10. kadencja, 42. posiedzenie, 2. dzień (08-10-2025)

11. punkt porządku dziennego:

Pytania w sprawach bieżących.

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec:

    Szanowna Pani Marszałek! Panie Pośle! Rzeczywiście te zmiany, które przygotowujemy w projekcie ustawy o przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu, mają na celu skuteczną walkę z tymi białymi plamami, które pozostały. Z roku na rok zwiększa się budżet w tej chwili funkcjonującej ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Przypomnę, że na ten rok jest to rekordowa kwota, która wynosi 1,07 mld zł. Chcemy, żeby te środki publiczne były wykorzystywane jeszcze bardziej skutecznie, lepiej i efektywniej, aby likwidować te białe plamy. Właśnie to będzie rolą marszałków, którzy będą wspólnie z radnymi sejmików ustalać plany transportowe dla województw, tak aby na podstawie głosów innych samorządów, wójtów, burmistrzów, starostów, związków - bo związki komunikacyjne powiatowo-gminne funkcjonują i rozwijają się - tworzyć plany transportowe województw. To jest właśnie podstawa tego, żeby również mieszkańcy mogli zgłaszać takie potrzeby. Oczywiście będziemy to weryfikować poprzez wojewodów. Pojazdy, które według tych standardów, które proponujemy, będą wyposażone w GPS, będą również kontrolowane przez Inspekcję Transportu Drogowego. Chcemy wprowadzić transport na żądanie w tych miejscowościach, które są mało zaludnione, tam, gdzie jest mało mieszkańców. W tej sytuacji chcemy zaproponować, aby taki transport na żądanie mógł organizować np. wójt danej gminy. Poprawa tych standardów, lepsza kontrola ma sprawić, że po pierwsze, tak jak wspomniałem, środki będą lepiej, bardziej racjonalnie wydatkowane, a po drugie, będzie skuteczniejsza walka z tymi białymi plamami, które istnieją w naszym kraju. Dziękuję bardzo. (Oklaski)


Przebieg posiedzenia