekcie wprowadza się szereg regulacji dotyczących postępowania ze znalezionymi przedmiotami, które stanowią dobra kultury. Tu używa się terminów: rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej oraz zabytek lub materiał archiwalny. Każdy, kto taką rzecz znajdzie i nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru, jest obowiązany niezwłocznie oddać tę rzecz właściwemu staroście. Ten zaś nie może odmówić przyjęcia takiej rzeczy, nawet jeśli jej szacunkowa wartość nie przekracza tych 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o których mówiłem wcześniej. Musi też zawiadomić o tym fakcie właściwego miejscowo wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Jak słyszeliśmy, w projekcie skraca się, i bardzo dobrze, ustawowe terminy poszukiwania osób uprawnionych do odbioru rzeczy, zaś wydłuża się termin przewidziany na przekazanie rzeczy znalezionej w budynku publicznym, pomieszczeniu otwartym dla publiczności lub środku transportu publicznego przez właściwego zarządcę, np. port lotniczy, z 3 dni do 30 dni. Ta zmiana jak najbardziej idzie we właściwym kierunku.
Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Mając na uwadze powyższe, Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe jest za skierowaniem tego potrzebnego projektu do dalszych prac. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
Przebieg posiedzenia